Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Revo x har magtrax. Jag har inte heller problem med ABUs IVCB bromsar. Har använt dem parallellt med andra system från tex Shimano och Daiwa utan att jag tycker IVCB sticker ut negativt.

Tycker inte ens att magtrax i tex Revo x på något sätt underpresterar. Så länge man håller sig inom de betesvikter som rullen kan hantera. Försöker man med för lätta beten så blir det däremot lätt instabilt. Jag skulle inte gå under 10 gr jiggskalle med en Revo x om jag samtidigt vill ha anständiga kastlängder. Felet är inte bromsen utan dess tunga spole
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-07, 20:35.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Revo x har magtrax. Jag har inte heller problem med ABUs IVCB bromsar. Har använt dem parallellt med andra system från tex Shimano och Daiwa utan att jag tycker IVCB sticker ut negativt.

Tycker inte ens att magtrax i tex Revo x på något sätt underpresterar. Så länge man håller sig inom de betesvikter som rullen kan hantera. Försöker man med för lätta beten så blir det däremot lätt instabilt. Jag skulle inte gå under 10 gr jiggskalle med en Revo x om jag samtidigt vill ha anständiga kastlängder. Felet är inte bromsen utan dess tunga spole
      Tycker IVCB är riktigt bra till och med!
      Blir riktigt sugen på att hitta en gammal sliten MGX att ha som bruksrulle, eller kanske rent av en MGXtreme för att verkligen se vad den går för.
      Har någon en högervevad variant av dessa som ska säljas, säg till!

Kul det där att tala betesvikt men bara nämna skallen.
      Jag fiskade förr mycket med Sandra 16cm där jag använde Gamakatsu 10/0 vägandes just 10 gram, jiggkroppen väger dock 25-30. Hade nog en Revo X klarat galant tror jag...

Kommentera

Haha, ok, fel uttryckt av mig,

Vad jag menar är att väldigt många klagar på tex Black Max när det oftast egentligen är ett handhavande fel. De använder för lätta beten helt enkelt. En 7-8 gr balsavobbler är något helt annat än en lika tung jiggskalle MED tillhörande jigg.

Fiskade på på mälaren i höstas. Tokblåsigt. Jag använde mina svindyra Aldebaranrullar och kamraten en billig ProMax. Vi fick lika mycket fisk, kastade ungefär lika långt. Berodde nog mest på att vi tvingades använda 20-25 gr skallar MED jiggar i blåsten och att det var hyfsat djupt. Lite senare inne i en grund vik i lä så blev det väldigt annorlunda resultat. Kamraten tvingades till att använda mer broms för att inte få backslag. Kortare kast blev följden. Istället för 20 gr skallar så använde vi 5 gr. Eller små crankbaits.

Jag har sedan länge skrivit om hur bra jag anser Black Max är. Speciellt i förhållande till prislappen. Vi har en kvar och den används flitigt av sonen. Så länge som dess undre gräns för betesvikter inte underskrids så fungerar den geschwinnt. Lite beroende på väder och betestyperna men någonstans runt 10 gr ligger det på för oss.
        Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-07, 23:40.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Haha, ok, fel uttryckt av mig,

Vad jag menar är att väldigt många klagar på tex Black Max när det oftast egentligen är ett handhavande fel. De använder för lätta beten helt enkelt. En 7-8 gr balsavobbler är något helt annat än en lika tung jiggskalle MED tillhörande jigg.
          Var tvungen att hugga på det. : )

Väldigt viktigt det där med "för lätta beten".
          Rullen i trådstarten har för mig blivit presenterad som, om inte en BFS-rulle, kompetent lättkastare.
          Du har tidigare nämnt den stora linkapaciteten vilken förvånar, jag har testat rullen från ungefär 3-10 gram vilket bär anses som väldigt lätt till hyfsat lätt och där sticker den ut mest på ett negativt sätt.
          Nästa gång jag lånar hem en MGXtreme ska jag ställa den mot andra rullar i spannet 10-15 istället tänkte jag, kanske gör den sig bättre där.

Kommentera

Spolen från en Ambassadeur Revo MGX Gen1 ska tydligen väga 11 gram och passa i en Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1... men vad väger enoriginalspole till en Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1?

Kommentera

Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Spolen från en Ambassadeur Revo MGX Gen1 ska tydligen väga 11 gram och passa i en Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1... men vad väger enoriginalspole till en Ambassadeur Revo MGXtreme Gen1?
              15.7 gram med torr flätlina.
              Har även ren spolvikt uppskriven någonstans, får be att återkomma med den siffran.

Kommentera

Kan meddela att vinsten med en MGXtreme inte är reducerad spolvikt. Spolen i min Premiere gen 3, samma som MGXtreme väger på min våg 10 gr tom med kullagret på plats. Vill minnas att det är samma vikt på spolen i MGX. Lägg sedan till 150 m 0.14 Fireline Braid så.... de tar dessutom lika mycket lina

Den ”stora” fördelen med MGXtreme jämfört med Premiere och MGX är att den dyrare rullen har keramiska spollager. Premiere är annars väldigt lik MGX men med en stor skillnad. Dess bromsstack är flerskivig med en mycket kraftigare maxbroms som följd av det.
                Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-09, 23:51.

Kommentera

Den "stora" fördelen med MGXtreme jämfört med Premiere och MGX är att den dyrare rullen har keramiska spollager.
                  Nu var detta förvisso några år sedan:
                  Jag bytte just spollager i en MGXtreme Gen1, då nya lager beställdes från ABU kostade de cirka 20 kronor styck.
                  Keramiska kulor eller ej, jag har ytterst svårt att se hur ett kullager för en tjuga skulle kunna vara av någon som helst kvalitet.
                  Kanske var ABU bara knasiga med sina priser...

Kommentera

Jag har bara gått på ABUs marknadsföring. Inte öppnat lagren i MGXtreme. Abu hade rätt länge väldigt humana priser. Fortfarande ok även om de gått upp rejält för något år sedan.

hade tidigare MGXtreme, MGX och Premier ur Revo gen 3 serien. De kastade alla ungefär likvärdigt. Tycker inte någon av rullarna var bättre med lätta beten än någon annan. Anser att Premier är den bästa rullen i denna serie Revo. Något tyngre än de andra. Tar lika mycket lina och spolarna väger lika. Bromsen är dubbelt så stark och rullen kostade klart mindre ön de andra två. Den ökade bromskraften är mest akademisk. För de relativt lätta beten som jag använde dessa till så räcker MGXtrems broms utmärkt. Idag har jag endast Premier kvar. Gör tjänst som lättspinn till gädda eller vertikalfiske. Använder 0.40 FC på den och det fungerar kalas.

I min MGX bytte jag spolen mot en från grund Avail. Då blev det en helt annan best. Med lätta beten alltså.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-09, 23:59.

Kommentera

På Aburullar från svängsta står det prydligt ingraverat i rullen "Made in Sweden". Måhända är ABU marknadsföring inte lika stolta över sina korea/kina-tillverkade rullar?
                      Jag tror BlackMax är världens mest sålda rulle. Detta för att den finns på hyllan på varje mack och varuhus i USA, och är billig.

Abus saga är inte unik.
                      Man tillverkade en bra produkt.
                      Sålde bra i USA.
                      Marknadsföringsfirman i USA tjänade mer pengar än ABU.
                      Abus amerikanska marknadsföringsfirma köpte upp ABU.
                      Blev i sin tur uppköpt av ett annat företag. Och så vidare.

Produkterna från Svängsta är i Sverige billiga i förhållande till sin kvalité. De övriga rullarna måste nog jämföras med annat tillverkat i Korea eller Kina. Och då köper jag gärna en rulle som har made in Korea respektive made in Kina prydligt ingraverat i rullen. Varför skulle jag köpa en produkt tillverkaren skäms för?

/John

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 622 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden