Ambassadeur 4500C - svår att finna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 4500C - svår att finna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 4500C - svår att finna?

Hej,
    efter diverse googlande så lägger jag ut en tråd här. Jag är ute efter en lite äldre ambassadeur 4500C, den modellserien med dubbla mekaniska bromsvred som jag tror tillverkades från mitten 70-tal och en bit framåt? Jag hittar inte mycket info om dessa rullar och har inte funnit någon till salu inom Sverige - är de verkligen så ovanliga?

Helst vill jag köpa en med dubbelvev, som jag tror kom lite senare. Jag är inte samlare, men måhända lite av nostalgiker - tycker dessa rullar är fulländade för det fiske jag bedriver.

skulle någon ligga på en sådan i ok skick och vilja sälja den är jag mycket intresserad.

Är det varianten i gråblå färg du syftar på?
    Sådana dyker upp till salu på nätet ibland.
    Jag skulle dock vilja påstå att inga 70-talsrullar är särskilt vanliga, särskilt inte i bra skick.
    Överlag verkar också 4000-storlek ovanligare än de större.

Kommentera

Japp, exakt den i gråblå färg. Såg en på ebay häromdagen och funderade på att buda, men slutpriset blev högt....mest samlare på de där rullarna verkar det som?
      4000-serien verkar helt klart ovanligare, åtminstone här hemma. Jag har själv en 4600C och en xlt 1 från 80-90 talet, men vill ha en rulle utan tumtangent och med den mer klassiska konstruktionen. Risken är väl att man måste slanta upp.....visst gjordes det väl även nyutgåvor av dessa 4500C under 90-20 talet?

Kommentera

Nu i corona tider har priserna stuckit iväg på dem. Men glöm eBay. Där är alla priser nu ett skämt. Tyvärr är det ju många här som hänvisar till eBay vid försäljning. Frågan är om de rullarna någonsin blir sålda dock? Men förväntade priser finns en annan tråd om så det behöver vi inte diskutera här. Har några stycken 4500 från 70talet. Priset på dem har legat mellan 500-900. Är nog lite dyrare just nu kanske.
        Tycker man ser dem relativt ofta ändå. Bara vara lite kall så kan man köpa dem till en hyfsad peng.

Kommentera

Ja, priserna på ebay är inte roliga alls. Inte för att jag inte är beredd att betala en hyfsad slant - men när de fasta priserna ligger på 3-4 k och de flesta rullarna finns i japan så är det ju inte roligt längre.
          jag skulle även kunna tänka mig en "nyutgåva" förutsatt att det är samma kvalitet på dem?
          har även sneglat på 1500c modellen, men den är väl ännu svårare att finna.....

Kommentera

Ursprungligen postat av Besman Visa inlägg
            har även sneglat på 1500c modellen, men den är väl ännu svårare att finna.....
            Ja Och ännu dyrare,...,.

Kommentera

Ursprungligen postat av Besman Visa inlägg
              Japp, exakt den i gråblå färg. Såg en på ebay häromdagen och funderade på att buda, men slutpriset blev högt....mest samlare på de där rullarna verkar det som?
              Samlare och samlare, är ju rätt vanliga rullar som sagt.
              Vi är nog dock ett gäng nostalgiska surgubbar som inser att även rullar var bättre förr och gärna köper till stor del för bruksvärdet.
              Syns på efterfrågan gällande andra märken också, bland annat når vissa äldre (då menar jag ändå moderna, 10-20 år) haspelrullar från Daiwa och Shimano sina nypriser då och då i Japan.
              Ambassadeuren verkar också få uppsving i omgångar, se på runda Max-serien och till viss del även Mörrum. Vissa perioder har dessa nästan skänkts bort, idag betingar de då och då förvånansvärt höga summor.

jag skulle även kunna tänka mig en "nyutgåva" förutsatt att det är samma kvalitet på dem?
              Finns ju diverse Pro Rocket's och liknande 4500C/CS som släppts senaste 15-20 åren om du nu kan tänka dig Ultracast.
              Pro Rocket 4500C finns i flera olika färger men är också relativt svårfunna, Sunset Orange 4500C har väl även den sålts i ett antal omgångar.

Click image for larger version

Name:	Rullkväll01b.jpg
Views:	1261
Size:	301,8 KB
ID:	2566756
              Rullen till höger, bortse från vev och andra moderna dumheter, 4500CS är en modern rulle i rätt storlek och av rätt kvalitet. Jag tror den är väldigt ovanligt och vet inte om den såldes i Sverige, troligen inte lättfunnen.

Kommentera

Ja, det kanske inte är samlare av rang utan en hel del nostalgiker också, som jag själv. Jag har redan 7 ambassadeurer i olika storlekar som jag verkligen fiskar med och trivs med. Har fiskat huvudsakligen med ambassadeur sedan slutet på 80-talet. Men det betyder ju inte att man inte kan ha fler . Senaste åren har jag fastnat för de minsta modellerna, de är så nätta och smidiga samt att spolen passar bra till de tunnare superlinorna utan att man behöver lägga något under. Om man kastar längre med dem tror jag dock inte, men för tex finlir efter havsöring vid kusten med små beten närmar man sig samma känsla som vid flugfiske.

Kommentera

Fråga till JontaK angående ditt inlägg ovan - angående de modena nyutgåvorna - hur skiljer dem sig avseende ultracast? Förklara gärna så jag vet

Kommentera

Besman det är en av ett fåtal stora skillnader mellan äldre och nyare Ambassadeurer.
                    Kan gå igenom de tydligaste.

Här är en 4500 från mitten av 70-talet, notera bromsplattan, spolen med den fasta axeln samt backspärrshaken.

Här är en 4500 från slutet av 80-talet. Spolen har här fått löstagbar axel samt kullager monterade inuti spolens lopp.
                    Tror det är en av de första rullarna med vad ABU kallar Ultracast.
                    Den här varianten har också fått en annorlunda frikoppling, den som jag har för mig användes allra mest under 80-talet. Rullen har dock kvar backspärr via hake och drev, således inget envägslager (eller IAR, Instant Anti Reverse, på ABU-språk).

Här är en 4500 från någonstans runt år 2000 gissar jag, en variant väldigt lik dagens modeller i sin utformning, förutom huvudsakligen tvåstifts kastbroms.
                    Även denna har spole med lös axel, vilket nästan alla klassiska runda senaste åren förutom Predator, Inshore och någon mer haft.
                    Frikopplingen består här av den som gällde en tid med fjäderbelastad #22077, idag har fjädern #22804 försvunnit och delen motsvarande #20686 har istället en inbyggd fjäder och kallas #22808.

Sen finns även UC4600C för att krångla till det, fast spolaxel med lager monterade på axeln samt IAR. Denna saknar dock dubbla bromskoppar men tänkte att den ändå får vara med som jämförelse.

Då insidorna är mer eller mindre identiska på rullar med rak icke vevgavel och kupad gavel tar jag även med nyaste generationen (såvitt jag vet) 4600C3 2300 också för jämförelsens skull.
                    Här ses alla nya delar som kom efter 2014, alltså lättare spole och linspridare bland annat. Borta sedan länge är kastbroms med två stift/vikter samt backspärrshake.

Citera mig helst inte på årtal och datum, någon annan får tvärtom gärna rätta sådana.
                    Jag ser insidan på många rullar men är absolut ingen expert på Ambassadeur, tycker däremot det är vansinnigt roligt att jämföra skillnader mellan olika generationer.

Jag kan tycka att den nyaste uppbyggnaden, alltså sedan runt år 2000, är mycket lyckad. Frikopplingen går att montera isär helt sånär som på plastdelen #22808.
                    Bäst finish och byggkvalitet från fabrik har rullar mellan sent 90-tal och cirka 2008 tycker jag. Andra kan ha annan åsikt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46