Ursprungligen postat av Sajmen
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Om du köper en begagnad som du skrev kan du väl kräva det?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kimmen Visa inläggKasta behöver man väl inte öppet vatten för att kunna göra eller missar jag något?
Kommentera
-
Problemet som Tackle Advisors tar upp handlar i princip bara om att rullen inte tål att pressas med högt inställd broms. Om du nu skulle fiska med högt inställd broms, och en fisk börjar dra ut broms, skulle inte piniondrevet samt oket palla det trycket, framförallt under längre tid. Fiskar du med högt inställd broms och den inte dras ut kommer inte rullen gå sönder. Ingen rulle i 300/301 eller 40/41 storlek skulle palla trycket under längre tid. Det finns en väldigt enkel lösning till detta: Maxa inte bromsen och ställ in slirbromsen med eftertanke. Jag har aldrig behövt mer än 5 kg broms till mitt gäddfiske någonsin. Tackle Advisors visade faran med en såpass hög broms kontra storlek på rulle för att övertyga folk om att INTE fiska med rullen riktat på fiskar som kräver så hårt inställd broms. Gäddan är inte en sådan fisk. Revo Beast är en välbyggd gäddrulle. Likaså Shimano Tranx. Jag har fiskat med båda. Min Tranx 301 var en trevlig fiskemaskin, inte minst i skärgården. Kompisens Tranx, köpt 2017, som aldrig servades (för än nu) har rostat väldigt mycket och saltavlagringar fanns på många ställen på rullens insida. Alla kullager förutom två behöver bytas ut i rullen, och kullagret i botten av huvuddrevs-axeln går fortfarande inte att snurra trots 3 omgångar aceton. Skillnaden mellan hans och min rulle är att jag tagit hand om min (som numera är såld). I min mening är Tranxen mer välbyggd, men Beasten är något enklare att serva själv. Båda rullar är väldigt bra fiskemaskiner till gäddan.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inläggProblemet som Tackle Advisors tar upp handlar i princip bara om att rullen inte tål att pressas med högt inställd broms. Om du nu skulle fiska med högt inställd broms, och en fisk börjar dra ut broms, skulle inte piniondrevet samt oket palla det trycket, framförallt under längre tid. Fiskar du med högt inställd broms och den inte dras ut kommer inte rullen gå sönder. Ingen rulle i 300/301 eller 40/41 storlek skulle palla trycket under längre tid. Det finns en väldigt enkel lösning till detta: Maxa inte bromsen och ställ in slirbromsen med eftertanke. Jag har aldrig behövt mer än 5 kg broms till mitt gäddfiske någonsin. Tackle Advisors visade faran med en såpass hög broms kontra storlek på rulle för att övertyga folk om att INTE fiska med rullen riktat på fiskar som kräver så hårt inställd broms. Gäddan är inte en sådan fisk. Revo Beast är en välbyggd gäddrulle. Likaså Shimano Tranx. Jag har fiskat med båda. Min Tranx 301 var en trevlig fiskemaskin, inte minst i skärgården. Kompisens Tranx, köpt 2017, som aldrig servades (för än nu) har rostat väldigt mycket och saltavlagringar fanns på många ställen på rullens insida. Alla kullager förutom två behöver bytas ut i rullen, och kullagret i botten av huvuddrevs-axeln går fortfarande inte att snurra trots 3 omgångar aceton. Skillnaden mellan hans och min rulle är att jag tagit hand om min (som numera är såld). I min mening är Tranxen mer välbyggd, men Beasten är något enklare att serva själv. Båda rullar är väldigt bra fiskemaskiner till gäddan.
Om man har en tranx som är rostfri, går fint, tyst och kastar ut linan jämnt å fint. Plus att jag vet att den nyligen är servad hos shimano i Sverige. Är det då ett bättre val än en revo beast? Jag kommer på båda rullarna inte röra salt vatten för att öka livslängden samt smörja in om det behövs. vad tror du
Kommentera
-
Tja om du frågade mig angående just "dina" på rullar, d v s en nära maxtestad (=8kg? 10kg? 14kg?) med ev. missljud därav eller en förhoppningsvis rostfri Tranx så kanske den senare, men annars är det mer öppet, jag gillar ju att kastbromsen kan justeras enklare på ABUn och service, drev finns i Svängsta. Om ABUn är enklare att skruva så är ju det en fördel för den ovane tänker jag också. Men vem säljer du din Beast 41:an till om du väljer Tranx?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggTja om du frågade mig angående just "dina" på rullar, d v s en nära maxtestad (=8kg? 10kg? 14kg?) med ev. missljud därav eller en förhoppningsvis rostfri Tranx så kanske den senare, men annars är det mer öppet, jag gillar ju att kastbromsen kan justeras enklare på ABUn och service, drev finns i Svängsta. Om ABUn är enklare att skruva så är ju det en fördel för den ovane tänker jag också. Men vem säljer du din Beast 41:an till om du väljer Tranx?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg
Förstår vad du menar. Grejen är att jag redan dragit ut lina på nästintill maxad broms på min beast. Och om ljudet jag upplever kom efter eller innan det vet jag ej. Men jag upplever ett svagt skrap/surr ljud vid vevning. Kan man lösa detta själv enkelt eller behövs proffsig service?
Om man har en tranx som är rostfri, går fint, tyst och kastar ut linan jämnt å fint. Plus att jag vet att den nyligen är servad hos shimano i Sverige. Är det då ett bättre val än en revo beast? Jag kommer på båda rullarna inte röra salt vatten för att öka livslängden samt smörja in om det behövs. vad tror du
Kommentera
-
Ja det är ju inte säkert att ngt tog skada, beror nog på hur mycket bromsen/rullen belastades i realiteten. Att ABU anger t ex 10 eller 15kg maxbroms behöver inte innebära att det applicerades så mkt, se mitt inlägg i annan tråd. Som Benjamin säger så är det väl dreven som först tar stryk, kanske även annat, säg spolaxel men nu gissar jag bara. Kolla dreven vet ja.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 623 visningar
0 gillar