Ny haspel till havsöringen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspel till havsöringen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
    Blir lite ledsen här... Jag har spanat på en rulle i ett par månader men den nämns inte här. Daiwa Saltist 2500 är jag väldigt nyfiken på. Inget ni skulle föredra? Varför?
    LT-serien eller prorex xr är bättre helt enkelt. Sen har shimano några fina också. Saltisten är som anteman säger gjord med lite grövre saker i åtanke än havsöring. Själv kör jag numera med TPXD C3000 XG. Ganska dyr men fick den för ett jäkligt bra pris så kunde inte motstå

Kommentera

Jag har en Penn Sargus II 3000 i nuläget som fungerar mycket bra. Har testat dyrare rullar och jag förstår inte varför det behövs svindyra rullar för att klara fiska hö. Har en bekant som köpte en Stella till HÖ fisket men använder en Stradic istället och är toknöjd. Jag upplever att linval är av större betydelse om det är flätlina som ska användas, vissa fungerar klart bättre oavsett rulle.

Kommentera

Harlequine- det går säkert att få bra rullar redan från 500:-. Min Nasci låg strax däröver men jag trivs inte riktigt med vevhandtag och utväxling. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i 3000-storlek med hög utväxling.

Vad tycker du är det bästa i linväg? Har själv bara provat Fireline

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
          Harlequine- det går säkert att få bra rullar redan från 500:-. Min Nasci låg strax däröver men jag trivs inte riktigt med vevhandtag och utväxling. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i 3000-storlek med hög utväxling.

I ditt första inlägg söker du egenskaper som du direkt hittar på Pennrullen jag använder, hög utväxling, större T-handtag och vikt. Lina tycker jag Berkley Nanofil fungerar bra men kan lätt slitas. Gamla Fireline fungerar på alla rullar. Sen till hö tycker jag nylon är ett bättre val om du vågar prova då den är mer förlåtande vid drill och suget inte vatten vilket är plus vid kallt väder. Ihopfryst flätlina är svårt att kasta med...😉

Kommentera

Jag får känna lite på Penns rullar absolut! När det gäller lina har jag en spole Nanofil liggandes, tänkte testa den nästa säsong på nya rullen. Fiskar 99% på västkusten dvs inte under vintern så kalligraderna klarar jag mig oftast ifrån, annars hade jag absolut övervägt nylon. Uppskattar främst kontakten med draget flätlinorna ger

Kommentera

Tack för synpunkter! Uppskattar det väl. Jag har åtminstone bestämt mig för Daiwa. Bara älskar deras prylar. Shimano är inte min grej, smaken är ju som baken- den är delad!

Okej, vilken Daiwa till havsöringfisket får funderas på. Fortsätt gärna med tips!
              Ingen expert, bara en glad entusiast!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg

Prova Spiderwire Stealth Smooth 8 eller Sufix Performance Pro 8/Sufix 832 och du kommer inte vilja ha något annat i fortsättningen och Penn Clash är en grymt bra rulle från Penn som man kan få för en överkomlig peng. Dock att komma ihåg så är Penns rullar aningen hårdare i gången och inte lika silkeslena som daiwa/shimano. Men jävlar vad starka dem är. Äger själv en clash 3000 för gäddfisket.

Ursprungligen postat av Danilo Visa inlägg
                Tack för synpunkter! Uppskattar det väl. Jag har åtminstone bestämt mig för Daiwa. Bara älskar deras prylar. Shimano är inte min grej, smaken är ju som baken- den är delad!

Okej, vilken Daiwa till havsöringfisket får funderas på. Fortsätt gärna med tips!
                Är på samma plan som dig, Daiwa gör grymma grejer! Än så länge är jag dock mer åt att Daiwa regerar på multi men shimano har ett litet övertag på haspel, men det kan komma att ändras

Kika på Daiwa Caldia LT 2500D. Kommer till Sverige inom kort har jag hört, men verkar vara en grymt fin rulle för HÖ!
                Senast ändrad av Aspir3; 2018-10-09, 21:28.

Kommentera

Inget fel på LT 2500D men om man kör flätlina är spolen onödigt djup även om den naturligtvis kan fyllas med nylon.

Kolla även in 2500/3000(C)S -XH som rymmer vad som behövs till abborre/öring eller 2500/3000 XH som ev kan behövas till HÖ beroende på vilken lina/lintjocklek som används.

XH betyder hög utväxling, 6,2:1. C (t ex 3000C) står för Compact, typ en 2500 rullkropp men med något större rotor/spoldiameter.
                  Senast ändrad av anteman; 2018-10-09, 22:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Inget fel på 2500D men om man kör flätlina är spolen onödigt djup även om den naturligtvis kan fyllas med nylon. Kolla även in 2500/3000S -XH som rymmer vad som behövs till abborre/öring eller 2500/3000 XH som ev kan behövas till HÖ beroende på vilken lina/lintjocklek som används.
                    Tyvärr så har Sveriges importörer inte förstått att 99% numera fiskar med flätlina och inte behöver djupa spolar lägre

Kommentera

Jag har fastnat för sufix PRO 8. Otroligt skön och tyst. Jag fick tips om den på FS och är mer än nöjd. Tycker iofs att det känns som om 832 har en slitstarkare yta. Varför ha en rulle med silkeslen gång om lina låter som en piassavakvast? Jag blev verkligen varse det i helgen att ett kit inte bara är rätt spö och rulle utan rätt spö, lina och rulle. Det slog mig plötsligt medan jag vevade att det inte fanns några vibrationer eller ljud alls från utrustningen. Det blir nog PRO 8 på 1000-rullen också till sommaren

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46