Köpråd Haspelrulle 1000-1500kr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Haspelrulle 1000-1500kr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd Haspelrulle 1000-1500kr.

Hallå där, som titeln lyder så är det dags för ny rulle och jag tänker mig att jag vill lägga runt 1000-1500kr. Verkar finnas vettigt folk här och det här med rullar är något av en djungel. Har fiskat en hel del men är helt ignorant när det gäller utrustning.

Syftet är primärt älvfiske efter öring/lax.

Har tidigare alltid fiskat med billiga grejer men köpte ett spö i mellanklass(?) ett par år tillbaka och tänkte matcha den med en rulle i liknande klass. Spöet är ett "DAM Nanoflex 20-50 2.7M" och var mest tänkt för att kasta rätt tunga bombarda-riggar men kör även spinnare och tyngre skedar.

Tror inte jag har några specifika krav utan är väl mest ute efter "most bang for the buck". Från det jag läst verkar det iallafall som jag är ute efter en storlek i 3000-4000 klassen?

Alla tips är uppskattat!

En riktig slitvarg, har kört min på storsej i Nordnorge, har aldrig svikit mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jöjje69 Visa inlägg
      https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...gold-4500.html

En riktig slitvarg, har kört min på storsej i Nordnorge, har aldrig svikit mig.
      Tack för tipset, ska kolla in den! Hur är den att sköta om?

Kommentera

Den är mycket enkel och billig att sköta om. Kolla in den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=qSm551v_gBc

Inget magseal som gör att du måste skicka in rullen till Daiwa, eller köpa svindyr ferrofluid. Den har bara naturliga förseglingar. Du servar den med enkelhet helt själv.

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
          Den är mycket enkel och billig att sköta om. Kolla in den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=qSm551v_gBc

Inget magseal som gör att du måste skicka in rullen till Daiwa, eller köpa svindyr ferrofluid. Den har bara naturliga förseglingar. Du servar den med enkelhet helt själv.
          Tackar ska kolla igenom den videon. Ja men exakt så vill jag ha det, så man slipper skicka in för underhåll. Är detta något som Daiwa Fuego LT 4000-C även har? Just nu står det nog mellan dessa två rullar.

Något som lockar med fuegon är ju att den väger en tredjedel av vad BG väger, 625g känns lite saftigt.

Edit: såg BG 3500 fanns på amazon, tror detta är lämpligare för mig än 4500. Jag antar att de mindre modellerna har samma funktioner?
          Senast ändrad av korvspad; 2021-04-30, 14:10.

Kommentera

jag gillar daiwa LT rullar, Daiwa execler lt är utan magseal om du inte vill ha det.
            BG rullen är en havsfiskerulle som har gamla daiwa storlekerna så en BG 4000 är mycket större än en tex fuego LT 4000 som är ungefär samma som shimanos storlekar, alla daiwa's "LT" rullar använder dom nya storlekarna.
            LT = light & tough, D = deep spole, C = compact body, xh = extra fast gearing.
            kolla storlekar 4000 och 5000 berorende på vilken lina du tänkt använda och hur mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av ejlind Visa inlägg
              jag gillar daiwa LT rullar, Daiwa execler lt är utan magseal om du inte vill ha det.
              BG rullen är en havsfiskerulle som har gamla daiwa storlekerna så en BG 4000 är mycket större än en tex fuego LT 4000 som är ungefär samma som shimanos storlekar, alla daiwa's "LT" rullar använder dom nya storlekarna.
              LT = light & tough, D = deep spole, C = compact body, xh = extra fast gearing.
              kolla storlekar 4000 och 5000 berorende på vilken lina du tänkt använda och hur mycket.
              Tack för infon!
              Jo BG-rullarna verkar verkligen massiva men verkar som en enormt omtyckt modell så jag beställde en 3500 BG från Amazon.

Förhoppningsvis är den inte löjligt stor men ska ändå kolla in Exceler som du nämner. Hur är dessa rent kvalitetmässigt, är den modellen likvärdig BG?
              Exceler lt 4000 verkar ha relativt låg linkapacitet så ska kolla in 5000 då jag gillar att ha mycket lina tillgängligt.

Kommentera

Blev att avbeställa BG:n, kändes bara inte värt att betala 1350kr för den då en Exceler går för 935kr och fick kalla fötter då även 3500-varianten verkar enorm.

Kommentera

Okej så hur svårt är det egentligen att rengöra en Daiwa Fuego LT? Hur pass limiterande är det här med magseal?

Uppskattar verkligen hjälpen ni gett!
                  Senast ändrad av korvspad; 2021-05-01, 00:33.

Kommentera

kolla denna video så går han igenom magseal service

jag hade inte oroat mig för att köpa en rulle med magseal, har själv 2 och inga problem att serva själv även om du inte byter oljan!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 242 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S