Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Utväxling
Collapse
X
-
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggVevens längd påverkar varken utväxling eller hur mycket lina som tas in per vevtag. Däremot påverkar den hur mycket hävstångseffekt du får, det går alltså lättare att veva med en längre vev.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Hävstångseffekten stämmer ju och vevlängd, oavsett utväxling, hur mycket lina du får in per sekund med en given fart på rotationen.
Så en kort vev, lägre utväxling samt stor spole kan bli snabbare än man tror men sannolikt mer tungjobbad med vissa beten än önskvärt... men en 35 mm vev vete tusan om jag skulle vilja ha överhuvudtaget.. minst 40...
Om man skall vinscha tunga torskar från havets djup, så vill man inte ha för hög utväxling, ej heller för kort vev. Men för det traditionella spinnfisket tvivlar jag på att någon skulle tycka att det blir för tungt att veva med en 35 mm vev med "vanlig" utväxling 5,3:1. Däremot kommer den kortare veven faktiskt att ge snabbare inspinning för att den är så lättvevad.
Kommentera
-
...vilket leder oss in på det här med JB-fiske och synkade spö och rotationsrörelser
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggTycker det är rätt bra med olika utväxlingar. Använder en 1:9 när jag jerkfiskar. Tar upp slacket snabbt. Samma sak vid jiggfiske när jag använder spöt att styra betets gång med. Vid andra tillfällen, som nu tycker jag det är kalas med en rund Ambassadeur Winch med 1.3,8. Busenkelt att ta hem en tail låååångsamt. Jag använder oftast 1:6,3 eller 1:7,3 i mitt fiske efter gädda med gummin men föredrar helt andra utväxlingar vid tex jerk eller när det är kallt.
Jag har en tendens att veva lika fort om jag inte tänker till och då är det bra att kunna välja rulle. Ett lyxproblem givetvis men nu när prylarna ändå finns så varför inte. Det är ju knappast någon som tvingar dig att köpa om du inte vill.
Personligen ser jag att olika Jerk-beten svarar olika på utväxlingen, vilket jag förvisso kan kompensera med mina handrörelser, men faktum kvarstår; Vissa beten är helt enkelt bäst tillsammans med en viss utväxling, för mig med valt spö. Om jag har för hög utväxling för valt bete, väljer jag då ofta att göra fler spörörelser per rotation. Ingen big deal, det är ju också så man varierar tempo/frekvens. Men utväxling 9:1 blir verkligen onödigt oergonomiskt för mig, med de Jerkbeten jag har i lådan.
Mycket handlar ju om betets tendens att skära ut i sida. Ju vidare det skär ut, desto mer slack hämtar det upp av sig själv. Hög utväxling kommer då bara att hindra betet att glida.
Vevar över 40 mm ogillar jag skarpt för JB-fiske. De ger alldeles för ryckiga spörörelser, det känns som att man står och slår med spöt.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggDen pilgrimsresan gjorde jag för några år sedan... LP rullar kommer aldrig (?) att tillverkas framöver i Sverige, vill vi att de runda fortsatt ska göras här så behöver vi också köpa fler LP på global nivå, gungor och karuseller...
-Fanns dessa nyutgåvor någonsin i Napp & Nytt? -Varför får vi inte köpa dem här hemma? Varför skall vi köpa Asiatiska rullar och Asiaterna köpa Svenska?
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggFör övrigt så kollar väl de flesta vevlängd, IPT eller relationen spoldiameter/utväxling innan man väljer rulle...?
- Gillar 1
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Gösalf Visa inlägg
"Det man vinner i väg förlorar man i kraft". Hög utväxling ger större vevmotstånd, vilket kompenseras med längre vev, vilket ger långsammare handrörelse och lägre inspinningshastighet. Plus ca change, plus c'est la meme chose.
Kommentera
-
Ja dumt av ABU att inte sälja svenska japaner i Sverige. Också dumt att allt annat ABU-godis för en asiatiska och amerikanska marknaden inte erbjuds här.... ok allt skulle inte sälja i några större volymer men fler skulle hitta ngt intressant från just ABU, t ex spön... och det man kör med (och trivs med) köper man gärna mer av...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
Jag tror du blandar ihop kraftutväxling, dvs kraften veven anbringar på axeln som driver spolen som också kan anges t.ex. 1:9, med den utväxling som avses för rullar med betydelsen antal varv spolen roterar när veven roteras ett helt varv. Det är inte så att rullar med högre utväxling byggs med längre vevar, det skulle bli rätt svårfiskat med 20 cm vevlängd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vst%C3%A5ng
Det vridmoment som anbringas på spolen med veven via dreven (och som beror av utväxling samt vevens slaglängd) skall överkomma det vridmoment som belastar spolen (och som beror på dragkraften i linan samt spolens radie).
Kraftutväxling för en kuggväxel beror på drevens relativa storlek (d v s rullens utväxling). Ju mindre pinjongen är i förhållande till huvuddrevet desto mer måste man ta i och då hjälper en längre vev.
Att byta till en liten vev på en rulle med mycket hög utväxling innebär i praktiken att det blir tyngre att veva hem.
en 40 mm standardvev på en rulle med 6,3:1 ger alltså lite svagare kraft än då den används med 5,3:1. Men det är obetydligt och du får samma kraft med en 35 mm vev och 5,3:1Senast ändrad av Gösalf; 2019-11-23, 11:52.
Kommentera
-
Teoretiskt är de ju så men enligt mig så säger det inte riktigt allt i realiteten eftersom det tar längre tid att veva ett varv med en längre vev och tvärtom. Vilket i praktiken innebär olika fart (linintag) på betet med en konstant invevningshastighet om veven har olika längd på samma rulle.
- Gillar 1
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 620 visningar