Ännu en fråga om lätt-multi... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ännu en fråga om lätt-multi...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ännu en fråga om lätt-multi...

Finns många och långa trådar i ämnet, men tänkte det är lite färskvara också med reor, kampanjer och nya modeller. Vill gärna ha köptips på multi under tusenlappen för det lätta multi-fisket, 4-12 g. Kanske en svår utmaning?
    Relaterad fråga: vilket kastar bäst av flätlina eller nylon med multi och lätta beten?

God Jul!
    Per

https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...no-caenan.html

För under 1000kr finns ju inte vansinnigt många rullar som kastar bra ända ner till 4g. Men denna i länken är en jag har testat själv som fu kar bra.
    Annars går ju tsurinoya xf50 att hitta på kinasidor för i runda slängar 650kr.

Kommentera

Tack för tipset! Jag har en billig Kina multi sen tidigare men den är väldigt "nervös" , så den blir inte mycket använd.

Kommentera

Vilken rulle är det?
        Tsurinoya xf50 har jag inte testat, men kollat många "seriösa" (och mindre seriösa) test på tuben. Värt att kolla lite kanske.

Kommentera

Ja, många trådar och många svar på frågan finns det men diskussionen är (nästan) alltid intressant.

Din nedre brytpunkt på just 4 gram är det som ställer till det lite tycker jag, åtminstone om man ska prata om rullar av mer brukskaraktär som inte kostar en halv förmögenhet.
          Jag, och flera med mig, försöker göra gällande att merparten av något bättre, små eller medelsmå multirullar på marknaden utan problem kastar beten en bra bit under 10 gram med rätt kringutrustning.

Tillbaka till 4 gram då, varför har jag ont av den siffran?
          Jo, för jag tycker att runt 5-7 gram och uppåt är enkelt. Över 5 men framförallt från 6 så går det köpa i princip vilken rulle som helst som inte har en ovanligt tung spole.
          Runt 4 tycker jag det börjar ta emot. Tror jag jämfört två av mina Daiwa Alphas i en annan tråd, SV som är en rulle för allmänt medellätt fiske och Air som är en mer utpräglad BFS-rulle.
          Fantastiska rullar båda två men med en tydlig skillnad när det gäller att hantera 3-4 gram, 7-8 gram kastar dessa två ungefär likvärdigt. Då pratar jag mest om användarvänlighet och hur enkla de är att kasta med, har inte mätt upp längder men skulle tro att detta avspeglar sig i kastlängderna också.

Jag brukar förespråka begagnade rullar och gör så även den här gången.
          Har själv en äldre Daiwa Alphas F på väg hem från Japan, begagnad men nära nyskick. Denna rulle är byggd i Japan, kastar utan problem åtminstone 5 gram bra och har en byggkvalitet som inte matchas av särskilt många rullar oavsett pris.
          Det går naturligtvis ta den "enkla" vägen att köpa en lämplig rulle begagnad här i Sverige och på så sätt både hålla budgeten och få prestandan som behövs.

Jag hade personligen kikat efter exempelvis en begagnad Curado/Scorpion 70/71, kanske inte heller optimal till 4 gram men ändå en bra rulle under 10 med fin kvalitetskänsla.
          Ska en ny rulle köpas som är en mer dedikerad BFS-modell tror jag kinarullarna fungerar bäst, tror det finns ett par olika modeller som visat sig prestera bra med lätta beten.

Till riktigt lätta beten använder jag nylon mellan 0.18-0.20mm, främst för jag tycker om lintypen till det fisket med även för att skona potentiellt känsliga komponenter som BFS-kullager för stumma ryck.
          Har haft flera olika flätlinor i tunnare dimensioner på mina lätta rullar men tycker inte dessa ger säkrare och/eller längre kast än den relativt grova nylonen.
          Hade även nylon så tunn som 0.14 på Alphas Air och för många år sedan både nylon och fluorocarbon runt 0.12-0.16 på min Daiwa Presso men såg inga större fördelar gentemot de dimensioner jag använder idag.

Kommentera

Tack för många bra tips. Känner att 7-12 g kanske är ett mer realistiskt mål för en budgetrulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
              Tack för många bra tips. Känner att 7-12 g kanske är ett mer realistiskt mål för en budgetrulle.
              Då är vi, igen enligt mina erfarenheter, i en annan liga.
              Har aldrig ägt en mindre lågprofilare som kastat riktigt dåligt ner till 7 gram.

Servade exempelvis en Daiwa Laguna något år tillbaka, billig rulle, som jag sedan provkastade och den klarade utan bekymmer 5 gram. 8-10 gram kastade samma rulle riktigt bra för sitt pris.

Kommentera

Caenan som tipsas ovan, kanske kan vara nåt för mig då om man mer tänker 7-12g?

Kommentera

Absolut. En tatula 100 Type r med lättare spole kan du hitta för runt 1000kr

Kommentera

Ursprungligen postat av pehea Visa inlägg
                    Tack för tipset! Jag har en billig Kina multi sen tidigare men den är väldigt "nervös" , så den blir inte mycket använd.
                    Vad heter den nervöse?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 621 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden