Shimano eller Daiwa lågprofil för havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano eller Daiwa lågprofil för havsöring

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano eller Daiwa lågprofil för havsöring

Tittat efter en ny lågprofils rulle att para ihop med ett westin w4 10ft 10-40g och inser ganska fort att jag inte har en susning om vad kan ska titta efter.

så vad kan ni rekommendera? Fiskar mest med 30g vicke eller Toby 28g

Mest sugen är jag på en Daiwa eller en Shimano lågprofilare.
    Budget upp till 3000kr

Mvh
    Martin
    Senast ändrad av Hafskorv; 2022-02-22, 19:16.

I den viktklassen på beten fungerar det mesta. Blir ju mer en fråga om vad du gillar att hålla och tilltalar dig estetiskt. Har testat med bekant det mesta i rullväg och skillnaden i prestation är oftast försumbar (läs dyrt är inte per automatik bättre).
    /h

Kommentera

Jag kör med en Daiwa Zillion 1516 just till detta fisket och är väldigt nöjd med rullen. Långa och säkra kast och smidigt att ändra magnetbromsen efter vind, drag osv.
      Kör med en utväxling på 7.1:1 vilket jag också tycker passar till havsöring.
      Köpte min via Ebay för strax över 2000kr.

Kommentera

Daiwa zillion 1016HL finns på happy angler dryga 3000kr, men känns som den tar lite lina?

Kommentera

Detta är den nyare Zillion modellen, fått väldigt bra omdömen, men linkapaciteten är i minsta laget.
          Så kika efter den äldre modellen med beteckning 15XX där just 15 står för en större model med lämpligare linkapacitet för havsöring.

Kommentera

Annars verkar Shimano curado 151 dc också som en fin rulle, lite bättre med mängden lina också. Men lite osäker på hur bromsen igentligen fungerar.

Någon med erfarenhet av både Curadon och Zillion rullen?

Kommentera

Just till HÖ skulle jag inte välja en Daiwa med SV i beteckningen, dvs en SV-spole. Hellre en rulle med Magforce-Z kastbroms eller en HLC modell, mer anpassade till långa kast, Tatula Elite t ex eller rent av en Tatula 100.

Om Shimano så en med DC broms, har t ex en Exsence DC och en CONQUEST DC+, mkt bra för det fisket. Kör du flätlina så räcker linkapaciteten alla gånger. SLX/Curado DC är ganska överkomlig men vet inte hur pass anpassad den är till långa kast från kust, finns nog vassare rullar. Shimano K 200 kan nog funka väl med 20-30g den också men kräva en lite mer tränad tumme i motvinden.
              Senast ändrad av anteman; 2022-02-22, 22:42.

Kommentera

Tycker DC broms är klart överskattat och att det återigen är tycke och smak som avgör magnet eller någon variant av centrifualbroms. Shimano i 150-200 storlek fungerar. Hade en Daiwa Tatula 100 som räckte till. Till dina beten i den viktklass behövs inte abborrerullar. På den gamla goda tiden före millennieskiftet kördes det flitigt med långa spön och Ambassadeur 6000 rullar maximal kastlängd.

Kommentera

En bra DC rulle är mkt trevligt just för kusten, ofta i tuff motvind, t ex de jag nämnde men smaken är som baken...

Kommentera

Jag kan rekommendera Shimano Scorpion MGL. Den tycker jag är välanpassad till havsöringsfisket på kusten. Definitivt en uppgradering över Curado. Varför? Jo, den har en bussning i basen av huvuddrevsaxeln istället för ett kullager. Det här kan låta konstigt; att en bussning över ett kullager skulle vara en uppgradering!? På precis det här stället i rullen, brukar dock ett kullager till slut alltid korrodera i kontakt med salt/bräckt vatten. Då kommer det kännas VÄLDIGT tydligt att något är fel. Att montera ner hela rullen för att byta det här lagret är också väldigt kunskaps- och tidskrävande. Därför föredrar jag en bussning här istället för ett kullager och därmed är Scorpion MGL en uppgradering. Däremot är rullen i fråga JDM, det vill säga en modell gjord för den japanska marknaden. Den måste därför beställas från Japan. För mig är det dock det självklara valet.

DC-rullar fungerar, men jag anser att du kastar längre och nästan lika säkert med en väl inställd Shimano-centrifugalare. Något många missar är också att Curado DCs broms, iDC4, har 4 st väldigt allmänna inställningar, inte fler. Till vindstilla förhållanden är detta nog, men på kusten tycker jag att det finns bättre val. Inställning 4 och 3 tycker jag personligen begränsade mina kast alldeles för mycket.

Daiwas rullar i den prisklassen, förutom Zillion 1016, går bort pga avsaknaden av två kullager som stödjer upp piniondrevet. På rullar du ska veva mycket på, som en havsöringsrulle, kommer det här dubbla kullagerstödet göra susen på. Rullen känns, erfarenhetmässigt, ny en längre tid, samt att du upplever en lenare känsla under press (drill av fisk t.ex).

Här kan du beställa Scorpion DC: https://www.amazon.co.jp/-/en/Shiman...srs=3534638051

21500 JPY är ca 1750 kr. Det skulle, med tull+moms (29% av originalpriset) kosta ca 2250 kr att få hem rullen. Räkna på frakt på det också så kanske du hamnar på 2500 kr. I min mening går det inte att få en bättre lågprofilare till havsöring för den pengen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46