Linan fastnar i rullen vid utkast. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Linan fastnar i rullen vid utkast.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Linan fastnar i rullen vid utkast.

Hej!
    Ny medlem och första inlägget i forumet!
    Har precis tagit upp fiskeintresset igen efter 15-20 års frånvaro. Det kan förklara varför jag kör på en rulle som i era ögon kanske är lite gammal.

Hur som helst. Hittade mina grejer, och rullen hade nylonlina upprullad. Körde ett par gånger på den innan jag valde att köpa mig en rulle med flätlina. Innan jag bytte lina så kan jag inte minnas att jag fick ett enda lås på linan när jag kastade ut med efter att linan blev bytt så får jag gång på gång att linan fastnar i sig själv i rullen. Än så länge har jag inte förlorat något drag genom att linan går av men det blir verkligen tvärstopp.

När detta sker och jag tittar på rullen så ser jag alltid att det liksom hänger fram en liten liten öggla på linan som liksom skall rullas ut några meter senare. Det är oerhört irriterande.
    Först trodde jag att jag rullat på för mycket lina så jag plocka bort någon/några mm på rullen (i diameter, inte längd) men jag får fortfarande detta problem.

Rullen är en Abu Garcia Cardinal 63, från stenåldern.

Mycket tacksam för tips!
    Senast ändrad av easyrider; 2021-08-09, 15:18.

Fenomenet kallas vindknutar och kan uppstå under en rad förutsättningar:

* för snärtig kastteknik
    * motvind i kastet
    * fel lindimension i förhållande till betesvikt
    * för långt/kort spö
    * fel aktion på spöt i förhållande till betet, linan och kastteknik
    * dålig linuppläggning på rullen
    * slacklina vevas in på rullen
    * bygeln fälls inte manuellt vilket ger upphov till slacklina
    * för liten/stor rulle i förhållande till spöt

ungefär så

Kommentera

O herre gud va många anledningar. hade hoppats på en quick-fix men här finns alltså en del att forska i..
      jag kör en 0.25mm flätlina ifrån biltema. ja jag vet. skratta på. Men man måste liksom börja någonstans..

Jag får ta med mig denna listan och försöka checka av punkt efter punkt och på något sätt ringa in anledningen till mitt problem.

Tack så mycket för att du tog dig tid till att hjälpa mig!

Kommentera

En fråga om lina. 0.25 flätlina. Anses det vara en tjock lina i en van fiskares ögon? För tillfället fiskar jag abborre (bara det som finns i vår sjö, om ens det).

Kommentera

Ursprungligen postat av easyrider Visa inlägg
          En fråga om lina. 0.25 flätlina. Anses det vara en tjock lina i en van fiskares ögon? För tillfället fiskar jag abborre (bara det som finns i vår sjö, om ens det).
          0.11-0.14 är lagom till abborre. Om du har ett lika gammalt spö som rullen är det troligen ett svampigt glasfiberspö och då får du öva på att kasta följsamt, alltså undvika snärtiga kast, annars kommer du få dras med vindknutarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av easyrider Visa inlägg
            Jag skulle säga att ditt problem är en kombination av troligtvis tre grejer:

1. Dålig linuppläggning. Rullen i fråga lägger inte flätlina speciellt fantastiskt. Detta är mest ett problem om du är lite nyare då man ofta då inte vet hur man ska göra för att minska vindknutar.

2. För tjock flätlina. Tjockare flätlinor läggs upp sämre än tunnare linor. 0,25 går att fiska med dock och om du är noga med nästa steg som jag tar upp kommer du snart kunna vänja dig vid 0,25 också.

3. Du fäller inte bygeln manuellt vilket resulterar i öglor. Det är viktigt att hålla koll på att linan är sträckt på en rulle med medioker linuppläggning. Är den inte det läggs ofta löslinan för snett. Stänger du bygeln med handen istället för att veva igen den, samt sträcker upp löslinan efter att du stängt den, kommer du kunna fiska utan så många trassel och stopp. Öglorna i fråga uppkommer när du vevar bygeln till stängning samtidigt som linan är slak. Då hamnar en del av löslinan i en ögleform (ofta över toppen av spolen). Detta orsakar öglan som stoppar upp kastet. Nylonlina har linminne, den formar sig efter spolen, så där behöver man inte fokusera på att hålla sträckt och fälla manuellt på samma sätt.

Kommentera

Som holden säger kan det finnas fler felkällor. Är det en av de riktigt gamla 63:orna (kort spole) så var den sannolikt ej optimerad för flätlina. Kanske lade du också på linan fel så att den är tvinnad? Det ökar risken för linöglor om linan vevas hem utan att den är väl spänd.

Dra ut all lina utan bete efter en båt i rörelse eller på en lång gräsmatta och veva hem den VÄL spänd. Fäll gärna bygeln för hand eller se till att linan spänns upp precis när du fäller bygeln med veven och titta så att ingen ögla bildats på spolen. Kör du ofta roterande beten som tvinnar linan så bör du ha lättroterande (kullager-) lekande.

Om inte detta funkar så kan en modernare rulle vara till till både lin-nytta och fiske-glädje, en "skönare" problemfri rulle är trevligt! :-) Behöver ej vara dyr för att vara och lägga linan ok. En Okuma Safina, Ceymar 25/30 eller en Daiwa Ninja LT 2000/2500 kan du hitta för ca 400-500kr, ABU, Shimano har ngt liknande. (Stl 2000/2500 lite beroende på bete, lina, spö)

Se bilden nedan, den mörka kostade ordinarie omkring 1500kr (men köpt på rea) för tja 12-14 år sedan och lägger på linan lite för dåligt ffa om man jiggar hem den så bilden ljuger lite, den har också en ngt grövre 4-trådig lina medan den andra har en 8-t lina, Spiderwire SS 8, 0,10 för borrefisket.

Silverrullen, Okuma Safina kostade ca 500kr ny, fick den för 200kr på en mässa för ca 8-10 år sen och den lägger linan bättre. Båda har ngt för lite lina på spolen så dags att byta men de är numera reservrullar så det lär dröja.

Edit. Såg nu att du fått några svar medan jag skrev... som ny på flätlina skulle jag rekommendera dig ca 0,12, max 0,15 till ditt fiske och en styvare lina kan vara enklare till din befintliga rulle, t ex Berkley Fireline Ultra 8 carrier.

Click image for larger version  Name:	20210809_141519.jpg Views:	0 Size:	1,58 MB ID:	2583896
              Senast ändrad av anteman; 2021-08-09, 14:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

0.11-0.14 är lagom till abborre. Om du har ett lika gammalt spö som rullen är det troligen ett svampigt glasfiberspö och då får du öva på att kasta följsamt, alltså undvika snärtiga kast, annars kommer du få dras med vindknutarna.
                Ja spöt är gammalt & glasfiber. det är långt och relativt mjuk. jag tror jag köpte den för just ett specieltl fiske men jag kommer inte ihåg. Bottenmetet kanske.
                Har även ett kortare & styvare. skall testa att byta för att se om det blir någon förändring.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Jag skulle säga att ditt problem är en kombination av troligtvis tre grejer:

1. Dålig linuppläggning. Rullen i fråga lägger inte flätlina speciellt fantastiskt. Detta är mest ett problem om du är lite nyare då man ofta då inte vet hur man ska göra för att minska vindknutar.

2. För tjock flätlina. Tjockare flätlinor läggs upp sämre än tunnare linor. 0,25 går att fiska med dock och om du är noga med nästa steg som jag tar upp kommer du snart kunna vänja dig vid 0,25 också.

3. Du fäller inte bygeln manuellt vilket resulterar i öglor. Det är viktigt att hålla koll på att linan är sträckt på en rulle med medioker linuppläggning. Är den inte det läggs ofta löslinan för snett. Stänger du bygeln med handen istället för att veva igen den, samt sträcker upp löslinan efter att du stängt den, kommer du kunna fiska utan så många trassel och stopp. Öglorna i fråga uppkommer när du vevar bygeln till stängning samtidigt som linan är slak. Då hamnar en del av löslinan i en ögleform (ofta över toppen av spolen). Detta orsakar öglan som stoppar upp kastet. Nylonlina har linminne, den formar sig efter spolen, så där behöver man inte fokusera på att hålla sträckt och fälla manuellt på samma sätt.
                  Nej jag fäller inte bygeln manuellt. Nu när du säger det så har jag faktist lagt märke till att de som jag följer på youtube som sysslar med fiske fäller alltid manuellt. förstod inte varför, men nu gör jag det

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Som holden säger kan det finnas fler felkällor. Är det en av de riktigt gamla 63:orna (kort spole) så var den sannolikt ej optimerad för flätlina. Kanske lade du också på linan fel så att den är tvinnad? Det ökar risken för linöglor om linan vevas hem utan att den är väl spänd.

Dra ut all lina utan bete efter en båt i rörelse eller på en lång gräsmatta och veva hem den VÄL spänd. Fäll gärna bygeln för hand eller se till att linan spänns upp precis när du fäller bygeln med veven och titta så att ingen ögla bildats på spolen. Kör du ofta roterande beten som tvinnar linan så bör du ha lättroterande (kullager-) lekande.

Om inte detta funkar så kan en modernare rulle vara till till både lin-nytta och fiske-glädje, en "skönare" problemfri rulle är trevligt! :-) Behöver ej vara dyr för att vara och lägga linan ok. En Okuma Safina, Ceymar 25/30 eller en Daiwa Ninja LT 2000/2500 kan du hitta för ca 400-500kr, ABU, Shimano har ngt liknande. (Stl 2000/2500 lite beroende på bete, lina, spö)

Se bilden nedan, den mörka kostade ordinarie omkring 1500kr (men köpt på rea) för tja 12-14 år sedan och lägger på linan lite för dåligt ffa om man jiggar hem den så bilden ljuger lite, den har också en ngt grövre 4-trådig lina medan den andra har en 8-t lina, Spiderwire SS 8, 0,10 för borrefisket.

Silverrullen, Okuma Safina kostade ca 500kr ny, fick den för 200kr på en mässa för ca 8-10 år sen och den lägger linan bättre. Båda har ngt för lite lina på spolen så dags att byta men de är numera reservrullar så det lär dröja.

Edit. Såg nu att du fått några svar medan jag skrev... som ny på flätlina skulle jag rekommendera dig ca 0,12, max 0,15 till ditt fiske och en styvare lina kan vara enklare till din befintliga rulle, t ex Berkley Fireline Ultra 8 carrier.

Click image for larger version Name:	20210809_141519.jpg Views:	0 Size:	1,58 MB ID:	2583896

Min linupprullning ser nog värre ut än det där. Det kanske skulle vara värt att satsa på en nyare rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 592 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46