Tranx 301 passande betesstorlek? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tranx 301 passande betesstorlek?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tranx 301 passande betesstorlek?

Jag ska kanske köpa en tranx 301 eller en 401. Men de lutar åt 301 p.ga. sitter bättre i handen och jag gillar storleken 400 på revo beasten som ska motsvara en 301 i tranx vad jag vet.

Tror ni att en 301 tranx hade kunnat kasta beten ner till 30g bra? Och hur tunga beten tror ni den pallar med? 100g+?

Kom gärna med era erfarenheter?

Har en Luna 253, Lexa 300 och en Curado 300 och alla får kasta från ca 30-150g. Har ofta en lättare utrustning med också och de får i så fall ta de lättare betena med ett spö mer anpassat för det, men till nöds funkar ju 30g på ett 50-150g spö.

Har ingen 400 och kommer inte köpa en, med säg 0,32-0,38 flätlina har jag inget sånt behov, 300 räcker väl.

Kommentera

Skillnad mellan Tranx 300/400 är att 400 har en bredare spole och rymmer lite mer lina.
      Har kört med Tranx sedan den kom och det är grymt stark rulle som tål massor av stryk. Har kört 3 vändor till Canada och fiskat musky och det sliter hårt.
      Kasta lättare beten är inga problem

Kommentera

Så Cosmoz08 är det snarare Tranx 400 före 300 du rekommenderar till TS för 30-+100g? Mina rullar har fler år på nacken men nöjd med dem alla, fast om helt oförsedd idag skulle nog Revo 40/41 nyfiket ligga mkt bra till för säg 30-120g.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Skillnad mellan Tranx 300/400 är att 400 har en bredare spole och rymmer lite mer lina.
          Har kört med Tranx sedan den kom och det är grymt stark rulle som tål massor av stryk. Har kört 3 vändor till Canada och fiskat musky och det sliter hårt.
          Kasta lättare beten är inga problem
          Så 300an är inte märkbart mindre än 400an? Jag testade att hålla i 400an men den kändes väldigt stor i handen. Tänkte då att 300 skulle sitta bättre? Vad tror du?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Så Cosmoz08 är det snarare Tranx 400 före 300 du rekommenderar till TS för 30-+100g? Mina rullar har fler år på nacken men nöjd med dem alla, fast om helt oförsedd idag skulle nog Revo 40/41 nyfiket ligga mkt bra till för säg 30-120g.
            Jag har faktiskt redan en revo 41 men planen är att sälja den för att köpa tranxen...

Kommentera

Jaha där ser man, ja för mina beten max 140-150g och lina runt 0,35 så räcker linkapaciteten hos en 250-300 rulle varför valet är givet, lättare och nättare är sällan fel. Vad fattas dig hos 41:an?

Kommentera

Det är väl mer spöet som begränsar kastvikter än rullen i det breda spannet ,för 30g finns bättre val om du menar att du ska ha ett spö till hela spannet så blir det ändå en nödlösning nere på 30g om du vill kasta bra över 100g
                allt är väl en smaksak men är nog inne på antemans spår själv också att större inte alltid är bättre då tatula 300:an får vila för mindre rullar när betesvikten minskar

Kommentera

Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                  Det är väl mer spöet som begränsar kastvikter än rullen i det breda spannet ,för 30g finns bättre val om du menar att du ska ha ett spö till hela spannet så blir det ändå en nödlösning nere på 30g om du vill kasta bra över 100g
                  allt är väl en smaksak men är nog inne på antemans spår själv också att större inte alltid är bättre då tatula 300:an får vila för mindre rullar när betesvikten minskar
                  Har i dagsläget iallafall inget krav på att kunna kasta beten en bra bit över 100. Vem vet, det kanske kan bli så i framtiden. Men i dagsläget kastar jag nog aldrig mer än 100g. Vanligtvis max 90g min 30g. Då spöet jag andvänder går upp till 110g. Tror du en tranx 301 kan passa till detta?

Vill ha en rulle som ska hålla en lång tid och är skön att fiska med. Och just av hållbarheten väljer jag förmodligen att byta från beasten som jag nyligen bytte till mig av en vän, nästan helt oanvänd.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Jaha där ser man, ja för mina beten max 140-150g och lina runt 0,35 så räcker linkapaciteten hos en 250-300 rulle varför valet är givet, lättare och nättare är sällan fel. Vad fattas dig hos 41:an?
                    Jag har läst en del om att beasten kan börja strula betydligt lättare än vad tranxen gör och jag vill verkligen ha en rulle jag kan ha länge som håller och funkar bra under flera års tid. Jag tror absolut inte att 301ans lin kapacitet kommer vara ett problem. Mer orolig över att den inte ska kännas lika skön i handen och att fiska med som beasten...
                    400 tranxen kändes iaf väldigt obekvämt stor, hoppas 301an känns bättre i handen

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 620 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46