Haspelrulle för borren, hög budget. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle för borren, hög budget.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

Och oraklet har låtit oss titta in i hans extrema arkiv av kunskap återigen! Rena skattkistan för oss mindre insatta!
    Eller hur!? Även vid tidigare frågeställningar jag haft har det varit Benjamin som bara kommit in och gjort rent hus med sina svar. En sann tillgång till detta forum och fiskare runt om i Sverige.

Kommentera

Benjamin, att läsa dina alster är som att dricka ett fint vin!!

Trots min mer neandertalar nivå så kan du uttrycka det jag känner när jag vevar mina rullar.

Nu blev jag sugen på att testa Daiwa Certate…

Kommentera

Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

Tusen tack. Det jag funderar på just nu är egentligen bara storleken. Du rekommenderar 2500. Varför tycker du att den är mer passande för abborrfisket än 2000?
        2500 får in mer lina per vevtag så att man håller kontakten med betet, jag har gått ner till 2000 på en kombo som jag bara kör dropshot med för där behövs inte högt linintag.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

2500 får in mer lina per vevtag så att man håller kontakten med betet, jag har gått ner till 2000 på en kombo som jag bara kör dropshot med för där behövs inte högt linintag.
          Så är det bättre, enligt er, med en 2500 med lägre utväxling eller en 2000 med högre?

Kommentera

En 2500 med en utväxling omkring 6 passar åtminstone mitt abborrfiske bäst.

Kommentera

Har 4 mindre haspelrullar ocjh de två senaste till abborrejiggande m.m.är ca 6:1 (2500 en shimano, en Daiwa LT, den senare har lite mindre spoldiameter och upplevs som lite mindre, nättare än Stradic Ci4 rullen).. Kör man mer av beten som vevas hem mer regelbundet och inte behöver ta upp slacklina lika ofta så kan ngt lägre också funka.men också en läggningsfråga, är du en snabbvevare eller tvärtom? Har man svårt att varva ned så kan även här en lägre utväxling.vara av godo.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Har 4 mindre haspelrullar ocjh de två senaste till abborrejiggande m.m.är ca 6:1 (2500 en shimano, en Daiwa LT, den senare har lite mindre spoldiameter och upplevs som lite mindre, nättare än Stradic Ci4 rullen).. Kör man mer av beten som vevas hem mer regelbundet och inte behöver ta upp slacklina lika ofta så kan ngt lägre också funka.men också en läggningsfråga, är du en snabbvevare eller tvärtom? Har man svårt att varva ned så kan även här en lägre utväxling.vara av godo.
                Mitt "normalläge" är nog ganska långsam

Kommentera

Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

Tusen tack. Det jag funderar på just nu är egentligen bara storleken. Du rekommenderar 2500. Varför tycker du att den är mer passande för abborrfisket än 2000?
                  Jag rekommenderar 2500 av samma anledning som jag gillar long stroke spool på Shimanos rullar. Högre spole kontra en 2000 rulle, vilket ger lite mer kastlängd. Viktskillnaden är inte enorm heller. Båda fungerar bra. Den 2500 jag vevade på var också lite lite lenare än 2000-storleken. Det är nog bara tillfällighet dock.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                    Benjamin, att läsa dina alster är som att dricka ett fint vin!!

Trots min mer neandertalar nivå så kan du uttrycka det jag känner när jag vevar mina rullar.

Nu blev jag sugen på att testa Daiwa Certate…
                    Tack för alla fina ord allesammans. Det är kul att höra och jag blir väldigt glad. Jag försöker som sagt bara hjälpa till. Det är kul att höra att det uppskattas.

Kommentera

Vevar man ”onormalt” långsamt får man gå upp i utväxling/spolstorlek vilket också blir mer trögvevat, hemskt om du frågar mig men kanske rätt för dig. Abborrfiske är ju ett ganska snabbt fiske så länge det inte är riktigt kallt i vattnet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 591 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46