Jag har inte en susning om vad det är som gjort att vissa av mina rullar/spön fungerar bättre med bussningar medan andra inte påverkas alls. Får för mig att en bussning har en viss tröghet men jag är inte expert på bussningar så vem vet. Det enda jag märker, ibland är en lugnare rulle
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bronsbussningar vs kullager
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggJag har inte en susning om vad det är som gjort att vissa av mina rullar/spön fungerar bättre med bussningar medan andra inte påverkas alls. Får för mig att en bussning har en viss tröghet men jag är inte expert på bussningar så vem vet. Det enda jag märker, ibland är en lugnare rulle
Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.
Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggDet finns ingen radiell belastning på ett hjul som roterar kring en axel... radiell belastning kan du få i ett gångjärn.
Skulle du lyckas mäta ut en radiell belastning så är troligtvis spolen väldigt obalanserad och lagren väldigt glappa.
Kolla lagren i ett turboaggregat som snurrar runt 120 000 varv per minut... där börjar vi prata lager som behöver vara riktigt bra om det inte ska rasa i förtid. Och där har man inte obalans...
Men även om vi har en perfekt balanserad spole och helt perfekta lager kan vi inte förutsätta att linan har spolats på rullen så exakt varje gång att vi inte får förändringar i balansen av spolen. Grundare spole ger mindre mängd okontrollerad/obalanserad massa i "svänghjulet".
Ett perfekt lager hanterar obalans nästan lika bra som ett väloljat glidlager...
Kan tycka att det här är lite väl mkt energi att lägga på ett simpelt mekaniskt hjälpmedel som en fiskerulle,som faktiskt fungerar väldigt väl för sitt ändamål i grundutförande?
Jag har liksom svårt att se vad förbättringen skulle bli om man skulle få dit ett "perfekt" lager...2dm till i kastlängd,1meter eller vad?
- Gillar 1
Kommentera
-
Nej, jag tävlar inte... inte ens i casting.
Allt handlar inte om att kasta långt.
Det finns en fysisk begränsning för hur långt man kan kasta ett fiskedrag med en given form och vikt. Luftmotstånd ökar i kvadrat så ju fortare betet kastas i början, desto fortare tappar det farten.
Alla är väl dock bekanta med att det blir svårare att kasta lätta beten lika långt som ett tyngre.
Fysik är dessutom kul även om det inte är raketforskning vi pysslar med.
Kommentera
-
Det förvånar mig lite att det skrivs så lite kring användande av PTFE (polytetrafluoreten) som smörjmedel i exempelvis glidlager eller på axeln för mellandrevet.
Finns det tankar och idéer kring PTFE som nån vill dela med sig av när det gäller fiskerullar?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggDet förvånar mig lite att det skrivs så lite kring användande av PTFE (polytetrafluoreten) som smörjmedel i exempelvis glidlager eller på axeln för mellandrevet.
Finns det tankar och idéer kring PTFE som nån vill dela med sig av när det gäller fiskerullar?
Smorde vissa delar med oljan för ett antal år sedan men drog inga direkta slutsatser, det gjordes mer som en nödlösning.
Rätt intressant överlag med smörjmedels friktionsegenskaper istället för deras skyddande sådana i fiskerullar, finns en intressant diskussion om fett till frikopplingar och drev att uppbringa men det tillhör en annan tråd.
Kommentera
-
"Teflon" är väl ett varumärke från DuPont som till en början endast innehöll PTFE.
PTFE finns även som torrt pulver och i bland annat stavform och block att köpa. Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggHar du testat bussningar till lättare fiske?
Eller kalla det lätt fiske helt enkelt, typ 5-15 gram.
Enda jag använt bussningen till är relativt typiskt gäddfiske från runt 25-30 gram upp till 100. Där håller jag med dig helt, vissa rulle/spö-kombinationen verkar trivas väldigt bra med bussningarna.
- Gillar 2
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg"Teflon" är väl ett varumärke från DuPont som till en början endast innehöll PTFE.
PTFE finns även som torrt pulver och i bland annat stavform och block att köpa. Med en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggMed en liten svarv borde det gå bra att göra egna bussningar till spollager som ersättning för bronsdito.
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggDags att customtillverka ett par oljebronsbussningar och stoppa in dem i en lågprofilare och gå ut och testa ?
Problemet för mig är att mina rullar främst är Daiwor, alltså olika storlek på lagren i respektive ändar av spolaxeln.
Jag har däremot ett par Shimano där spolaxellagringarna mäter 3x10x4, samma dimension som i äldre Ambassadeurer. Tror det är möjligt att köpa bussningar i den storleken.
Kanske dags att ta hem en billig Scorpion XT1000 för att testa!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 611 visningar
0 gillar