I en annan tråd diskuterades polering av drev och jag ombads visa hur jag gör.
Här kommer en slarvig, och enkel, guide uppbyggd av några halvtaskiga bilder.
Håll till godo!
Vi börjar med ett huvuddrev och en pinjong som marinerats i bräckvatten.
För att undvika merjobb är det viktigt att delarna som ska poleras är helt rena.
Honungsburk med kemiskt ren bensin funkar...
...förutsatt att den får vila en stund i ultraljudet.
90-talskakel i bakgrunden är icke nödvändigt för processen.
Jag kör dreven en cykel i bensinen, låter torka och kör ytterligare en i diskmedelslösning.
Efter det låter jag dem torka, viktigt för att undvika att polerpastan klumpar sig.
Är delarna utsatta för exempelvis kraftig ärg kan förbehandling med stålull vara nödvändig eller åtminstone underlätta poleringen.
Jag använder Liberon's finaste #0000 för att undvika grövre repor.
Ett kilo går uppenbarligen att köpa om man gillar stålull av någon anledning.
Så ska då själva polerandet börja.
Här är de enkla verktyg jag använder.
Medelgrova fiberborstar köpte på eBay eller aliexpress (kommer snart få hem en hel hög, är någon intresserad av några; hör av er via PM).
Valfritt roterande elverktyg. Föredrar att polera smådelarna med Dremel och borsta framför trissa då man kommer åt bra och har kontroll med dessa verktyg.
Pastan jag använder är Fabulustre juvelerarpolish, andra fina polerpastor fungerar utmärkt.
Ska själv beställa hem en pasta för grövre polering och en för högglans.
Pastan jag använder är inte optimal ihop med de ljusa, mjukare borstarna. Kanske fungerar en finare pasta bättre ihop med dessa.
Efter den inledande rengöring ser huvuddrevet inte hemskt ut men det finns ojämnheter, lättare ärg och visst slitage som ska gå att polera bort.
Resultatet kommer inte synas särskilt tydligt, det är funktion och inte form vi är ute efter!
Pinjongdrevet fixeras stumt på ett grillspett av bambu. Delarna har en tendens att flyga iväg under processen.
Här finns, som synes, plats för förbättring av ytan.
Det GÅR att polera till hög glans men det är jag inte intresserad av i det här fallet.
Dreven är relativt slitna och jag vill inte ta bort för mycket material.
Som ni ser har jag varit något konservativ med poleringen. Det finns lite synlig åverkan kvar på metallen efter saltvatten och annat.
Det här är däremot ett absolut godtagbart resultat som i vissa fall ger en klart kännbar skillnad.
Pinjongen poleras på alla ytor som har kontakt med rullens övriga delar.
Här ytorna mot vilka spolaxelsprinten glider då kopplingen går i, inte dumt att ha dessa jämna.
På vissa rullar bildas en grad i jackets ovankant, den kan försiktigt slipas ner med slippapper korn 800-1500 innan polering.
Till slut jämför vi pinjongen innan och efter behandlingen:
Jag är nöjd, efter en enda omgång med borste och pasta.
Efter avslutad maskinpolering putsar jag pinjongens lopp med ett milt men ändå slipande putsmedel såsom Häxans metallputs. Detta görs med hjälp av en tunn trasa som förs igenom pinjongdrevet, drevet snurras sedan under press.
Efterpoleringen sker likadant med ren trasa.
Gör samma med huvuddrevets inre kant.
När så mycket rester som möjligt är avlägsnade med trasa kör jag delarna i ultraljudet i samma följd som innan behandlingen. Jag borstar också noga med tandborste och diskmedel efteråt.
Skölj, torka manuellt och låt lufttorka!
Går det här göra på alla rullar och alla metalldelar?
Ja, det gör det. Jag skulle däremot vara försiktig där toleranserna är riktigt små och är även lite tveksam till att polera drev med mikrokuggar som numera finns i både Shimanos och Daiwas rullar.
Det är inte mycket material som avverkas och jag kanske är onödigt försiktigt i mina tankegångar dock.
Själv har jag polerat ståldelarna i frikopplingslänkagen på otaliga rullar vilket i vissa fall gör STOR skillnad. Har även polerat drev ur rullar från alla de tre stora märkena utan problem.
Dreven på bilderna kommer från riktiga Daiwa Zillion, alltså den äldre japantillverkade, och dessa är särskilt hårda i godset. Tydligt hårdare än exempelvis mässingdreven från lite äldre ABU Ambassadeur.
Var VÄLDIGT försiktiga om ni polerar metall belagd med krom, beläggning kan vara väldigt tunn och nötas igenom.
Det var en snabb liten genomgång av hur jag gör, finns det frågor, kritik eller andra åsikter kring det ovanstående är det bara skriva på!
Här kommer en slarvig, och enkel, guide uppbyggd av några halvtaskiga bilder.
Håll till godo!
Vi börjar med ett huvuddrev och en pinjong som marinerats i bräckvatten.
För att undvika merjobb är det viktigt att delarna som ska poleras är helt rena.
Honungsburk med kemiskt ren bensin funkar...
...förutsatt att den får vila en stund i ultraljudet.
90-talskakel i bakgrunden är icke nödvändigt för processen.
Jag kör dreven en cykel i bensinen, låter torka och kör ytterligare en i diskmedelslösning.
Efter det låter jag dem torka, viktigt för att undvika att polerpastan klumpar sig.
Är delarna utsatta för exempelvis kraftig ärg kan förbehandling med stålull vara nödvändig eller åtminstone underlätta poleringen.
Jag använder Liberon's finaste #0000 för att undvika grövre repor.
Ett kilo går uppenbarligen att köpa om man gillar stålull av någon anledning.
Så ska då själva polerandet börja.
Här är de enkla verktyg jag använder.
Medelgrova fiberborstar köpte på eBay eller aliexpress (kommer snart få hem en hel hög, är någon intresserad av några; hör av er via PM).
Valfritt roterande elverktyg. Föredrar att polera smådelarna med Dremel och borsta framför trissa då man kommer åt bra och har kontroll med dessa verktyg.
Pastan jag använder är Fabulustre juvelerarpolish, andra fina polerpastor fungerar utmärkt.
Ska själv beställa hem en pasta för grövre polering och en för högglans.
Pastan jag använder är inte optimal ihop med de ljusa, mjukare borstarna. Kanske fungerar en finare pasta bättre ihop med dessa.
Efter den inledande rengöring ser huvuddrevet inte hemskt ut men det finns ojämnheter, lättare ärg och visst slitage som ska gå att polera bort.
Resultatet kommer inte synas särskilt tydligt, det är funktion och inte form vi är ute efter!
Pinjongdrevet fixeras stumt på ett grillspett av bambu. Delarna har en tendens att flyga iväg under processen.
Här finns, som synes, plats för förbättring av ytan.
Det GÅR att polera till hög glans men det är jag inte intresserad av i det här fallet.
Dreven är relativt slitna och jag vill inte ta bort för mycket material.
Som ni ser har jag varit något konservativ med poleringen. Det finns lite synlig åverkan kvar på metallen efter saltvatten och annat.
Det här är däremot ett absolut godtagbart resultat som i vissa fall ger en klart kännbar skillnad.
Pinjongen poleras på alla ytor som har kontakt med rullens övriga delar.
Här ytorna mot vilka spolaxelsprinten glider då kopplingen går i, inte dumt att ha dessa jämna.
På vissa rullar bildas en grad i jackets ovankant, den kan försiktigt slipas ner med slippapper korn 800-1500 innan polering.
Till slut jämför vi pinjongen innan och efter behandlingen:
Jag är nöjd, efter en enda omgång med borste och pasta.
Efter avslutad maskinpolering putsar jag pinjongens lopp med ett milt men ändå slipande putsmedel såsom Häxans metallputs. Detta görs med hjälp av en tunn trasa som förs igenom pinjongdrevet, drevet snurras sedan under press.
Efterpoleringen sker likadant med ren trasa.
Gör samma med huvuddrevets inre kant.
När så mycket rester som möjligt är avlägsnade med trasa kör jag delarna i ultraljudet i samma följd som innan behandlingen. Jag borstar också noga med tandborste och diskmedel efteråt.
Skölj, torka manuellt och låt lufttorka!
Går det här göra på alla rullar och alla metalldelar?
Ja, det gör det. Jag skulle däremot vara försiktig där toleranserna är riktigt små och är även lite tveksam till att polera drev med mikrokuggar som numera finns i både Shimanos och Daiwas rullar.
Det är inte mycket material som avverkas och jag kanske är onödigt försiktigt i mina tankegångar dock.
Själv har jag polerat ståldelarna i frikopplingslänkagen på otaliga rullar vilket i vissa fall gör STOR skillnad. Har även polerat drev ur rullar från alla de tre stora märkena utan problem.
Dreven på bilderna kommer från riktiga Daiwa Zillion, alltså den äldre japantillverkade, och dessa är särskilt hårda i godset. Tydligt hårdare än exempelvis mässingdreven från lite äldre ABU Ambassadeur.
Var VÄLDIGT försiktiga om ni polerar metall belagd med krom, beläggning kan vara väldigt tunn och nötas igenom.
Det var en snabb liten genomgång av hur jag gör, finns det frågor, kritik eller andra åsikter kring det ovanstående är det bara skriva på!
Kommentera