Hur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Shimano CC låter...
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av GbgRobin Visa inläggKanske behöver en ordentlig genomgång och service.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HansHasse Visa inläggHur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.
Följ och memorera Janne Erikssons serviceråd hos Normark här..https://www.youtube.com/watch?v=od7JzWO1F3k .
Old Firehand
Leif Engström
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HansHasse Visa inläggHur tysta ska dom egentligen vara? Min är några månader gammal men tycker den låter en hel del och den känns inte så mjuk när man vevar med den. När man vevar så känns det som att man känner varje kugg inte mycket men litegrann.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av hepper Visa inläggKöpte en 2019 CC 201dc. Testat den en tur, väldigt nöjd.
Är det microdreven som behöver lite fett? Lagren behöver väl inte oljas in regelbundet eller ska man läggga en droppe samtidigt?
Toleranserna är så små så de dreven "slits" inte in i varandra som vanliga drev gör. De är som bäst direkt när de är nya, sen blir de bara sämre.
Enda fördelen jag ser med sådana drev är att de är väldigt fina att torrveva i butik. Och det är ju där vi köper rullar så det är nog viktigt.
Kommentera
-
Tyvärr väldigt vanligt att rullar från Asien är dåligt smorda, alla rullar jag köper öppnar jag och smörjer om det blir alltid en märkbar skillnad oavsett vilket märke.
Lamellerna behöver inte vara fettade, fördelen med fetta är att det ska tåla saltvatten bättre.
Använder alltid cals fett och lägger på ett tunt lager på skivorna. Vet inte om det gör någon skillnad men tycker mig uppleva att bromskraften blir jämnare.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggTyvärr väldigt vanligt att rullar från Asien är dåligt smorda, alla rullar jag köper öppnar jag och smörjer om det blir alltid en märkbar skillnad oavsett vilket märke.
Lamellerna behöver inte vara fettade, fördelen med fetta är att det ska tåla saltvatten bättre.
Använder alltid cals fett och lägger på ett tunt lager på skivorna. Vet inte om det gör någon skillnad men tycker mig uppleva att bromskraften blir jämnare.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 628 visningar
0 gillar