Skillnad på rullmodeller mellan olika marknader, JP, US, EU m.fl. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skillnad på rullmodeller mellan olika marknader, JP, US, EU m.fl.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan inte låta bli att imponeras av erat kunnande när det gäller rullar o deras beteckningar m.m Att ni själva sitter o skruvar o pular för er egen nyfikmhets skull.
    Jag själv lämnar in min rulle för service när säsongen är över. Har antagligen bara en tiondel av rullar o spön som ni har. En stilla undran : hinner ni med att fiska?
    Classe har jag pratat med lite så jag vet att han fiskar. Men ni andra??!!
    Skulle jag ge mig på att öppna en rulle så fick jag väl en fjäder el likn i skallen o sen ramlade den ner i en spricka i golvet. That 'all folks med den rullen så...
    Cudos till er som skruvar o trimmar.

Kommentera

Många, mig själv inräknad, har aldrig öppnat sina rullar. Sen jag började fiska multi mer regelbundet drar jag på lite bantamolja då och då, det är allt. Hjälper inte det lämnar jag in rullen på service eller köper ny om det inte är en rulle jag vill satsa mer slantar på. Jag prioriterar fisket, rullarna är bara ett verktyg. Däremot utvecklar man ju med åren en viss kräsenhet i upplevelsen av en rulle.

Kommentera

Håller helt o fullt med dig ang fisket och att rullarna är verktyg. Men likväl imponeras jag av dem som kan och har orken att skruva.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
          Håller helt o fullt med dig ang fisket och att rullarna är verktyg. Men likväl imponeras jag av dem som kan och har orken att skruva.
          Absolut, tur att någon är intresserad och kunnig gällande mekanik annars hade vi andra ingen som kunde hjälpa oss med att serva rullarna.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sadda Visa inlägg
            En stilla undran : hinner ni med att fiska?
            Har försökt förklara det tidigare på forumet men det är lite svårt för den som inte delar intresset, det är lätt att verka inskränkt.
            För mig är rullar, eller främst att felsöka och skruva rullar, ett intresse avskilt från själva fiskandet.

Jag ger mig ofta ut och fiskar från land med ytterst enkla medel, ett toppknutet metspö, en mycket enkelt haspelutrustning och ett fåtal beten eller dylikt.
            Är egentligen inte alls så kräsen eller kräver exotiska, ovanliga och/eller dyra prylar när jag väl fiskar.
            Däremot tycker jag det är förbannat kul att testa, undersöka, reparera och renovera rullar.
            Kommer från en bakgrund som kvalitetskontrollant inom lackerings/metallindustri, möjligen är nagelfarandet av rullar och dess insidor att beteckna som en arbetsskada.

Kommentera

Tycker verkligen inte att du är inskränkt JontaK !! Bara roligt med människor som har ett speciellt intresse. Jag kanske rent av kontaktar dig ang en av mina rullar.....
              Att smyga efter en lite bäck/å med ett toppknutet metspö o fiska bäcköring kan vara Hur trevligt som helst!!
              Vem lider inte av arbetsskada. Är elektriker o kollar alltid hur det är draget i offentliga byggnader elnät man är hemma hos någon....

Kommentera

Gällande Daiwas haspelrullar - senaste och förra generationen.
                (Nya är LT och förra är HardbodyZ eller Zaion).
                Den som vill klargöra skillnaderna mellan modellerna på den europeiska marknaden får titulera sig doktor. Tar man sedan hänsyn till japanska marknaden också så blir titeln professor.

Till det yttre ser många av modellerna ut att ha enbart estetiska skillnader men inälvorna skiljer sig åt ordentligt på modeller som Exceler, Freams och Fuego (för att nämna några).
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 595 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46