Hur länge bör en rulle hålla? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur länge bör en rulle hålla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #61
    Det här är lite intressant tycker jag, på tal om hållbarhet:

    Click image for larger version

Name:	image_92184.jpg
Views:	253
Size:	934,2 KB
ID:	2489218
    Envägslagrets bussning från en Daiwa Tatula HD.

    Click image for larger version  Name:	RostTatula01c.jpg Views:	1 Size:	2,86 MB ID:	2489219
    Envägslagret från samma rulle.


    Bräckvattenfiskad Tatula som farit illa.

    "Men JontaK, det vet väl alla att man inte använder HD i bräckvatten när Coastal finns!?"
    Jo, så tänkte jag också först.
    Nu är det dock så att dessa två komponenter, bussning samt envägslager, har samma artikelnummer
    i båda modellerna: G54-5001 respektive G81-9801.
    Från lagret och utåt är rullarna i princip identiska, det finns alltså inga tätningar eller annat som skulle ge Coastal
    mer motståndskraft.

    Som synes på båda bilderna är både lager och bussning välsmorda men ändå har rosten fått rejält tag.
    Här hade det alltså inte hjälpt om rullen varit en Coastal som har övriga lager av CRBB-typ.
    Jag tycker det är en väldigt intressant iakttagelse, särskilt förekomsten av tämligen svår korrosion i kombination med
    att så mycket smörjmedel finns kvar på komponenterna...

    Kommentera


    • #62
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Det här är lite intressant tycker jag, på tal om hållbarhet:

      Click image for larger version  Name:	image_92184.jpg Views:	1 Size:	934,2 KB ID:	2489218
      Envägslagrets bussning från en Daiwa Tatula HD.

      Click image for larger version Name:	RostTatula01c.jpg Views:	1 Size:	2,86 MB ID:	2489219
      Envägslagret från samma rulle.


      Bräckvattenfiskad Tatula som farit illa.

      "Men JontaK, det vet väl alla att man inte använder HD i bräckvatten när Coastal finns!?"
      Jo, så tänkte jag också först.
      Nu är det dock så att dessa två komponenter, bussning samt envägslager, har samma artikelnummer
      i båda modellerna: G54-5001 respektive G81-9801.
      Från lagret och utåt är rullarna i princip identiska, det finns alltså inga tätningar eller annat som skulle ge Coastal
      mer motståndskraft.

      Som synes på båda bilderna är både lager och bussning välsmorda men ändå har rosten fått rejält tag.
      Här hade det alltså inte hjälpt om rullen varit en Coastal som har övriga lager av CRBB-typ.
      Jag tycker det är en väldigt intressant iakttagelse, särskilt förekomsten av tämligen svår korrosion i kombination med
      att så mycket smörjmedel finns kvar på komponenterna...
      Mkt intressant bild , är det pga av dålig kvalitet eller dålig skötsel ?
      Jag tror att det är pga skötsel & att det är ett bevis på hur noga det är att man sköljer av rullarna när man har fiskat i bräkt eller salt vatten .

      Enda gångerna jag ser något liknande är när man inte tar hand om sin rulle .
      Har själv ett gäng tatulor som jag har haft sedan dom kom & fiskat både i bräckt & salt vatten .
      Varje gång jag har fiskat i salt eller bräckt då har jag varit extra noga med att skölja av rullarna & det finns inte ett spår av rost angrepp på någon av mina rullar .

      Kommentera


      • #63
        Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Mkt intressant bild , är det pga av dålig kvalitet eller dålig skötsel ?
        Dålig skötsel - troligtvis.
        Dålig kvalitet - kanske.

        Hade lagret varit torrt och fyllt med salt hade jag skyllt allt på underhållet och inget på rullen.
        Nu är dock lagret välsmort, sköljning av rullen kan knappast skölja ur eventuellt salt ur smörjmedlet (som i
        sin tur borde skydda mot det här typen av skada).
        Det jag kan fundera kring är om det möjligtvis blivit en emulsion av saltvatten och olja i lagret. Det bör dock i så fall skett
        med vatten och inte med saltkristaller, då rullen är i princip fri från sådana, och då har det knappast så mycket
        med sköljning att göra då vatteninträngning sker oavsett hur väl underhållen rullen är.

        Men jag vet inte, jag har teorier men drar inga slutsatser alls då jag inte vill döma.
        Intressanta bilder och det dock som jag tycker andra ska se oavsett om man tar det som en uppmaning att vara mer rädd
        om sina Tatulor eller att undvika dem.

        Kommentera


        • #64
          Intressant notering där om avsköljning efter fisket. Även jag har svårt att se hur ens en grundlig avsköljning under kran skulle kunna skölja bort salthaltigt vatten som har trängt in så långt som till IAR lagret och dess bussning.

          Misstänker också emulsion och funderar om en sån rulle i bräckt/saltvatten kräver att man plockar isär den så pass att man kan inspektera/rengöra IAR mer ofta än årligen... det borde inte behövas om den sköljs regelbundet men råkar du veta hur just denna rulle underhållen?

          Kommentera


          • #65
            Ursprungligen postat av anteman
            Intressant notering där om avsköljning efter fisket. Även jag har svårt att se hur ens en grundlig avsköljning under kran skulle kunna skölja bort salthaltigt vatten som har trängt in så långt som till IAR lagret och dess bussning.
            Visst är det intressant!
            Jag blir inte heller riktigt klok på hur dessa fel uppkommer, har sett otroliga mängder rostiga envägslager i rullar från både Daiwa, ABU och Shimano senaste
            åren.
            Något beror det ju på men jag är inte säker på vad.
            Har ytterst svårt att tänka att det enbart beror på bristande underhåll men lika svårt att tro att det beror enbart på bristande kvalitet.

            Ursprungligen postat av anteman
            Misstänker också emulsion och funderar om en sån rulle i bräckt/saltvatten kräver att man plockar isär den så pass att man kan inspektera/rengöra IAR mer ofta än årligen... det borde inte behövas om den sköljs regelbundet men råkar du veta hur just denna rulle underhållen?
            Rullen är åtminstone sköljd och relativt ren och snygg på utsidan.
            Tilläggas bör att det är en inlandsrulle som bara varit på enstaka resor till saltvattnet, precis som merparten av rosthögarna jag visar upp.

            Jag själv är så pedantisk med mina egna sötvattensfiskade rullar att jag inte kan förstå mig på dessa problem riktigt, som sagt.
            Även mina rullar som varit med på västkusten har klarat sig helt utan skador, då är det dock inte den typen eller generationen av rullar jag vanligtvis
            ser med rost.
            Som jämförelse har jag en Shimano Calcutta 250 i delar här hemma, dreven är ärgade och smörjmedlen sedan länge försvunna men jag har inte kunnat se
            någon form av korrosion på varken kullager eller envägslager.
            En rulle av en helt annan generation men den är heller inte skött, kan det alltså vara en generationsfråga?
            Var det kanske bättre förr?

            Kommentera


            • #66
              Ha, ha bättre förr... tja i vissa avseenden kan det nog vara så...
              Du som servar rullar vet bättre än jag men nog borde vikten av underhåll vara mer känd nu än förr, d v s rullarna borde vara i bättre skick nu än förr då de gamla klasssika ambassadeurerna och cuttorna regerade och ändå ser det ut som på bild med främst (?) nyare tillverkningar...

              Är det fler slarvpellar som köper nu eller sämre material... för att öka ruljangsen... månne bådeock?
              Senast ändrad av anteman; 2019-01-07, 19:05.

              Kommentera


              • #67
                Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Visst är det intressant!
                Jag blir inte heller riktigt klok på hur dessa fel uppkommer, har sett otroliga mängder rostiga envägslager i rullar från både Daiwa, ABU och Shimano senaste
                åren.
                Något beror det ju på men jag är inte säker på vad.
                Har ytterst svårt att tänka att det enbart beror på bristande underhåll men lika svårt att tro att det beror enbart på bristande kvalitet.


                Rullen är åtminstone sköljd och relativt ren och snygg på utsidan.
                Tilläggas bör att det är en inlandsrulle som bara varit på enstaka resor till saltvattnet, precis som merparten av rosthögarna jag visar upp.

                Jag själv är så pedantisk med mina egna sötvattensfiskade rullar att jag inte kan förstå mig på dessa problem riktigt, som sagt.
                Även mina rullar som varit med på västkusten har klarat sig helt utan skador, då är det dock inte den typen eller generationen av rullar jag vanligtvis
                ser med rost.
                Som jämförelse har jag en Shimano Calcutta 250 i delar här hemma, dreven är ärgade och smörjmedlen sedan länge försvunna men jag har inte kunnat se
                någon form av korrosion på varken kullager eller envägslager.
                En rulle av en helt annan generation men den är heller inte skött, kan det alltså vara en generationsfråga?
                Var det kanske bättre förr?
                Oavsett fabrikat av rulle så är material, service, underhåll och antal fisketimmar avgörande för rullens totala livslängd...

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #68
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Ha, ha bättre förr... tja i vissa avseenden kan det nog vara så...
                  Du som servar rullar vet bättre än jag men nog borde vikten av underhåll vara mer känd nu än förr, d v s rullarna borde vara i bättre skick nu än förr då de gamla klasssika ambassadeurerna och cuttorna regerade och ändå ser det ut som på bild med främst (?) nyare tillverkningar...

                  Är det fler slarvpellar som köper nu eller sämre material... för att öka ruljangsen... månne bådeock?
                  Just kvalité mässigt så är det omöjligt att förneka. Det var bättre förr.. Det här med underhåll var inte alls lika utbrett förr som nu. Jag kan ta mig själv som exempel. Ändå rostade inte rullarna som nu.
                  Men varför göra något som ska hålla en mans ålder när de allra flesta ändå vill ha det senaste. Och byter så fort det kommer något nytt.
                  Det är slit och släng mentaliteten som kommit in i fiskebranchen.

                  Kommentera


                  • #69
                    Intressanta instick du gör anteman !

                    Ursprungligen postat av anteman
                    Ha, ha bättre förr... tja i vissa avseenden kan det nog vara så...
                    Man får ju direkt en hord efter sig när man börjar prata om svunna tider.
                    Visst är jag både cynisk, bitter och konservativ men om jag försöker plocka fram min mest moderna och objektiva
                    sida tycker jag ändå faktiskt att devisen "det var bättre förr" stämmer gällande rullar.
                    Många börjar då rabbla tekniska "framsteg" och finesser men jag köper det inte helt.
                    Visst att rullar av idag på många sätt är trevligare än diton från 70-talet men jämför man rullar från 90- och tidigt 00-tal
                    med nya modeller är de tekniska skillnaderna inte avgörande.
                    Tvärtom var fler modeller på den tiden exempelvis japantillverkade med bättre ytfinish och detaljkänsla vilket enligt mig
                    i många fall faktiskt innebär rullar där grundegenskaper som hållbarhet, mjukhet och kastprestanda överstiger nyare rullars.
                    Även den, för mig, mycket viktiga egenskapen att rullen håller sin nyprestanda över lång tid. Det saknar väldigt många av
                    dagens rullar.

                    Ursprungligen postat av anteman
                    Du som servar rullar vet bättre än jag men nog borde vikten av underhåll vara mer känd nu än förr, d v s rullarna borde vara i bättre skick nu än förr då de gamla klasssika ambassadeurerna och cuttorna regerade och ändå ser det ut som på bild med främst (?) nyare tillverkningar...
                    Jag tycker det också.
                    Det är en mycket intressant fundering, visst finns det potential för en mer utbredd kunskap idag med många fysiska fiskebutiker, massa nätbutiker, forum, facebook, youtube med mera.
                    Informationen är definitivt mer tillgänglig men jag tror intresset för den däremot har svalnat.

                    Tar ofta ett exempel i liknande diskussioner om en fiskebutik i min närhet som under 80-90-talet fortfarande hade ABU's egna sortimentlådor med reservdelar
                    till olika rullmodeller hemma.
                    Hände något med en Abumatic, Cardinal eller Ambassadeur av vanligare modell var det bara åka in till butiken så fick man sig en förevisning om vad som var trasigt och hur man gick tillväga för att byta det.
                    Idag har minst 75% av de fiskebutiksanställda jag stöter på absolut ingen koll alls på rullars underhållskrav, renoveringsbehov vid fel eller liknande.

                    Ursprungligen postat av anteman
                    Är det fler slarvpellar som köper nu eller sämre material... för att öka ruljangsen... månne bådeock?
                    Ej att förringa är det lite "häftiga" i att köpa relativt dyra prylar för att köra sönder dessa på kort tid.
                    Jag tror definitivt att både och stämmer. Tillverkarna har ju fritt fram att ta genvägar kvalitetsmässigt om/när konsumenterna ändå ser prylarna som slit och släng.


                    Vilket mörkt, dystopiskt inlägg det här blev.
                    Tyvärr speglar det i minst lika hög grad mina erfarenheter som mina åsikter, det är inte särskilt uppmuntrande.

                    Kommentera


                    • #70
                      Du JontaK - ta inte åt dig när "horden hör av sig"! Flera av dem saknar erfarenhet av multirullar tillverkade på på det "gamla goda 90-talet", förlåt dem; ty de veta icke vad de göra... som nån sa för länge sedan

                      Jag har själv kommenterat i flera trådar att begreppet kvalitet har flera dimensioner, i vissa fall kolliderande och idag fokuseras det kortsiktigt sköna, slit och släng som du och andra säger...

                      Uppskattar dina inlägg, funderingar och bilder på rullar, bl a mer eller mindre halvdöda lik till rullar... Endast om vi konsumenter diskuterar, ifrågasätter och ställer krav (reklamerar) så kan vi möjligen påverka eller åtminstone peka på vilka köp som (ännu) kan antas hålla bättre över tid...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 629 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 671 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      544 svar
                      91 078 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X