Val av downsize rulle, - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av downsize rulle,

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av downsize rulle,

Har ett Prorex AGS 40-80 Gram som ja skulle vilja köpa ny rulle till, Fiskar mest med pigshad jr, westin swim samt Ricky the Roach 14cm,
    Vill ha en högutväxlad sak så ja har ställt in mig på en Revo Beast 40 HS men den ja åkte för att köpa kändes som att veva en stenkross så dom
    sa dom skulle ta in ett bra x (?) till mig. i väntan på den har ja tänkt på om man skulle våga tänka på andra rullar? vad fiskar och tipsar du om?

Hej jag fiskar själv med en Daiwa Coastal till mitt gäddfiske, väldigt nöjd med den
    Annars kanske en Shimano tranx 200?

Kommentera

"Lätta", lättdrivna beten på ett lätt spö. Balansen på spöt vet jag dock inget om men jag skulle hellre titta åt och känna på typ Tatula 200 HD/Coastal eller en Shimano i 200 storlek, t ex K eller Tranx, kör själv en Shimano CC 200 DC+ till liknande spö.
      Vill du "lyxa" (nåja) till det lite och inte kör med alltför tjock lina så lär inte en Curado 150 DC göra dig ledsen... DC funkar bra även för dessa kastvikter tycker jag men absolut inget måste.

I andra änden skulle jag t o m kunna tänka mig en kompositvarm ABU Black Max, dvs compositechassi/gavlar som vissa kör med glädje till detta lite lättare gäddfiske. Så billig att den kan köpas parvis för back-up... om man tycker en billig rulle kan funka på ett lite dyrare spö.

Kommentera

Tatula sv tw 103 xs 8.1:1
        Där har du utväxling och den är lika stark som en 200 modell fast sååååå mycket mer lättkastad

och den skulle sitta klockrent på ditt spö
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag har sneglat på sv tws 103 som abborrulle och Tatula 200 som gäddrulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Test005 Visa inlägg
            Jag har sneglat på sv tws 103 som abborrulle och Tatula 200 som gäddrulle.
            Jag har min som borre/gös rulle
            Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
            Flugfiske är en Livs-stil
            2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Följer.. har samma spö och en revo beast.. men letar efter en till rulle så ja kan downsiza en nivå till, har ett illex 10-40g cover method, har en shimano metanium dc, men sitter 0,12 på den.. hade tänkt den till gösfisket.. vill ha en LP till med 0,20ish på kanske?

Kommentera

Jag kör en Prorex 200-rulle på det spöet och det är nu min favoritkombo för gäddfiske.

Kommentera

Jag har spöet ihop med en Daiwa Coastal. suveränt lätt och smidigt som att fiska med ett Abborre set.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    Har ett Prorex AGS 40-80 Gram som ja skulle vilja köpa ny rulle till, Fiskar mest med pigshad jr, westin swim samt Ricky the Roach 14cm,
                    Vill ha en högutväxlad sak så ja har ställt in mig på en Revo Beast 40 HS men den ja åkte för att köpa kändes som att veva en stenkross så dom
                    sa dom skulle ta in ett bra x (?) till mig. i väntan på den har ja tänkt på om man skulle våga tänka på andra rullar? vad fiskar och tipsar du om?
                    Hej Ekman;

För det lättare fisket med multirulle rekommenderar jag en ABU Ambassadeur 2500C. Den kan du kasta både jiggar, skeddrag och lätta wobbler med...

Till vanligt spinnfiske efter Gädda fungerar en röd ABU Ambassadeur 5000 utmärkt..

ABU Ambassadeur 6000 är nästa steg som jag själv föredrar vid spinnfiske efter Lax i strömmande vatten....

Spinnfiskar du efter Gädda med lite tyngre wobbler som Rapala Magnum CD18 kan du välja en ABU Ambassadeur 7000 som på bilden här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ....

Old Firehand
                    Leif Engström

Senast ändrad av Old Firehand; 2019-04-13, 12:05.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 232 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S