Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo beast 41 eller tranx 301 för gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Ja det är ju inte säkert att ngt tog skada, beror nog på hur mycket bromsen/rullen belastades i realiteten. Att ABU anger t ex 10 eller 15kg maxbroms behöver inte innebära att det applicerades så mkt, se mitt inlägg i annan tråd. Som Benjamin säger så är det väl dreven som först tar stryk, kanske även annat, säg spolaxel men nu gissar jag bara. Kolla dreven vet ja.
    Ja, vi drog ju för hand och testade inte direkt med våg och försökte maxa allt vi kunde. Vi drog bara bromsen i backen med full spole lina på och Drog ut lina. Vilket inlägg syftar du på? Hur ser man om drevet är skadat, och om det inte är det. Är då beasten att föredra före tranxen?

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Du kan ju alltid serva Revo Beasten och höra med Abu om de ser några skador på drevet.
      Är det smartare val än att köpa den ny servade tranxen?

Kommentera

Går ju som torde framgått inte att svara säkert på det. Du får chansa. De har båda för- och nackdelar och givet hur vi fiskar, vevar, hanterar bottennapp och misshandlar våra rullar inte minst bromsen eller med bristande underhåll eller förvaring så kommer utfallet bli olika.

Jag skulle välja den som känns skönast att greppa om den kastar bra och tillräckligt kontrollerat för mig. Smörig, len gång och ffa 12kg maxbroms hamnar längre, långt ner på min gäddrullar. Plocka ur dreven å jämför med fräscha bilder på drev kan vara ett sätt. Ser det fint, rakt, rätt ut? Metallspån? Om det känns som överkurs, lämna in för service.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Går ju som torde framgått inte att svara säkert på det. Du får chansa. De har båda för- och nackdelar och givet hur vi fiskar, vevar, hanterar bottennapp och misshandlar våra rullar inte minst bromsen eller med bristande underhåll eller förvaring så kommer utfallet bli olika.

Jag skulle välja den som känns skönast att greppa om den kastar bra och tillräckligt kontrollerat för mig. Smörig, len gång och ffa 12kg maxbroms hamnar längre, långt ner på min gäddrullar. Plocka ur dreven å jämför med fräscha bilder på drev kan vara ett sätt. Ser det fint, rakt, rätt ut? Metallspån? Om det känns som överkurs, lämna in för service.
          Okej. Tack så mycket för hjälpen. Så om jag förstår dig rätt så menar du på att båda är bra och att de båda kan hålla lika länge. Om jag tar hand om dem och sköljer av och ger fett till. Så det jag ska gå på är vilken av dem som känns bäst i handen och att kasta med.

men med tranxen kan den hålla lika länge som beasten trots sina rost problem, om man förvarar den torrt och bra och inte maxar bromsen? Kommer inte heller röra salt vatten.

Måste bara tillägga att jag oftast fiskar beten mellan 40-100g

Kommentera

Om du vill kunna få tag i reservdelar till en rulle så ska du köpa en Abu.

Kommentera

Ursprungligen postat av Motvind Visa inlägg
              Om du vill kunna få tag i reservdelar till en rulle så ska du köpa en Abu.
              Är det mycket svårare att få tag i shimanos?

Kommentera

Vilket gäddspö klarar av att man hänger på >10 kilo ute vid yttre spöringen? :-)

Eller vem drillar fisk med spöet pekandes rakt mot fisken?

Att lämna in en revo beast till ABU för service är nog det kloka valet enligt mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                  Vilket gäddspö klarar av att man hänger på >10 kilo ute vid yttre spöringen? :-)

Eller vem drillar fisk med spöet pekandes rakt mot fisken?

Att lämna in en revo beast till ABU för service är nog det kloka valet enligt mig.
                  Så du föredrar beasten före tranxen?

Kommentera

Jag har aldrig hållt i en tranx så det ska jag inte påstå. Jag har dock både gen3 och fyra av beast och gillar dom båda skarpt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Du kan ju alltid serva Revo Beasten och höra med Abu om de ser några skador på drevet.
                      Ja absolut. Men tror du tranxen kan hålla lika länge som revon om jag förvarar den torrt och ej fiskar saltvatten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 621 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46