Det här är lite intressant tycker jag, på tal om hållbarhet:
Envägslagrets bussning från en Daiwa Tatula HD.
Envägslagret från samma rulle.
Bräckvattenfiskad Tatula som farit illa.
"Men JontaK, det vet väl alla att man inte använder HD i bräckvatten när Coastal finns!?"
Jo, så tänkte jag också först.
Nu är det dock så att dessa två komponenter, bussning samt envägslager, har samma artikelnummer
i båda modellerna: G54-5001 respektive G81-9801.
Från lagret och utåt är rullarna i princip identiska, det finns alltså inga tätningar eller annat som skulle ge Coastal
mer motståndskraft.
Som synes på båda bilderna är både lager och bussning välsmorda men ändå har rosten fått rejält tag.
Här hade det alltså inte hjälpt om rullen varit en Coastal som har övriga lager av CRBB-typ.
Jag tycker det är en väldigt intressant iakttagelse, särskilt förekomsten av tämligen svår korrosion i kombination med
att så mycket smörjmedel finns kvar på komponenterna...
Envägslagrets bussning från en Daiwa Tatula HD.
Envägslagret från samma rulle.
Bräckvattenfiskad Tatula som farit illa.
"Men JontaK, det vet väl alla att man inte använder HD i bräckvatten när Coastal finns!?"
Jo, så tänkte jag också först.
Nu är det dock så att dessa två komponenter, bussning samt envägslager, har samma artikelnummer
i båda modellerna: G54-5001 respektive G81-9801.
Från lagret och utåt är rullarna i princip identiska, det finns alltså inga tätningar eller annat som skulle ge Coastal
mer motståndskraft.
Som synes på båda bilderna är både lager och bussning välsmorda men ändå har rosten fått rejält tag.
Här hade det alltså inte hjälpt om rullen varit en Coastal som har övriga lager av CRBB-typ.
Jag tycker det är en väldigt intressant iakttagelse, särskilt förekomsten av tämligen svår korrosion i kombination med
att så mycket smörjmedel finns kvar på komponenterna...
Kommentera