Ambassadeur 4500C - svår att finna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4500C - svår att finna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tusen tack för beskrivning- har aldrig satt mig in ordentligt i detta. Har du någon uppfattning om kastegenskaperna skiljer mellan de äldre med axel på spolen vs de med lös axel och spole med egna lager?

    de flesta av mina rullar är 80-90 talsmodeller, med lös axel och spole med egna lager, har 3 st silverfärgade varav två med syncro (4600C, 5500c och 6500c). Dessa är ju vanliga men i mitt tycke väldigt bra rullar. Sedan har jag en röd 5500 pro rocket från sent 90-tal och den har ju ett lite mer klassiskt utseende med två vred för den mekaniska bromsen....men om jag förstått rätt så har den ganska annorlunda konstruktion jämfört med 70-talarna, fin att kasta med dock. Mina övriga är dels en liten XLT flipping, dels en större, snikvariant som heter 323, båda med magnetbroms - har aldrig gillat kastegenskaperna på dessa, gillar inte magnetbromsen och har alltid haft den på 0. Sjunde rullen är en 60-tals röd 5000, härlig rulle som kastar fint och har en trevlig tickande knarr i bromsen.

    Nu är jag som sagt sugen på en klassisk 4500c, utan tumtangent men i övrigt gör det inget om det är en nyutgåva, det viktiga är att den är bra.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Besman Visa inlägg
      Tusen tack för beskrivning- har aldrig satt mig in ordentligt i detta. Har du någon uppfattning om kastegenskaperna skiljer mellan de äldre med axel på spolen vs de med lös axel och spole med egna lager?
      Därom tvistar de lärde.
      Jag har aldrig mätt upp kastlängder där jag jämfört fast spolaxel med Ultracast, ska därför inte uttala mig särskilt specifikt om saken.

      Min upplevelse är dock att flera olika gamla modeller kastar minst lika bra som sina nyare släktingar. Om och hur mycket det skiljer exakt kan nog få svara på tyvärr.

      Kommentera


      • #13
        Jag upplever att gamla och nya kastar precis lika bra. Visa tycker att iar är ett krav och då går dom gamla bort, men är ingenting jag själv saknar alls.
        Enda nackdelen jag själv kan komma på med dom äldre är slirbromsen som har mindre bromskraft och inte lika jämn när den är hårt ställd.
        Men det beror ju mycket på vilken typ av fiskare man är, och vad man fiskar efter.
        ​​​
        ​​​​​​

        Kommentera


        • #14
          Ok, tack för info. Det där med IAR upplevde jag först med min 5500 rocket, kändes konstigt.....är nästan mer bekväm med det gamla

          Kommentera


          • #15
            Den ända av mina 4500 rullar som får bli blöt ibland är min 4500 CS Pro Rocket champange färgad, kommer inte ihåg när den modellen kom, har haft dom ganska många år nu.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Den ända av mina 4500 rullar som får bli blöt ibland är min 4500 CS Pro Rocket champange färgad, kommer inte ihåg när den modellen kom, har haft dom ganska många år nu.

              champange
              kring år 2003-2005.


              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 504 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 079 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 541 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              537 svar
              90 097 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 574 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X