Hej. Har plockat isär min rulle bit för bit och alla delar är avfettade med en degreaser och allt gammalt fett är borttaget och rullen och sköljd och ser helt ny ut inuti. Alla delar som tillhör rullen är rent nu. Jag undrar bara hur mycket fett ska det vara på sakerna? Hur mycket fett ska man ta på alla driv i rullen. Hur mycket fett ska man ha på alla skivor som ligger mot varandra och nöter? Är det något drev som behöver mer eller mindre fett? Ska det vara fett på Carbon matrix-bromskivorna? Jag har inte koll på något så tänk inte att jag fattar saker undermedvetet, det här är inte mitt område. Är nybörjare, har aldrig öppnat rullen innan eller servat den genom att göra såhär. Ska det bara vara olja på kullager och bussningar? ALLT annat fett? Vad behöver man inte fetta?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Mängd fett/olja i rulle på respektive del?
Collapse
X
-
Förutsatt att du plockat ner en multirulle:
Olja har jag enbart på kullager, bussningar och på evighetsskruven. 1-2 st droppar på kullagret, ca 3 droppar på bussningar och ca 5-7 droppar på evighetsskruven.
Jag kör ett ganska tunt lager fett på dreven. Det är viktigt att se till så att alla kontaktytor har lite fett men du vill inte ha några jättestora mängder alls. Frikopplingssystemet kör jag lite fett på också. I och med att jag fiskar brackvatten fettar jag in hela sidoplattan och det kullagret som stödjer pinionen, närmst spolen (INTE PÅ SPOLEN). Dettakullager fettar jag in väldigt försiktigt. Har du ett kullager i basen på huvuddrevsaxeln bör detta också fettas in om du fiskar brackvatten. Oavsett vad har jag fett i basen på huvuddrevsaxeln (den del handtaget sitter nerskruvat på). När det kommer till bromsskivor brukar jag bara smörja in fingrarna med fettet och dra dem över bromsskivorna så att de blir lite fuktiga. Du ska inte se att de är infettade, men du ska ha ett mycket mycket tunt lager fett på dem. Ifall du vet att någon del nöter mot en annan kan du fetta in det området. Rörliga delar i frikopplingen brukar t.ex vara områden där saker och ting "glider" mot varandra. Där kan det finnas poänger med att lägga lite fett.
Handlar det om en haspelrulle får du säga till och då förklarar jag detta för dig igen, men sett till en haspelrulle..
-
Jag lånade ut en utrustning till en granne. Rulle, spö, drag etc. Han är lärare och skulle ut på friluftsdag med eleverna. När han lämnade tillbaka grejorna sa han att han smörjt rullen åt mig.
Det gick inte ens att veva med den. Tvärnit. Fick skicka in den till Shimano för service för att få liv i den igen.
Har själv aldrig smörjt en rulle. Kanske skulle. Men i den prisklass jag köper så kan jag lika gärna köpa en ny då den börjar krångla.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 623 visningar
0 gillar