Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 vs Bay Casting Special 103. Hur olika är de? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionare Blue Bay Backer 200 vs Bay Casting Special 103. Hur olika är de?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är jag ingen expert på dessa rullar så ta mina råd för vad de är.

jag hade nog köpt mig en Millionare CV Z 105 till HÖ. Inte CV-X. CV-X är en exportmodell med lite enklare komponenter men snarlik till utseendet. Bla saknar den korkgreppen på veven. 105 för att att den har en grund spole jämfört med 103. 203/205 tar för mycket lina för min smak till HÖ. Inga av dessa har externr justerbar kastbroms som standard. Det har däremot Bay Special 103. Men den är blå och oftast dyrare. En smaksak givetvis.
    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-02, 23:16.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      En blå skönhet i form av en Bay Casting Special 103 och en Millionaire CV-Z 205.
      Kul med både BC och 205'an.
      Bay Casting i vänstervev (vilket jag förmodar att det rör sig om) i bra skick är inte särskilt vanliga nuförtiden, dessutom ofta oskäligt dyra tyvärr.
      För mig har XX5-varianterna tytt sig något obskyra, åtminstone för mitt fiske, i likhet med Conquest 51S.
      Men har man användning för en lite större rulle och tunnare lina/mindre linmängd är de klockrena. Lite totalvikt på spolen slipper man ju.

Jonta K: du nämner att det gick att beställa en uppgradering av vissa rullar där man byter ut gaveln mot en som tillåter extern justering av kastbromsen. Fanns det en sådan till CV-Z? Och i så fall var hittar men en sådan? Har letat som en tok på diverse forum utan att hitta något.
      Denna uppgradering fanns, som jag förstår det, enbart till 103/105. Den senaste jag såg säljas gick på auktion i Japan för cirka 20 000 yen, alltså ungefär vad 1.5 CV-Z i riktigt bra skick kostar.
      De dyker upp men det är ytterst sällan.

Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
      God kväll, vilken Millionaire ska man kika på om man skall ha den till havsöringfisket? Kastvikter mellan 15-30 gram. Har ett spö(Reliant searun) med klassiskt utseende och korkhandtag som jag tror en Millionaire skulle sitta fint på.
      Beror helt på dina krav på linmängd.
      Jag har haft "problem" med båda Daiwa Zillion, Daiwa Luna 103 samt Bay Casting då jag satt dem på längre spön och kastat beten med lågt luftmotstånd. Problemen har bestått av brist på lina när betena landar i vattnet!

Jag hade valt en Millionaire SW203/203L till fiske med den typen av beten som dessutom är såpass tunga, förutsatt at tdu fiskar nylon eller någorlunda grov flätlina.
      Ska du använda tunna flätlinor är någon av varianterna med externt ställbar broms kombinerat med den djupa SV-spolen inte dumma alls även om både GIGAS (Bay Casting & IZE Light) samt spolarna från CV-Z och SW fungerar utmärkt från 15 gram.
      Tyvärr går det inte längre få tag i R-induktorn till Daiwas spolar, man kan däremot stoppa i en hårdare fjäder innanför befintlig induktor om lättkastade beten används.

Kommentera

Hm. Alltid är det något. Jag gjorde min rekommendation på en CV-Z 105 baserat på det havsöringsfiske jag har bedrivit. Jag är långt ifrån en expert på HÖ så återigen, läs men ta det inte för givet.

Jag har använt 0.17 flätlina när jag fiskat HÖ med multirulle. Med dessa dimensioner så får jag på adekvat med lina på en CC 200 DC för långa kast. Får faktiskt på ca 75 m 0.30 mm Spiderwire Smooth 8 på samma rulle. Samma mängd lina går på min nya Millionare 205 CV-Z. Jag har inte mätt upp mängden lina 0.17 mm som går på men det borde vara knappa det dubbla. Ca 140 m 0.17 mm på en 205 borde betyda 100 - 110 m på en 105. Räcker o blir över för mig

Det jag egentligen har som enda negativa åsikt om både Millionaire och CC DC är utväxlingen. De är med dagens mått rätt långsamma och speciellt till HÖ fisket. Jag föredrar högre utväxling normalt sätt, tex ABU Premiere HS. Men de bägge runda är ju så mycket snyggare och alla vet ju att med en snygg rulle så fångar man mer fisk. Glöm inte heller att Millionare är helt i metall. Kan vara riktigt kallt
        Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-02, 23:37.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Luna 203/253, ersättaren till Millionare? Magnetbroms som kan justeras utifrån. Förvisso har väl även de en lägre utväxling än man kan önska till HÖ... Funderar fortfarande på att ta hem en drevsats 6,5:1 till min CC 200 DC+, den rullen sägs funka riktigt bra till HÖ med kompakta öringbeten på 15-30g.

På den "gamla goda tiden" FFA testade multirullar så sas (även om jag aldrig själv prövade) det att en 6500 CS Rocket kastade längst med slimmade beten från typ 20g (25?) om jag minns rätt.
          6500 har en jättestor, tung spole utan/med lina i sammanhanget. Det kan låta konstigt i dessa tider av gramjakt men som det sades då så matade spolen på bra med lina när den väl fått fart... ?

Men maximal kastlängd är inte heller allt i alla sammanhang, 6500 en tung pjäs som inte låter optimal på ett lätt HÖ spö men vad vet jag, har inte prövat, kanske balanserar fint på ett 10'6" spö? Ursäkta om det blev lite OT på slutet...

Kommentera

Svårt med linkapacitet tycker jag då flätlinor verkar kunna ha i princip vilken diameter som helst oavsett vad som står på lådan.
            Min Daiwa Samurai Braid 0.31mm bygger inte i närheten så mycket på spole som J-Braid Grand 0.28mm exempelvis.
            Tycker dessutom vissa flätlinor lägger sig illa på Daiwas V-spolar.
            Smaksak är det och då jag bor mitt i landet ska jag hädanefter hålla käften om linmängd till öringfiske.

Rekommendationen av SW203 står kvar, fullt möjligt enligt det Mankan skriver att den kanske sväljer lite för mycket lina men den är lagom stor och
            tung för att matcha ett längre spö samt ska vara växlad 6.3:1.
            103'orna med standard 5.8:1 tar in 61cm.
            SW203 har jag ingen siffra på men borde ha samma intag som 200BB, alltså 74cm eller 2cm mindre än nämnda ABU Premier HS.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Luna 203/253, ersättaren till Millionare? Magnetbroms som kan justeras utifrån. Förvisso har väl även de en lägre utväxling än man kan önska till HÖ...
            Luna är en Millionaire.
            En amerikansk sådan.

Det är ju egentligen så enkelt som att skruva på sin icke vevgavel från Lunan på sin CV-Z man stoppat SW-drev i så är man hemma, smidigt! : D

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            På den "gamla goda tiden" FFA testade multirullar så sas (även om jag aldrig själv prövade) det att en 6500 CS Rocket kastade längst med slimmade beten från typ 20g (25?) om jag minns rätt.
            6500 har en jättestor, tung spole utan/med lina i sammanhanget. Det kan låta konstigt i dessa tider av gramjakt men som det sades då så matade spolen på bra med lina när den väl fått fart... ?
            Tror definitivt inte heller lätta spolar behövs för spolformade beten 15-30 gram, de rullar som diskuteras här har heller inga särskilt lätta spolar. Särskilt inte varianterna i 203/205-storlek.
            En SV-spole KAN vara en nackdel till och med.
            Senast ändrad av JontaK; 2020-02-03, 00:23.

Kommentera

Det kan vara en fördel med en tyngre spole. Om den snurrar på i precis rätt hastighet för att linan ska kunna köpa ut obehindrat. Men hur ofta händer det i verkligheten? Om man laborerar med kastbromsen till perfektion och använder med ETT bete, ett spö, en vädersituation etc så är det mycket troligt att man kastar längre med en tyngre spole. Med rätt inställningar så kan spolens tyngre vikt via sin rotation mata ut lina utan att betet behöver dra ut linan från spolen. Betet behöver då bara göra en mindre del av jobbet.

Väldigt lätta spolar kan faktiskt under vissa förutsättningar ge kortare kast. Men som sagt så blir man rätt begränsad. En lätt spole är i verkligheten alltid att föredra före en tyngre. Mindre kastbroms behövs för att kontrollera dess rotation. Med tex C broms så ökar det maximala varvtalet oftast ordentligt. Hur mycket en lättare spole sedan ger är givetvis varierande. Några gram hit eller dit med en McRubber spelar ingen större roll. Samma sak med en strömlinjeformad kustvobbler för HÖ medan med andra beten så får man ut mycket mer.

med de beten som TS nämner och de rullar vi nu diskuterar så är nog mervärdet mest hypotetiskt. För mig så känns det ändå bättre med en grundare spole. Dels för att det kan ge längre kast, dels för att jag inte har lust att spola på en massa onödig lina. Men det är jag det. För övrigt så har jag inga problem med hur 205:ans grunda spole såg ut efter att jag spolat på samma mängd lina som satt på min 200 DC. Trots att 205:an har en V formad spole och 200 DCs spole är U formad så såg de rätt lika ut när linan väl var påspolad.

Den grunda spolen i 205:an är knappast lätt. 20 gr tom så är den nog den tyngsta spole jag någonsin vägt med denna tämligen begränsade linkapacitet.
              Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-03, 21:25.

Kommentera

Det kan vara en fördel med en tyngre spole. Om den snurrar på i precis rätt hastighet för att linan ska kunna köpa ut obehindrat. Men hur ofta händer det i verkligheten? Om man laborerar med kastbromsen till perfektion och använder med ETT bete, ett spö, en vädersituation etc så är det mycket troligt att man kastar längre med en tyngre spole. Med rätt inställningar så kan spolens tyngre vikt via sin rotation mata ut lina utan att betet behöver dra ut linan från spolen. Betet behöver då bara göra en mindre del av jobbet.
                Använder mina Daiwor i växlande förutsättningar med olika betesvikter och framförallt olika betesform utan att särskilt ofta röra bromsarna.
                Enligt mina senaste tester kastade Alphas R längst av en drös rullar med bete på 6 gram, dess spolvikt med lina är 19.8 gram.
                Den kastade betydligt längre än MGXtreme (15.7 gram) samt något längre än Alphas Air (13.3 gram).
                En lättare spole må vara att föredra ceteris paribus men jag hade inte valt MGXtreme baserat på sin spolvikt framför just Alphas R (eller Conquest 50 för den delen), inte ens till lätta beten.

Den stora fördelen med Daiwa-rullarna, eller åtminstone varianterna med "rätt" kastbroms är att de faktiskt fungerar utmärkt med en form av universalinställning.
                Dock kan Magforce kräver en viss vana då karaktären skiljer sig från andra bromsar.
                Kanske blir spolarna mer lynniga i större modeller som 203/205, vad anser du om det Mankan som har erfarenhet av CV-Z i den storleken?
                Själv ska jag inte uttala mig för självsäkert om den större storlekens prestanda då erfarenheten är begränsad.

Kommentera

Jag har inte hunnit testa mina nya rullar ännu. Hade en CVZ tidigare och den fungerade finfint. Användes mest med Mc Rubber Jr etc.

Däremot har jag erfarenhet av Magforce i olika varianter i mina andra Daiwor. Zillion, Tatula, Coastal etc. I dess renaste form men även med tilläggsbokstäver. Alla fungerar lika bra och universellt. Rör i princip aldrig på bromsens justering. Den står på 6 hela tiden oavsett bromstyp och bete. Jag upplever att Shimano SVS och ABUs motsvarighet är i princip lika bra i form av kastlängder och stabilitet men kräver mer av mig för att leverera på lika hög nivå. Inga stora skillnader men de är tydliga. Den absolut sämsta rulle jag har provat och dessvärre äger när vi pratar om stabilitet är min CC 200DC. Kastar inte längre än mina andra rullar men kan vara hysteriskt opålitlig. 50 kast fungerar finfint för att sedan leverera ett underbart skatbo vid nästa kast.

Självklart är inte spolens vikt helt allenagörande. En rulle med tyngre spole kan givetvis fungera bättre än en helt annan rulle med lättare spole. Det är så mycket som spelar in. Kvaliteten och egenskaperna på kastbromsen, linspridarens funktion vid kast. Dess avstånd till spolen etc. Men generellt sätt så kommer en lättare spole i praktiken fungera bättre än en tyngre spole i en given rulle.

För att ta två exempel så kan vi dels ta Shimano Aldebaran 30 MGL och BFS. Samma chassi men olika spolar och kastbromsar. SVS vs MAG BFS. BFS varianten klarar lättare beten bättre än 30 MGL men den är alltid mer nervös. MGL är klippstabil tills dess att man når dess undre gräns för vilka betesvikter den klarar av. Med BFS går det att använda lättare beten men rullen är hela tiden mer nervös. Även mer nervös med lite tyngre beten där MGL fungerar helt perfekt.

Ett annat bra exempel är mina trimmade Mörrums. Samma i allt förutom spolens vikt. De är klart bättre med Availspolar än originalspolar. Antingen använder man de lättare spolarna till att minska på kastbromsen med längre men fortfarande stabila kast som resultat eller så kan man använda de lättare spolarna till att hiva iväg lättare beten som är nästintill omöjligt med originalspolen.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-05, 20:44.

Kommentera

Nu så har mina nya fått bekänna färg. Provade dem på ett ABU Hornet Stinger 30-90 gr. Ett av ABUs nya med nano i. Enligt reklamen ett sju tusan till spö. Även det nytt för mig. Hade sedan tidigare ett ur samma serie för abborre och som är det bästa jag provat till lättare fiske. Så förhoppningarna var rätt stora.

Hur som helst så blev det lite av ett antiklimax med rullarna. De fungerade som väntat helt kalas. Sköna i gången och rätt okänsliga för väder och vind samt betestyper. Testade mina parallellt med en Daiwa TWS. En sådan som vissa här på FS dissar :-) men som jag anser vara en kalasrulle. Som bara fungerar utan att man behöver ängna den en tanke under fiskepassen.

Hur som helst så blev det ingen ny upplevelse med mina Millionaire. En annan känsla än den lägre Zillion som var med som jämförelse. Främst för att spolen sitter lägre på spöt med LP rullen. Så den stora skillnaden kändes med kasttummen. Greppet fungerade lika fint med mina händer. Kastade lika långt och lika stabilt. Två skillnader märktes dock, Millionare är kall då den är i metall. Den väsnas mer från linspridaren vid kast när linan tvingas till rätt tvära vinklar när spridaren står i ett ändläge. Upplevde inte någon linresning som jag annars ofta gör med runda rullar där linspridaren är osynkad. Tex skillnaden mellan Mörrum 1600 vs 3600 är markant. Trots MagForce, Magforce V och MagForce Z så upplever jag Daiworna som ytterst lika i det fiske jag använder dem till. Coastal/Tatula/Zillion är oerhört snarlika men har olika bromssystem. Millionare och Bay special är något helt annorlunda och har ytterligare en variant av MagForce men som ändå på något sätt känns väldigt snarlika ute vid vattnet.

Däremot upplevde jag något helt annat som jag inte först kunde förstå. Jag kastade avsevärt längre än jag gjort tidigare. Tänkte att mina två nya runda Daiwor var sjutusan till långkastare. Satte på Zillion för att få en jämförelse och döm om min förvåning när kasten var lika långa. Kunde backa ett par klick på bromsen utan linresning. Jag brukar alltid kasta rätt långt jämfört med mina fiskevänner men detta var något nytt. Bytte till ett annat spö jag hade i bakluckan på bilen. Och kasten blev markant kortare. Med rätt bete såsom Westin Swim eller Squarepusher så fungerar ABUs nya Hornet otroligt bra. Satte på en Johnny Vobbler och allt var som vanligt igen. Eller en Pig Shad Jr.

Och även om jag verkligen uppskattar hantverket i de runda så är i ärlighetens namn en Tatula eller Zillion skönare att greppa. De fungerar lika bra och alla är rullar som man faktiskt glömmer bort under en fisketur. Man behöver inte tänka på dem. De bara fungerar. Linkapaciteten är ungefär den samma. De kastar lika långt, TWS fungerar kalas för mig. Främst för att den gör rullen tystare, nåja.... Coastal TWS lyckas väsnas trots TWS. Kommer nog att alternera mellan rullarna. Låter helt enkelt dagsformen avgöra. De är i praktiken ytterst lika ute vid vattnet.

Tycker inte alls att Tatula/Zillion på något sätt känns pappigare i sin konstruktion än Millionaire vid praktiskt fiske. Med en skruvmejsel så är de dock något helt annat. Millionaire är fantastiskt fint byggda. Någonstans inne i mig så känns ändå min Shimano CC 200 DC mer exklusiv. Den känns på något sätt lyxigare än Millionaire. Men min DC har en hopplös broms. Och min DC kastar inte längre, även när bromsen gör sitt jobb.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2020-02-15, 08:17.

Kommentera

Intressant läsning, jag diggar Daiwa men har faktiskt en Shimano DC+, den har jag nästan uteslutande kört "down size" gädda, kastar bra men aldrig har jag fått PO....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 628 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46