Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske

Jag hade tidigare en tråd angående tranxen som mer övergick i en en ny fråga jag börjar undra. Vilken av de två nämnda rullarna är att föredra till gäddfiske.
    Vilken av dessa kommer att hålla längst?
    Vilken kastar bäst
    hur känns dem jämfört med varandra?
    kom gärna med era erfarenheter, tack på förhand!
    alla svar är välkomna

Tranx har sina tätningar som på pappret är en bra ide. Men tyvärr så i ganska många exemplar så läcker det in vatten som sen inte tar sig ut igen. Följderna av det förstår alla. JA jag vet att vissa har tranx som fungerat klockrent och inte har haft några problem. MEN det finns ett problem på mer än några få rullar så det är ett generellt problem så jag avråder från Tranx.

Kommentera

Har båda rullarna & kan dom utan & innan. dom är båda riktigt bra men på lite olika saker.
      Båda kastar väldigt bra men Beasten kastar både längst & stabilast mkt pga broms systemt som har både magnetisk & centrifugal broms vilket gör den väldigt stabil.
      Tranxen är en större rulle som är kraftigare bygd men framförallt med grövre drev som håller betydligt bättre, har haft Tranx sedan dom kom & kört med dom till Muskie bla vilket sliter väldigt hårt & har ännu inte behövt byta några drev, däremot har jag behövt göra det på Beast, rullen är silkeslen & go när den är ny men när den har fått lite stryk då får man byta dreven om man vill ha tbx den goa mjuka känslan.

Vilken rulle man ska välja,
      Hade nog valt Beast som första val.
      Men Tranxen om man har ett kraftigare spö för att få en bra balans.

Oavsett så är det 2 mkt bra gäddrullar

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Tranx har sina tätningar som på pappret är en bra ide. Men tyvärr så i ganska många exemplar så läcker det in vatten som sen inte tar sig ut igen. Följderna av det förstår alla. JA jag vet att vissa har tranx som fungerat klockrent och inte har haft några problem. MEN det finns ett problem på mer än några få rullar så det är ett generellt problem så jag avråder från Tranx.
        Men om man som jag då planerar att göra ska köpa en begagnad som jag vet inte har rostat. Kan tranxen då vara ett bättre alternativ?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Har båda rullarna & kan dom utan & innan. dom är båda riktigt bra men på lite olika saker.
          Båda kastar väldigt bra men Beasten kastar både längst & stabilast mkt pga broms systemt som har både magnetisk & centrifugal broms vilket gör den väldigt stabil.
          Tranxen är en större rulle som är kraftigare bygd men framförallt med grövre drev som håller betydligt bättre, har haft Tranx sedan dom kom & kört med dom till Muskie bla vilket sliter väldigt hårt & har ännu inte behövt byta några drev, däremot har jag behövt göra det på Beast, rullen är silkeslen & go när den är ny men när den har fått lite stryk då får man byta dreven om man vill ha tbx den goa mjuka känslan.

Vilken rulle man ska välja,
          Hade nog valt Beast som första val.
          Men Tranxen om man har ett kraftigare spö för att få en bra balans.

Oavsett så är det 2 mkt bra gäddrullar
          Ett problem med beasten du inte tog upp är vad jag vet är att om man drar max slirbroms så börjar rullen låta förfärligt p.ga. något jag ej minns. Såg detta på tackle adviceors video angående beasten. I slutet testar han bromsen och efter det blir inte rullen densamma.

Kommentera

Fiskar man inte tonfisk eller marlin så håller nog även en revo beast...

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

Ett problem med beasten du inte tog upp är vad jag vet är att om man drar max slirbroms så börjar rullen låta förfärligt p.ga. något jag ej minns. Såg detta på tackle adviceors video angående beasten. I slutet testar han bromsen och efter det blir inte rullen densamma.
              Har aldrig hört någon vara med om detta tror detta är ett undantag, rullen har sålts i väldigt stora mängder & skulle det vara ett återkommande problem då hade man hört det.

Angånde rost i Tranxen tror jag det är handhavande fel som enkelt går att förebygga, dåligt underhåll, fiske i saltvatten & förvara rullen i fuktig miljö typ i båten eller i ett kallgarage så den aldrig får torka ur ordentligt det är optimala förutsättningar för metall att rosta. Detta i kombination av Tranxens tätningar som gör det ännu svårare att torka då är det inte så konstigt.
              Smörjer man rullen så skyddar olja & fett från rost angrepp, spolar man bort saltet som är en accelerator för rost & låter rullen torka i torr miljö då rostar inte rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sajmen Visa inlägg

Men om man som jag då planerar att göra ska köpa en begagnad som jag vet inte har rostat. Kan tranxen då vara ett bättre alternativ?
                Bra fråga faktiskt. Be att få testa tranxen först så vet du om du gillar den och kastbromsen innan köp. Och självklart skruva isär den och gå igenom den grundligt så du vet att den inte har några problem.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

Bra fråga faktiskt. Be att få testa tranxen först så vet du om du gillar den och kastbromsen innan köp. Och självklart skruva isär den och gå igenom den grundligt så du vet att den inte har några problem.
                  Menar du att jag ska få test fiska med den innan köp? Det känns väl lite orimligt att man ska få göra? Men få känna och klämma får jag ju såklart göra.

Dock så är jag inte den skickligaste på att plocka isär en rulle och vet ej riktigt vad jag ska kolla efter om jag ska ta isär den med säljaren... några tips?
                  den enda service jag gjort på tidigare rullar är att olja in dem och plocka isär lite grann enbart.

Jag läste lite i andra trådar om rost problemet och såg att vissa skrev att andra rullar i samma prisklass också kan rosta som denna om de inte sköts bra.

Fan va svårt de blev nu. Ska jag behålla min beast eller köpa tranxen. Vilken beslutsångest!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

Har aldrig hört någon vara med om detta tror detta är ett undantag, rullen har sålts i väldigt stora mängder & skulle det vara ett återkommande problem då hade man hört det.

Angånde rost i Tranxen tror jag det är handhavande fel som enkelt går att förebygga, dåligt underhåll, fiske i saltvatten & förvara rullen i fuktig miljö typ i båten eller i ett kallgarage så den aldrig får torka ur ordentligt det är optimala förutsättningar för metall att rosta. Detta i kombination av Tranxens tätningar som gör det ännu svårare att torka då är det inte så konstigt.
                    Smörjer man rullen så skyddar olja & fett från rost angrepp, spolar man bort saltet som är en accelerator för rost & låter rullen torka i torr miljö då rostar inte rullar.
                    Jag fick först höra om broms problemet av en personal på söders. Jag kan ju inbilda mig, Men jag tycker mig höra att litet ljud vid vevningen av beasten, som har lagt max 5 pass i sötvatten. Jag har inte dragit maxbroms, men strax under.

Kolla gärna tackle adviceors video om beasten i slutet där han testar bromsen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46