Varför radera en tråd? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför radera en tråd?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Varför radera en tråd?

En TS gör som hen vill men jag har sett att trådar låses eller bara försvinner/raderas vilket är synd tycker jag, ett forum nästan bygger på att tråden får leva till nytta även för andra än de som startade eller skrev i den initialt... eller?

Om en stund kanske någon måste ställa samma fråga eftersom den inte längre finns kvar att söka upp... och sen sker det på nytt... och... på nytt, det vore synd och ett forum med raderade trådar blir snart fattig.

Inte vill man svara på samma fråga flera gånger, om jag visste innan att tråden kommer raderas så påverkar ju det definitivt om jag ska bemöda mig svara eller ej, så berätta gärna innan.
    Senast ändrad av anteman; 2018-12-29, 23:05.

Tror det handlar mycket om att svaret trådskaparen får ibland inte passar. Att det kanske inte är fel på utrustningen och en massa uppgraderingar inte hjälper när ens egna kunskaper brister. Och det man egentligen behöver är öva. Sådana svar passar inte alla..
    sedan finns det ju tusen andra anledningar till att man vill radera en tråd. Men det är en anledning, och i Facebook grupperna är det verkligen tydligt.

Kommentera

Du har absolut en poäng där engqvist men tusen anledningar? Kan komma på en... Att man startat en dum, korkad tråd.
      eller om jag lagt ett inlägg i en tråd som man sedan ångrar för att det var korkat, fel, dumt eller onödigt drygt.
      Senast ändrad av anteman; 2018-12-30, 00:13.

Kommentera

Som moderator är det oftast en av två orsaker till att vi raderar trådar, vanligaste orsaken är att den av någon anledning bryter mot forumreglerna typ exempel är smygreklam och spam.

Sedan händer det ibland att TS efter att ha startat tråden hittar svaret genom att söka lite bättre och via PM ber någon av oss moderatorer att radera tråden åt dem.

Hur och varför enskilda medlemmar raderar trådar får de svara på själva då jag inte har koll på det, men någon orsak finns säkert.

Kommentera

Håller med engqvist här i att vissa trådar kanske ger enskilda svar eller hela diskussioner som inte trådstartaren tänkt sig och det därför blir
          lätt för denna att radera sin tråd eller be om låsning av densamma.
          Klart det kan kännas lite olustigt för frågeställaren beroende på hur det ter sig men samtidigt tycker jag att trådar som inom rimliga ramar får löpa fritt
          ger ett levande forum.
          Ett forum är heller ingen frågespalt där en fråga vilken fått ett "korrekt" svar innebär slut på diskussionen. Har tyvärr personlig erfarenhet
          och inblandning av dylikt agerande från både användare och administration och kan konstatera att det är ett mycket effektivt sätt att döda
          diskussionslusten, precis som det gamla hederliga "tråd finns, sök!".

Facebook-gruppernas ständiga ja-sägeri har som tur var inte hittat in i den här miljön och det är åtminstone jag extremt tacksam över.
          Även om forum som koncept känns utrotningshotat är det ändå en mycket trevlig plattform för att diskutera fiske, särskilt när stämningen är bra och
          varken trådar, användare eller svar är särskilt styrda.

anteman tar orden ur min mun, själv skulle jag endast vilja ta bort en egenskapad tråd om jag av någon anledning skrivit något riktigt idiotiskt som jag inte kan stå för. En sak som är bra när man når en viss ålder är att sådant inte händer särskilt ofta (för min del åtminstone).

Kommentera

För några år sedan satt jag och funderade på att radera en del saker jag skrivit för många år sedan. Som många andra var man fanboy till UT och rekommenderade hans trim till allt. Nu efteråt så vet man att det var inte bara guld som glimmade.
            Mina ambassadeurer finns kvar, men alla UT trim sålda. Behöver inte säga mer.
            varför raderar jag inte mina gamla korkade inlägg? Kan vara bra för att påminna sig själv att man inte alltid tänker klart och med mer kunskap så kan man ändra uppfattning .

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
              För några år sedan satt jag och funderade på att radera en del saker jag skrivit för många år sedan. Som många andra var man fanboy till UT och rekommenderade hans trim till allt. Nu efteråt så vet man att det var inte bara guld som glimmade.
              Mina ambassadeurer finns kvar, men alla UT trim sålda. Behöver inte säga mer.
              varför raderar jag inte mina gamla korkade inlägg? Kan vara bra för att påminna sig själv att man inte alltid tänker klart och med mer kunskap så kan man ändra uppfattning .
              Ok, förstår men det var bra att du inte raderade dina gamla UT inlägg enligt mig. De visar din resa och med ett senare inlägg i den tråden så kan du revidera dina tidigare ståndpunkter och därmed ge nya (å gamla!) läsare dina nya insikter. Det kräver dock att ingen låst tråden eller tagit bort den

När jag skriver i en tråd, svarar, funderar eller diskuterar, så gör jag det bitvis med ett delvis annat, ibland bredare perspektiv än TS har för att t ex öppna för nya vinklar och som dessutom kan göra att inte enbart TS kan få en viss behållning av det sagda utan förhoppningsvis även andra läsare med liknande frågor eller funderingar, då eller för senare läsare...

Kort sagt jag skriver, svarar, funderar ibland för fler än TS och då är det ju synd om hela tråden försvinner bara för att TS fått sitt "svar" av någon i tråden... Har startat några trådar själv och då sagt i förekommande fall att det inte gör något om en tråd "spårar ur" en aning eller två. Om jag fått mitt svar och andra vill ta tråden vidare organiskt - be my guest! Låt tusen blommor blomma!
              Senast ändrad av anteman; 2018-12-30, 02:26.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 627 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46