Få loss slitet skruvhuvud - tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Få loss slitet skruvhuvud - tips

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kan säga att man inte kommer åt där med roterande verktyg och någon form av kapskiva eller dylikt. Knappt ens med en liten fil utan att skada gavelns yta.

Det finns ju en orsak att skallen ser ut som den gör. Minst någon av anledningarna jag skrev om tidigare är aktuell även i det här fallet.
    Skruven behöver alltså troligen högt moment för att avlägsnas, är det kombinationen av gänglåsning och ärg som är fallet fungerar sällan snabba lösningar.
    Under sådana omständigheter tenderar skruvar kräva relativt högt moment under utskruvning av minst halva längden.
    Som sagt, det är ett stort problem hos denna modell...

Kommentera

Hej på er!

Jag lyckades tillslut få upp skruven.
      Likt JontaK applicerade jag WD40 och lät rullen få suga åt sig över natten. Sedan tog jag en platt mejsel som jag fick bäst fäste med och kunde långsamt och försiktigt skruva loss den.

Riktigt knepig åtkomst till denna skruv . Testade aldrig tipsen med dremel eller slip, men jag tror att det hade varit väldigt svårt att nå.

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Såvitt jag ser är rullen en Shimano Tranx.
      Denna övre, bakre gavelskruv är ett problemområde på dessa rullar.

Jag har skruvat några tiotal Tranx och hos ungefär hälften sitter just denna skruv som berget.
      Orsakerna är två, möjligen tre:
      Gängorna är behandlade med gänglåsning från fabrik.
      Tranxens skruvar är generellt hårt åtdragna, dessutom torra förutom eventuell låsning då.
      Rullen läcker in och "läcker ut" vatten särskilt mycket just i övre delen av vevgaveln. Rullarna jag öppnat som varit fiskade i bräck/salt har samtliga
      haft saltrester och/eller korrosion i stativets gängor där just den skruven fäster.

Med det sagt är skruvens skalle kombinerad kryss/spår. Själv använder jag Wihas PH1 till i princip alla förekommande gavelskruvar av krysstyp. Har dragit tusentals rullskruvar med min ena mejsel utan nämnvärt slitage. Kinkiga skruvar går att få bort med en bra mejsel, det har nog tidigare ägare missat i det här fallet. Skallarna är dessutom mjuka i godset och grunda i spåret.

En Tranx 301 jag hade hemma i vintras hade en skalle nästan identisk med den på bild. Jag fixerade rullen med vevgaveln uppåt, droppade WD40 runt skruvskallen under en eftermiddag, lät rullen stå över natten och avlägsnade skruven utan problem med en lämplig spårskruvmejsel dagen efter.
      Spåret på din skruv ser inte friskt ut men troligen friskt nog att få bort skruven efter lite övertalning medelst krypsmörj. Även lite värme, exempelvis från vanlig hårtork, kan också underlätta.

SMÖRJ GÄNGORNA vid återmontering, särskilt om du fiskar i bräckvatten.

Edit:
      Såg här såg skallen ut på en skruv jag avlägsnade ut en Tranx 301. Förutom de trevliga spåren satt skruven rejält fastärgad i stativets gängor.
      Click image for larger version

Name:	RostTranx01h.jpg
Views:	549
Size:	2,41 MB
ID:	2542493
      Den fick jag alltså loss med en vanlig mejsel efter krypsmörj följt av värme.

Kommentera

Nu när du lyckats få loss skruven så fila upp ett bättre spår i den och följ i övrigt JontaKs råd.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
          Nu när du lyckats få loss skruven så fila upp ett bättre spår i den och följ i övrigt JontaKs råd.
          ----------------------------------------------------

Hej Sir Fish-a-lot;

Varför tycker du inte att Lukas bör köpa åtminstone en eller flera nya skruvar om (när) olyckan är framme igen??

Själv har jag oftast reservdelar till de flesta av mina rullar...

Snålheten bedrar gärna visheten!

Old Firehand
          Leif Engström

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
            Varför tycker du inte att Lukas bör köpa åtminstone en eller flera nya skruvar om (när) olyckan är framme igen??

Själv har jag oftast reservdelar till de flesta av mina rullar...

Snålheten bedrar gärna visheten!
            Jag tycker definitivt trådskaparen, och alla andra med rullar av den aktuella modellen, borde investera i ett par extra gavelskruvar.
            Denna rulle har, precis som många andra nya modeller, alla gavelskruvar av samma mått. Tidigare har de stora tillverkarna använt skruvar av olika längd i sina gavlar.

Tyvärr ligger det väl lite i tiden att inte tänka på saker som hållbarhet eller framförsikt gällande potentiella problem med prylarna (påstår inte att detta stämmer in på någon i tråden).

Skruvarna bör vara M2.5, lite för kort skruv gör inget men då hålen inte är genomgående får de inte vara för långa. Följer man detta kan man skaffa skruvar från annan källa än Shimano, jag gissar att deras skruvar både är dyra och svårtillgängliga.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 679 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46