4500cs eller Luna203 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4500cs eller Luna203

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 4500cs eller Luna203

Har båda rullarna i ämnesraden och en ska bli primära öringrullen. Hade lunan med mig i helgen och den imponerande stort. Grym kastlängd och få trassel, overrun i samband med dragbyten.

Vad kan jag förvänta mig av 4500 när det gäller kastlängd och driftsäkerhet/inställningar? Ett är säkert, daiwan känns mer modern än ABUn..

Har inte prövat 4500 men andra 5000 och mitt val "på pappret" skulle bli Lunan givet att den sitter lägre, sannolikt har lite mindre diameter och en ergonomiskt rundad gavel. Sen har den en extern kastbroms vilket gillas och borde innebära färre overruns om du skruvar på den vid betesbyten... men pröva båda och känn vad du trivs bäst med...

Har för övrigt bl a en Luna 253 och en 5600 Mag C4, köpta för gädda men använder ännu bara den förra av de två fastän båda är "som nya"...
    Senast ändrad av anteman; 2020-04-02, 20:15.

Kommentera

2 riktigt bra rullar men lite olika egenskaper.
      Lunan hade jag valt nästan alla dagar i veckan, tycker det är en bättre rulle, den är tystare mjukare & kastar långt & stabilt & den är nästan lika robust som en amba.
      En amba kastar också väldigt bra men det låter lite mer & inte lika mjuk & fin & det har sin charm det med.

Vad du än väljer är det ett mkt bra val

Kommentera

Spännande jämförelse när det handlar om just öringfiske.
        Den så hatade stillastående linspridaren hos Luna ställd mot den så hatade smala evighetsskruven hos 4500!

Har haft flera Millionairer, ett par Luna och en uppsjö 4500 jag byggt och/eller brukat.
        Skulle gissa att 45an gör sig minst lika bra som öringrulle tack vare sin enklare uppbyggnad och just synkad spridare.
        Med det sagt fiskade jag öring med både Luna 103 samt Daiwa Zillion 100SHA (snarlik uppbyggnad samt spole som Luna) tiden det begav sig, båda kastade naturligtvis enormt bra på kortare spö då de enligt mig är bland de bästa rullarna i världen på just det men frågan är om inte en rätt byggd 4500 kastar längre på ett traditionellt kustspö. Förutsatt att användaren kan hantera de bromsinställningar som krävs för långa kast.

Du nämner dock overrun.
        Får man sådana då och då i vanliga fall är Lunan ett bättre val.
        Kastbromsen är riktigt effektiv och ytterst smidig att justera. Är man inte väldigt erfaren med multirullar och därmed kanske vill köra Ambassadeuren med lite säkerhetsmarginal vinner Lunan i min bok rent kastmässigt.

Ursprungligen postat av jenslund Visa inlägg
        Vad kan jag förvänta mig av 4500 när det gäller kastlängd och driftsäkerhet/inställningar? Ett är säkert, daiwan känns mer modern än ABUn..
        Nu frågar du främst om Ambassadeuren men jag känner mig nödgad att här nedan redogöra för mina tanke om båda rullarna i relation till varandra:

Daiwan är mer modern. Grundkonstruktionen är nästan 50 år nyare än ABU'ns och cirka 10 år nyare om man jämför aktuella varianter (CV-Z-typ mot Ambassadeur Ultracast).
        Daiwan har dessutom typiska Daiwa a la 1998 och framåt-funktioner som flytande spole, kullagerupphängd vevaxel samt pinjong och en frikoppling bestående av mindre plast än ABU's dito.

Inställningar vinner Daiwan rakt av, huvudkastbromsen kanske inte är bättre till öringfiske men åtkomlig vilket betyder mycket för de flesta.
        Spolbromsen, om den behöver användas, är mer exakt tack vare Daiwas flytande spole och tillhörande pinjongaxel.
        45an har dock sina klara fördelar, kanske framförallt större kastlängdspotential, enklare underhåll samt den mer mekaniska känslan vissa föredrar.
        Har du en nyare ABU med kolfiberlameller är dessa både mer hållbara och mer motståndskraftiga mot vatten, fett och olja än Daiwans sintrade diton.

Driftsäkerheten är svårare.
        Beror helt på hur du tar hand om dina rullar.
        Daiwor av Millionaire CV-Z-typ (vilket Lunan är) är rullar av hög kvalitet och enastående uppbyggnad, exakt samma kan sägas om en 4500 CS.
        Vissa har dock haft problem med envägslagren hos sina Lunor, jag gissar att detta främst har med tungt gäddfiske att göra. ABU å sin sida drabbas inte sällan av rost i samma lager.
        Lunan kan för den oinvigde vara svår att underhålla och smörja medan Ambassadeuren är enkel. Det är dock en vanesak och vi är några som faktiskt tycker Daiworna är minst lika enkla att skruva (roligare dessutom!).

Att förbereda både rullarna för fiske i saltet samt sköta det periodiska underhållet är nyckeln till driftsäkerheten. Slarvas det tar Lunan troligen stryk tidigare än Ambassadeuren och kan dessutom bli betydligt dyrare/krångligare att reparera.
        Sköts rullarna bör hållbarhet samt funktion över tid vara jämngod i många år framöver.
        Lunans livslängd på komponentnivå förlängs avsevärt om den monteras isär och smörjs adekvat med tanke på typen av fiske (lita inte på fabrikens smörjning). Exempelvis bör vevgavelns inre metallytor samt stativets metallytor mot vevgaveln smörjas med ett saltbeständigt fett.
        Ytorna klarar saltvatten men kristallbildning kan leda till repad eloxering vilket i sin tur leder till korrosion.
        I detta avseende har Ambassadeurer med bromsplatta i mässing fördelar, även rent generellt då 45an inte alls är lika smörjkänslig.

Click image for larger version

Name:	JörgensBC01d.jpg
Views:	141
Size:	648,7 KB
ID:	2542501
        Millionaire Bay Casting på bild, förutom färgen funktionsmässigt i princip identisk med Luna 103-253.
        Vevaxelns inre lager som syns tydligt är helt klar ett potentiellt orosmoment vid fiske i saltvatten ihop med pinjongdrevets inre lager (innanför den vita pinjonglyftaren) samt deras säten. Ambassadeuren saknar liknande totalt vilket ger vissa gång samt kraftöverföringsmässiga nackdelar men underhållsmässigt tydliga fördelar.

Click image for larger version

Name:	BayCasting01a.jpg
Views:	247
Size:	496,3 KB
ID:	2542500
        Även vevaxelhållarens gängade infästningshål samt de olika stiftens säten i stativet är kritiska smörjpunkter vilka kan ge problem om det slarvas med underhållet, i princip hela rullen måste rivas för att komma åt dessa.
        Återigen detaljer en Ambassadeur saknar och därmed möjliga problemområden som inte existerar.
        Med det sagt är rullen på bild fiskad i havet i åratal utan att ha smorda metallytor (vilket bilden visar), trots detta ytterst minimal saltpåverkan.

För mig finns få tillfällen då uttrycket "hugget som stucket" eller floskler i stil med "välj den som är SKÖNAST" faktiskt stämmer så väl som i valet mellan dessa tu.
        Jag alternerar själv mellan en Millionaire i 200-storlek och en hemmabyggd 45a till mitt gäddfiske. Har svårt att säga vilken som är bättre då de är så olika, båda fungerar utmärkt men med vitt skild känsla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 635 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46