Stradic FL missljud - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stradic FL missljud

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Stradic FL missljud

Köpte min första högutväxlade haspelrulle nyligen, en Shimano stradic 2500 FL hg. När jag väl började fiska hör jag ett nästan lite skrapande ljud när jag vevar in, inte jättehögt men klart irriterande. Låter inte alls om man bara tomvevar i luften utan behövs lite lätt motstånd i linan så börjar det låta.

Jag tänkte att en så pass bra rulle ska väl ändå inte låta såhär, så jag pratade med butiken och fick skicka tillbaka rullen. Köpte sen en ny likadan och den låter likadant......

Har en gammal technium 2500 fd som är knäpptyst i jämförelse, mindre kullager och lägre utväxling i den.
    Har även en exage 4000 fd som låter lite liknande, större rulle och billigare och ganska gammal.

Ska stradicen låta såhär? Eller brukar alla rullar med högre utväxling låta mer? Låter som sagt bara när man vevar in under belastning, så att tomveva rullar i en butik ger ingen jämförelse. Linföraren är knäpptyst så där är det inte något fel. Någon som har några kloka ord?

Vad har du för lina? Det är inte den som väsnas?

Kommentera

Jag har provat olika linor så där är inte problemet, det låter från rullen.

Men ser på diverse rullar på filmer som låter likadant, åtminstone när man vevar in fisk. Men dessa låter bara man vevar in ett litet skeddrag

Kommentera

Det brukar låta lite från X-Ship lagren (längst ner och längst upp på pinionen) på högutväxlade rullar med ett tungt rotor, vilket Stradic FL har. Ett tungt rotor tar mycket kraft från dreven att driva, och eftersom att pinionen, som drivs av huvuddrevet, driver rotorn, kommer mycket av ljudet från ej inkörda kullager som snurrar kring pinionen. På ett lättare rotor krävs inte samma kraft, utan där brukar ljudet inte förekomma. En Vanford t.ex borde inte ha ljudet pga den lättare rotorn. Ljudet är normalt och kommer aldrig att orsaka problem.

Kommentera

Långskott, men prova att olja linföraren och se om det blir någon skillnad.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Det brukar låta lite från X-Ship lagren (längst ner och längst upp på pinionen) på högutväxlade rullar med ett tungt rotor, vilket Stradic FL har. Ett tungt rotor tar mycket kraft från dreven att driva, och eftersom att pinionen, som drivs av huvuddrevet, driver rotorn, kommer mycket av ljudet från ej inkörda kullager som snurrar kring pinionen. På ett lättare rotor krävs inte samma kraft, utan där brukar ljudet inte förekomma. En Vanford t.ex borde inte ha ljudet pga den lättare rotorn. Ljudet är normalt och kommer aldrig att orsaka problem.
            Ja det låter ju rimligt, frågan är bara om man kommer bli less på ljudet med tiden (om det nu inte minskar med tiden när man "fiskat in" rullen)
            Något att grubbla över....

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
              Långskott, men prova att olja linföraren och se om det blir någon skillnad.
              Det är inte linföraren som väsnas, redan undersökt och oljat

Kommentera

Tyvärr ett vanligt problem med dagens shimano rullar. I Japan kostar många äldre modeller begagnade mer än nya gör. Skulle aldrig köpa en lite "dyrare" shimano rulle nu för tiden. För kvaliteten är inte i närheten av vad den var förr.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Tyvärr ett vanligt problem med dagens shimano rullar. I Japan kostar många äldre modeller begagnade mer än nya gör. Skulle aldrig köpa en lite "dyrare" shimano rulle nu för tiden. För kvaliteten är inte i närheten av vad den var förr.
                  Dock har dessa lagerljud inte med kvalitén att göra, utan bara att man använder tunnare olja och större kullager (eftersom att större ger bättre support) i dagens rullar. På högutväxlade rullar med tyngre rotorer, förutom Shimano Stella, hör man dessa lagers ljud. Kullagren som stödjer upp pinionen har faktiskt blivit bättre i många modeller. Huruvida lager på andra platser blivit bättre eller sämre vet jag inte, Kan dock säga att vevknobbslager definitivt "känns" mer på nya Stradic FL och Vanford än på gamla Stradic FK och Stradic Ci4+.

Missljudet i TS rulle beror inte på bristande kvalité dock.

Kommentera

Nu förstår jag varför min Shimano Stradic CI4+ 2500FB HG låter lite skit om man lyssnar.

Betalade mycket för den rullen och det är den dyraste jag har med hästlängder, men jag fiskar aldrig med den pga ljudet. Ångrar att jag köpte versionen med hög utväxling.
                    Och jag vill inte annonsera ut den heller för det känns som att jag skulle blåsa någon om jag säljer den när den låter, även om jag skriver det och ifall det till och med ska vara så med HG rullarna..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46