Vad är detta? (japantillverkad Daiwa Luvias LT öppnad.) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? (japantillverkad Daiwa Luvias LT öppnad.)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är detta? (japantillverkad Daiwa Luvias LT öppnad.)

En ganska enkel och rak fråga:
    Kan någon svara på vad det bruna kletet i och på Daiwans yttre pinjonglager är för något?
    Kullagret sitter alltså innanför envägslagret, därmed även innanför obruten Magseal vilket borde betyda att kletet inte kommer utifrån.
    Envägslager, bussning samt pinjongdrev är rent utåt spole, det borde därför inte heller vara magnetvätska som läckt inåt (vilket annars vore en adekvat gissning med tanke på färgen).
    Lagret gick att få rent men det var en av de svåraste rengöringsprocedurerna jag gått igenom.

Click image for larger version

Name:	MisslyckadLuvias01e.jpg
Views:	540
Size:	134,1 KB
ID:	2597821

Name:	MisslyckadLuvias01g.jpg
Views:	498
Size:	90,1 KB
ID:	2597822

Jag tror att den bruna beläggningen är rostskydd som applicerats efter tillverkningen av delarna, men som dom glömt att ta bort innan delarna fettades in.

Kommentera

Gissar att det är Magseal Oljan för den är mörk precis som på bilden

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Gissar att det är Magseal Oljan för den är mörk precis som på bilden
        Står om det i trådstarten:
        Envägslager, bussning samt pinjongdrev är rent utåt spole, det borde därför inte heller vara magnetvätska som läckt inåt (vilket annars vore en adekvat gissning med tanke på färgen).
        Skulle det varit magnetvätska måste den vandrat till detta lager, finns absolut inga tecken på att så är fallet, varken bakifrån eller framifrån. Ni som skruvat Magsealed-rullar vet att vätskan fastnar och lämnar spår på allt den rör.

Testade även sörjan för säkerhets skull idag, den är inte magnetisk vilket i mitt huvud innebär att Magsealed-vätska kan uteslutas.

Ursprungligen postat av ML Visa inlägg
        Jag tror att den bruna beläggningen är rostskydd som applicerats efter tillverkningen av delarna, men som dom glömt att ta bort innan delarna fettades in.
        En intressant gissning!
        Hade faktiskt inte en tanke på att det kunde vara skyddande beläggning från tillverkningen av lagret.
        Snarare att jag kanske inte ville tänka tanken i och med japantillverkad rulle i en relativt hög prisklass.
        Har svårt att se hur någon skulle kunna montera ett lager i sådant skick i rullen.

Den okända substansen ledde hur som helst till att rullen var ytterst trög att veva då lagret stod helt still.

Nästa fundering:
        På pinjongdrevets kuggkrans, yttre delen, återfanns ett mindre antal vita partiklar. Några av dem markerade på bilden nedan:

Name:	MisslyckadLuvias01i.jpg
Views:	432
Size:	263,6 KB
ID:	2597826
        Även dessa innanför rullens obrutna magnetförsegling vilket förvirrar mig något.
        Det ser även ut på det gröna smörjmedlet som att mässingdrevet kan ha ärgat men det finns inga övriga
        tecken på vatteninträngning och eventuellt vatten skulle i sådant fall tagit sig förbi rullens tätningar.
        På denna bild syns också partiklar i den bruna sörjan samt fina metallspån i pinjongdrevets smörjmedel.

Name:	MisslyckadLuvias01f.jpg
Views:	396
Size:	113,6 KB
ID:	2597827
        Svårt att illustrera på bild men synas drevet framträder väldigt tydliga färgförändringar i metallen i kuggdalarna.
        Detta i en "ring" runt drevet som inte matchar hela kontaktytan mellan pinjong- och huvuddrev.
        Kan bero på något så enkelt som att huvuddrevet var mycket snålt smort, i sann Daiwa-anda men det förklarar inte
        de vita partiklarna.
        Saltvatten som lämnat kristaller och galvanisk korrosion är lätt att gissa men det stämmer inte med övriga förutsättningar.

Kommentera

De vita partiklarna ser lite ut som Absodan, eller dylika korn, som är till för att suga upp vätska. Det är vanligt att lägga metall och kullager i sådant för att hålla torrt. Jag minns inte att jag sett det inuti en rulle, men har fått sådant löst i en påse när jag beställt reservdelar (inte av Daiwa).

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            De vita partiklarna ser lite ut som Absodan, eller dylika korn, som är till för att suga upp vätska. Det är vanligt att lägga metall och kullager i sådant för att hålla torrt. Jag minns inte att jag sett det inuti en rulle, men har fått sådant löst i en påse när jag beställt reservdelar (inte av Daiwa).
            Aldrig sett fuktätande granulat löst varken i närheten av reservdelar eller inuti rullar.
            Kan säkerligen vara något åt det hållet, vem vet.
            Synd att jag inte plockade ur dem för vidare analys.

Kommentera

Vad säger Daiwa om detta?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 591 visningar
              0 gillar