Ambassadeur Pro Rocket - trög vid invevning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Rocket - trög vid invevning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Capsizer 2 Visa inlägg
    Vad sade de på ABU-service?

Hur ställer du in lagerkopparna ("svamparna")? Dels ska spolen vara centrerad, dels ska betet sjunka långsamt när du med frikopplad rulle håller spöet rakt fram.

F.
    Kom inte fram, men ska testa ringa dem igen.

Med svampar menade jag de 3 stora gavelskruvarna, de som på äldre Ambassadeurer inte hade några spår i sig alla men som nu har enkla, raka spår.

Lagerkopparna ställer jag in precis som du beskriver det, med fokus på att spolen ser helt centrerad ut och så den inte glappar i sidled. Brukar vara lite mer liberal med sista punkten kanske.

Kommentera

Nu vet jag inte exakt hur spolen och axeln är arrangerade på din Rocket. På mina äldre 4500 och 5000D med dubbla lagerkoppar är ju spolen fästad på axeln, medan den på min 6500 med en lagerkopp löper fritt på axeln och har lagren i spolen. På den senare är det ett visst glapp i sidled när bromsen är lagom justerad.

Om man som du beskriver drar gavelskruvarna med jämn kraft, ska gavlarna hamna i rätt läge på stativet. Gör de inte det, är det fel på geometrin någonstans. Inte på din hantering.

/ F.

Kommentera

Ursprungligen postat av Centimeterfisk Visa inlägg
        Hej,

Har ett stort problem med min relativt nya (under ett halvår) Ambassadeur (5501) CS Pro Rocket.

Vid invevning när jag får fisk går veven fruktansvärt trögt och hackigt. Kan knappt veva in en 3-4 kilos gädda, känns som att jag krokat en tonfisk. Har inga problem vid utkast eller hemtagning av bete - då går det fint.

Slirbromsen är åtdragen med stjärnhjulet men inte åtdragen till absoluta max. Har plockat isär hela rullen och fettat samt oljat in efter bästa förmåga (är ingen expert, men kollat på ett antal tutorials / guider) och problemet kvarstår.

Någon som upplevt något liknande med en Ambassadeur, eller annan rulle? Vet någon vad det kan röra sig om för fel? Är något åtdraget för hårt eller för löst, eller kan fett ha letat sig in på fel ställe? Känns märkligt att det händer just vid invevning av fisk men att det funkar fint i övrigt...

Tacksam för svar! Gillar rullen mycket i övrigt men detta gör det nästan omöjligt att fiska just nu.

/Mvh
        Hur gick det för dig?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 663 visningar
        0 gillar