Tråden om ABU's runda Max-modeller! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tråden om ABU's runda Max-modeller!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

...Kul tråd!

Hade alla (Nästan) BM 1600 3600 5600 samt en SM3600 (helpolerad) men sålde alla för många år sedan och började med 1500, 2500C/ CI rullar istället...

Det vart inte billigare iallafall ....:-) för min egen del så kastade jag bättre med dem.. Ärligt - så gillar jag nog 15/ 25 orna mer - måste vara så för de är fortfarande kvar...
    Hur som så är de runda BM/ SM trevliga rullar - härligt svala att hålla i när kvicksilvret kryper neråt....

Mvh //Anders

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Kullagren mäter 3x10x4mm och har alltså samma innerdiameter som Ambassadeurerna hade förr, artikelnummer 5230.
      När man letar ersättningslager, vad är optimal typ? Vill man ha förseglade (623rs) eller sådana med skyddande sidor som går att ta undan (623zz) ? ABEC rating har väl med precision/tolerans att göra, kan en för hög rating (låg tolerans) bli för "tight" för den här applikationen?

Kommentera

Dum du är!
        Klart ingen håller på med sådant!
        Nej, finns väl ingen vettig människa som pysslar med sånt.
        Hur galen kan man bli innan det tippar över?
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag använder en T3000C för havsöring och en BM3600C till abborre. Superhärliga rullar som kastar oerhört stabilt. Bortsett från formen på stommen så är de väldigt lika i uppbyggnad. Gillar särskilt funktionen att man kan centrera linföraren. En 1600 hade nog varit ännu bättre till abborre.

Vill man få max kastlängd ur dem gäller det att fixa lättare centrifugalvikter, köpa eller slipa ner befintliga. Gällande lager tycker jag ABUs fungerar bra, om man gör rent dem och smörjer med tunn olja. Keramhybrider kastar lite bättre torra, men det låter så illa att man genast vill smörja och då märker jag ingen större skillnad.

Kort (enkel-)vev är ett bra sätt att kompensera för den något låga utväxlingen.

Kommentera

Ursprungligen postat av MrMustang
            Det vart inte billigare iallafall ....:-) för min egen del så kastade jag bättre med dem.. Ärligt - så gillar jag nog 15/ 25 orna mer - måste vara så för de är fortfarande kvar...
            Smaken är som baken!

För min del var det tvärtom, när jag upptäckte runda Max och vanliga Mörrum SX High Speed blev mina 15- och 25or undanlagda och numera är alla avyttrade.

Ursprungligen postat av Kolnej
            När man letar ersättningslager, vad är optimal typ? Vill man ha förseglade (623rs) eller sådana med skyddande sidor som går att ta undan (623zz) ? ABEC rating har väl med precision/tolerans att göra, kan en för hög rating (låg tolerans) bli för "tight" för den här applikationen?
            Jag har använt nya originallager i ett par rullar, UT's keramhybrider i en och Hedgehogs keramiska i en annan.
            De sistnämnda tycker jag fungerade något lite bättre än övriga men skillnaden är verkligen minimal förutsatt att lagren är inkörda, rena och välsmorda.
            Ett par väl underhållna originallager fungerar betydligt bättre än missunnade eftermarknadslager!

Ursprungligen postat av joens
            Nej, finns väl ingen vettig människa som pysslar med sånt.
            Hur galen kan man bli innan det tippar över?
            Det tippade över för så länge sedan att jag inte minns hur galen jag var då.
            Kul är det ju dock.
            För mig är det betydligt roligare att renovera en gammal trotjänare från grunden än att åka till fiskebutiken och köpa en ny rulle.

Ursprungligen postat av tajger
            Jag använder en T3000C för havsöring och en BM3600C till abborre. Superhärliga rullar som kastar oerhört stabilt. Bortsett från formen på stommen så är de väldigt lika i uppbyggnad. Gillar särskilt funktionen att man kan centrera linföraren. En 1600 hade nog varit ännu bättre till abborre.

Vill man få max kastlängd ur dem gäller det att fixa lättare centrifugalvikter, köpa eller slipa ner befintliga. Gällande lager tycker jag ABUs fungerar bra, om man gör rent dem och smörjer med tunn olja. Keramhybrider kastar lite bättre torra, men det låter så illa att man genast vill smörja och då märker jag ingen större skillnad.
            T3000 och de andra låga är fantastiska rullar.
            Har tyvärr aldrig ägt en själv, endast servat och provat.
            Ganska ovanliga men oftast billigt när de säljs, kanske får börja leta.

Visst fungerar 3600 till abborre?
            Jag använde min Black Max 36a främst på ett Dobyns Champion Extreme 7 fot 1/4-1oz, fiskade utan problem ner under 10 gram men 1600 är ju överlag en trevligare storlek till det lätta fisket även om jag inte tycker det skiljer så mycket i funktion om man håller sig till normala betesvikter.

Kommentera

Jag har en 6600 om nån är sugen.
              Ligger bara och samlar damm uppenbarligen..
              2007 skrev jag en tråd om den

https://www.fiskesnack.com/forum/all...6r-ambassadeur
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

T3000 och de andra låga är fantastiska rullar.
                Har tyvärr aldrig ägt en själv, endast servat och provat.
                Ganska ovanliga men oftast billigt när de säljs, kanske får börja leta.

Visst fungerar 3600 till abborre?
                Jag använde min Black Max 36a främst på ett Dobyns Champion Extreme 7 fot 1/4-1oz, fiskade utan problem ner under 10 gram men 1600 är ju överlag en trevligare storlek till det lätta fisket även om jag inte tycker det skiljer så mycket i funktion om man håller sig till normala betesvikter.
                Jag betalade 360SEK för min T3000C, repig, men mekaniskt helt perfekt.

Klart att 3600 fungerar, men en 1600 hade varit mer opti. Jag gillar den som crank-rulle och man hade kunnat kliva ner ytterligare en storlek med vissa favoriter (Salmo Hornet) när de är kinkiga.

Kommentera

Nu blir jag mer och mer sugen på att testa rullen.
                  Får nog trotsa kylan imorgon och dra ut och motionera den i ån. Kanske man kan passa på att dra årets första gädda med. Gös är ju redan avklarat
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jonta, jag hittade även en T3000 i gömmorna, du får ge ett bud på den

Kommentera

Nu har denna tråd blivit mer än köp och sälj tråd som jag själv bidrar till.
                      Men har någon en promax alt sm 1600 som de vill byta mot en promax 3600 i nyskick inkl kartong eller sälja så vore det önskvärt?
                      Fint skick dock ej nyskick krävs.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 658 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden