Utväxling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Precis så, en rulles utväxling och linintag är således konstant oavsett vevhandtagets längd. Provade en gång att montera det medföljande power handlet på min Revo Toro NaCl, helt oanvändbart tyckte jag.
    Dessutom saknar just den veven balansvikt, vilket kan leda till att den självroterar vid kast och kopplar in spolen mitt i kastet. Avsedd att pilka med (vertikalfiska på nyspråk), inte att kasta med.

holden, jag lovar att du automatiskt kommer att veva snabbare med en liten vev. Det tar emot att veva snabbt med en lång vev. Den som har tendenser att veva för fort, kan prova en längre vev. Den som vill speeda upp tempot för Öringen kan testa en kortare vev.

Kommentera

Ja vevlängd har betydelse, har en T3 MX som hade en 100mm vev (knopp till knopp) till lite lättare gäddfiske med bl a spinnerbaits.

Sen kom jag över en lätt, grund SLP WORKS spole till den rullen för borrefiske och då stämde inte veven/IPT/linintag in till det fisket.

Jag behövde ngt snabbare och den långa vevens kraft behövs inte till lättare mer slimmade beten och fiskar, så jag bytte. Blev mkt bättre med originalveven på ca 80 mm om jag minns rätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Teoretiskt är de ju så men enligt mig så säger det inte riktigt allt i realiteten eftersom det tar längre tid att veva ett varv med en längre vev och tvärtom. Vilket i praktiken innebär olika fart (linintag) på betet med en konstant invevningshastighet om veven har olika längd på samma rulle.
        Absolut, men nu var det utväxling och linintag som diskuterades, invevningshastighet påverkar såklart upplevelsen av rullens funktion men en spole som snurrar 6 varv och tar in 84 cm lina per vevrotation kommer att göra det om så veven är en kilometer lång.

Kommentera

Självklart förblir utväxlingen densamma oavsett vevlängd.
          Jag måste ha varit yr i bollen. Med en längre vev, som det redan sagts, får man veva snabbare för att få in lika mycket lina som med en kortare.

Men jag fick igång tråden i alla fall...
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

Absolut, men nu var det utväxling och linintag som diskuterades, invevningshastighet påverkar såklart upplevelsen av rullens funktion men en spole som snurrar 6 varv och tar in 84 cm lina per vevrotation kommer att göra det om så veven är en kilometer lång.
            Rätt men... Den avgränsningen var nog din eller någon annans, inte min och jag tycker det är viktigt att de som läser får helheten klarare, dvs att även vevens längd har betydelse för reellt intag och upplevelse. Om det är rätt i teorin men inte funkar som tänkt på sjön så vore väl det lite synd...?

Egentligen så säger inte fabriksuppgifter om IPT/linintag hela sanningen, jo med just den veven när spolen är fylld men vevens längd och effekt måste enligt mig med i kalkylen och diskussionen för att det hela ska kunna förstås bättre.

För övrigt funderar jag nu över hur mycket jag egentligen tänker på att dra ned
            vevhastigheten under slutet av kastet eller öka i början... En halvtom eller nästan full spole lär möjligen göra mer för det faktiska linintaget än små skillnader i vev eller utväxling... ?

Hugger det "längst bort" så kanske det inte beror på att enbart där står huggvillig fisk utan främst att där fiskar betet bättre (mer långsamt) givet fiskens val från menyn för dagen... eller tvärtom.
            Senast ändrad av anteman; 2019-11-23, 16:56.

Kommentera

Reellt intag behöver vi nog din definition på om vevens längd är en variabel i den ekvationen. I min värld är det reella linintaget den mängd lina varje vevat varv placerar på spolen.

Kommentera

Nä nu ger jag upp, jag försöker reflektera hit å dit, du verkar leta fel i mina inlägg å gör du inte det så får du läsa det jag skrivit en gång till eller kanske nöja dig med din sanning att vevens längd är oväsentlig i verkligheten, reellt s a s eller vad du nu är ute efter...

Eller så läser du andras tidigare och eventuellt kommande inlägg för annan förståelse.... jag vevar vidare på mitt sätt och så gör säkert även du.

Kommentera

Jag vill bara poängtera att absoluta värden är en sak, och subjektiva upplevelser en annan. Jag tycker precis som du, men försöker bara bena ut vad som är det ena eller det andra, för aldrig mötas de tu.

Kommentera

Aldrig ge upp, ni tror ju inte på slumpen när ni fiskar, eller hur.
                    -Kan mötet fastställa följande?

Utväxling är en konstant (som kan vara svår att ändra beroende på modell).

Vevlängd är en konstant (som ofta är lätt att justera inom vissa ramar).

Spolradie är en variabel (som beror på spolens nominella radie, hur mycket lina som är påspolad, linans tjocklek, samt hur mycket lina som är utrullad i vattnet).

Linintag per varv är en variabel (som beror på spolradie och utväxling)

Vevningshastighet (rpm) är en variabel (som beror på hur snabbt jag roterar handen/händerna.
                    Vevlängden begränsar den praktiska vevningshastigheten).

Linintag per tidsenhet är en variabel (som beror på vevningshastighet, spolradie och utväxling)

Betets hastighet i vattnet är en variabel (som beror på spörörelse samt linintag per tidsenhet)

Kommentera

Bra där Gösalf!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar