Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Shimano är ju inte direkt kända för att tillverka skitprodukter och dom är garanterat tillverkade för att klara betydligt tuffare miljöer och fiskar än vad Sverige kan erbjuda oss fiskare i dagsläget.

I den här prisklassen runt 3000:- så håller prylarna utan problem för beten i den viktklassen du använder.

Jag kastar 380 grams beten från mangeboy utan problem med beast och gamla rundgavlade rullar... det frestar inte mer på rullen med tyngre beten så länge man inte envisas med att få over run lite nu och då... detsamma gäller en tranx.

Ole, dole doff som sagt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

Är det mycket svårare att få tag i shimanos?
      Varierar mellan olika olika tillverkare. Startade en tråd för ett par år sedan när jag skulle få tag på delar till min Daiwa Lexa, läste då på ordentligt om de olika tillverkarna. Generellt kan man säga att tillverkarna tillhandahåller reservdelar under 5 år. Problemet är ofta väntetiden. Jag fick mina delar efter 1 1/2 år. Shimano styrde om för ett par år sedan och har nu lokaler i Uppsala, detta skulle bla förkorta väntetiden för kunderna. Som jag förstått det, så får även dom vänta på att delarna ska skickas från Asien och då faller tyvärr mycket. Delar från Abu är det lättare att få tag på och du kan själv bestämma hur länge du vill lägga pengar på den.

Sen tycker jag inte att shimano eller Daiwa gör skitrullar. Väldigt nöjd med min Lexa, men jag vill att min rulle ska hålla längre än 4 år. Blev så less på att sitta på en rulle där ett par delar som lätt kan bytas gör att man slänger och köper nytt. Nu har jag rullen kvar som extrarulle, men ändå.
      Så även om beasten kanske inte är bästa köpet för dig just nu, så kan den bli det i längden då du enkelt kan serva och få tag på delar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg

Varierar mellan olika olika tillverkare. Startade en tråd för ett par år sedan när jag skulle få tag på delar till min Daiwa Lexa, läste då på ordentligt om de olika tillverkarna. Generellt kan man säga att tillverkarna tillhandahåller reservdelar under 5 år. Problemet är ofta väntetiden. Jag fick mina delar efter 1 1/2 år. Shimano styrde om för ett par år sedan och har nu lokaler i Uppsala, detta skulle bla förkorta väntetiden för kunderna. Som jag förstått det, så får även dom vänta på att delarna ska skickas från Asien och då faller tyvärr mycket. Delar från Abu är det lättare att få tag på och du kan själv bestämma hur länge du vill lägga pengar på den.

Sen tycker jag inte att shimano eller Daiwa gör skitrullar. Väldigt nöjd med min Lexa, men jag vill att min rulle ska hålla längre än 4 år. Blev så less på att sitta på en rulle där ett par delar som lätt kan bytas gör att man slänger och köper nytt. Nu har jag rullen kvar som extrarulle, men ändå.
        Så även om beasten kanske inte är bästa köpet för dig just nu, så kan den bli det i längden då du enkelt kan serva och få tag på delar.
        Upplever ingen skillnad i lev tid på reservdelar mellan ABU & Shimano, har dom det på lager går det på några dagar. Men är det slut kan det ta tid fick vänta flera månader på drev till mina Beast 41. Dom få ggr jag har köpt delar så är det enda gången jag har fått vänta en längre tid.
        Samma sak är det med Daiwa, tar någon dag extra då då har sitt lager i Finland, men snabba & svara & bra service.

Kommentera

Bra där Cosmoz 08, vi som hängt här på FS en stund har ju hört hur det har varit med leveranstider... t ex Lexadelar som inte tar veckor utan år...

Hoppas det överlag blivit bättre. Om det stämmer att reservdelar normalt hålls i 5 år som nån sa så är det tråkigt och något som driver i vart fall mig åt det billigare vad gäller rullar, lite slit-och-släng.

Ungefär "varför betala" för lyx när livslängden och reservdelshållningen är så kort, en dryg 1000kr rulle ligger inte "mil" bakom den för 3000kr i prestanda utan ganska nära även om tillverkarna naturligtvis vill få oss att "uppleva" ngt annat...

Köpte härom året en Daiwa Certate, mkt fin men det slog mig att med drygt 10 rullar för mitt blandade fiske så får den inte jobba ihjäl sig, så jag bytte till en Prorex för runt 1300kr - mer än helt ok rulle och den lär hålla i många år, alla mina rullar gör det.
          Blev lite OT men TS har fått en hel del redan.
          Senast ändrad av anteman; 2022-03-01, 14:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 621 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46