Bästa Haspelrullen för Insjöfiske under 1000kr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa Haspelrullen för Insjöfiske under 1000kr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

För lättare fiske skulle inte jag gå mkt högre än typ Abu Max serie, Daiwa Ninja, eller Shimano Catana/ Sedona. dom är i stort sätt byggda likandant allihop under 3-4 tusen kr.
    Men en fråga till er som köpt haspelrulle på senare år..har dom tagit bort extraspolen till rullar numera? Är ju helt sjukt om det är så, försöka tvinga folk att köpa flera rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av PeckaJoppish Visa inlägg
      Tjo, har börjat leta efter en ersättare till min nuvarande Haspelrulle som håller på och Kärvar då och då, och undrar om jag kan få några tips på bra rulle för pengarna under 1000 spänn.

Märke för övrigt spelar ingen roll, så länge det bara är kvalité

Fiskar mest efter Abborre, Gädda och Regnbåge.

mvh Pecka Joppa.
      Försök att få tag på en Mitchell 300 ...
      Mina Mitchell 300 som jag köpte på 1960-talet fungerar lika bra som fabriksnya haspelrullar av andra fabrikat...

Old Firehand
      Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Koster Visa inlägg
        För lättare fiske skulle inte jag gå mkt högre än typ Abu Max serie, Daiwa Ninja, eller Shimano Catana/ Sedona. dom är i stort sätt byggda likandant allihop under 3-4 tusen kr.
        Men en fråga till er som köpt haspelrulle på senare år..har dom tagit bort extraspolen till rullar numera? Är ju helt sjukt om det är så, försöka tvinga folk att köpa flera rullar.
        Det kan ligga en del sanning i ditt påstående, skillnaden är mindre enligt mig än man skulle önska mellan en haspelrulle på säg 700 och en markant dyrare och psykologiskt vill vi omedvetet öka den skillnaden för minimera det som kallas kognitiv dissonans.

Köpte en Daiwa Certate LT i våras, gubben har råd tänkte jag och la på lina hemma. En mkt trevlig rulle med en skön gång. Den har bla en ovanlig och spännande monoqouekropp som sannolikt gör rullen extra stabil och styv. Men sen tänkte jag, behövs det till abborre och ev havsöring...? Nä tänkte jag (som rotererar ca 8-10 utrustningar, spinn å haspel till abborre, gös och gädda...)

Så det blev en Prorex V LT 2500 i stället... inte en Ninja, Legalis eller Fuego LT för de tas inte in i Sverige med 6,2:1 utväxling eller den grundare 2500 -XH spolen (som rymmer ganska precis 120m Sufix 0,13 Orange). Känns ungefär som en Certate... fast inte lika snygg... mkt mjuk gång och givet att jag roterar utrustningar så håller den säkert till min pension...

Och ja extraspole är ett minne blott i dag. Sparar pengar och en extraspole kostar förvånansvärt mycket...

Så den blev

Click image for larger version  Name:	20200215_183232.jpg Views:	0 Size:	2,37 MB ID:	2551297
        Istället den...
        Click image for larger version  Name:	20200229_210605.jpg Views:	0 Size:	1,80 MB ID:	2551298
        Senast ändrad av anteman; 2020-06-09, 19:33.

Kommentera

"Och ja extraspole är ett minne blott i dag. Sparar pengar och en extraspole kostar förvånansvärt mycket..."

Ja det förvånar mig inte :/ Jordens ekosystem håller på att kollapsa fullständigt pga vår extrema kortsiktighet och konsumtion, och ändå blir det bara värre och värre....hårda tider väntar oss.

Satt just nu och kollade spränskisser hos Shimano på deras rullar och det är en skrämmande läsning.
          Kvalitén är ju så jävla dålig, alla rullar under 3000kr har plastdrev och glappande växlar! Inte förrän man kommer upp i Twinpower 15 blir det blir metalldrev och någonsånär upphängning av knivbult och evighetsskruv.

Mitt råd blir verkligen..om man inte tänker köpa toppmodellen så köp snäppet över insteg bara...annars blir man blåst.

Kommentera

Kan tipsa om Daiwa Revros också: https://bojdaspon.se/produkt/daiwa-revros-lt-1000-3000/
            Lite grundare spole än Fuegon men samma sköna gång och utmärkta broms.

Okuma Ceymar är den enda billigare rullen jag kan komma på där en extraspole fortfarande ingår. Dessutom en riktig spole och inte en i plast.

Kommentera

När jag köpte Daiwa ninja utan LT för nåt år sedan var det med extraspole. Men LT kanske står för Lite färre Tillbehör ingår.

Kommentera

När man ser till konstruktionen så är faktiskt Diawa Ninja LT riktigt imponerande för sitt pris, den är basic i konstruktionen men oscilleringsmekanismen är ordentligt upphängd och stabiliserad på båda sidor om växeln, sen har vi den med rostbeständigheten i deras "CRBB" lager...närmast obefintlig är min erfarenhet. Kullager kostar dock inte många kronor att ersätta och finns att få tag på lite överallt.

Tyvärr verkar denna enkla men robusta konstruktion inte följa med högre upp i prisklasserna , där det bara blir upphängning på en sida om växeln.

Köp! Billig också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 628 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden