Ursprungligen postat av Danilo
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny haspel till havsöringen
Collapse
X
-
-
Jag har en Penn Sargus II 3000 i nuläget som fungerar mycket bra. Har testat dyrare rullar och jag förstår inte varför det behövs svindyra rullar för att klara fiska hö. Har en bekant som köpte en Stella till HÖ fisket men använder en Stradic istället och är toknöjd. Jag upplever att linval är av större betydelse om det är flätlina som ska användas, vissa fungerar klart bättre oavsett rulle.
Kommentera
-
Harlequine- det går säkert att få bra rullar redan från 500:-. Min Nasci låg strax däröver men jag trivs inte riktigt med vevhandtag och utväxling. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i 3000-storlek med hög utväxling.
Vad tycker du är det bästa i linväg? Har själv bara provat Fireline
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inläggHarlequine- det går säkert att få bra rullar redan från 500:-. Min Nasci låg strax däröver men jag trivs inte riktigt med vevhandtag och utväxling. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i 3000-storlek med hög utväxling.
Kommentera
-
Jag får känna lite på Penns rullar absolut! När det gäller lina har jag en spole Nanofil liggandes, tänkte testa den nästa säsong på nya rullen. Fiskar 99% på västkusten dvs inte under vintern så kalligraderna klarar jag mig oftast ifrån, annars hade jag absolut övervägt nylon. Uppskattar främst kontakten med draget flätlinorna ger
Kommentera
-
Tack för synpunkter! Uppskattar det väl. Jag har åtminstone bestämt mig för Daiwa. Bara älskar deras prylar. Shimano är inte min grej, smaken är ju som baken- den är delad!
Okej, vilken Daiwa till havsöringfisket får funderas på. Fortsätt gärna med tips!Ingen expert, bara en glad entusiast!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inläggHarlequine- det går säkert att få bra rullar redan från 500:-. Min Nasci låg strax däröver men jag trivs inte riktigt med vevhandtag och utväxling. Skulle absolut kunna tänka mig en sådan i 3000-storlek med hög utväxling.
Ursprungligen postat av Danilo Visa inläggTack för synpunkter! Uppskattar det väl. Jag har åtminstone bestämt mig för Daiwa. Bara älskar deras prylar. Shimano är inte min grej, smaken är ju som baken- den är delad!
Okej, vilken Daiwa till havsöringfisket får funderas på. Fortsätt gärna med tips!
Kika på Daiwa Caldia LT 2500D. Kommer till Sverige inom kort har jag hört, men verkar vara en grymt fin rulle för HÖ!Senast ändrad av Aspir3; 2018-10-09, 21:28.
Kommentera
-
Inget fel på LT 2500D men om man kör flätlina är spolen onödigt djup även om den naturligtvis kan fyllas med nylon.
Kolla även in 2500/3000(C)S -XH som rymmer vad som behövs till abborre/öring eller 2500/3000 XH som ev kan behövas till HÖ beroende på vilken lina/lintjocklek som används.
XH betyder hög utväxling, 6,2:1. C (t ex 3000C) står för Compact, typ en 2500 rullkropp men med något större rotor/spoldiameter.Senast ändrad av anteman; 2018-10-09, 22:02.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggInget fel på 2500D men om man kör flätlina är spolen onödigt djup även om den naturligtvis kan fyllas med nylon. Kolla även in 2500/3000S -XH som rymmer vad som behövs till abborre/öring eller 2500/3000 XH som ev kan behövas till HÖ beroende på vilken lina/lintjocklek som används.
Kommentera
-
Jag har fastnat för sufix PRO 8. Otroligt skön och tyst. Jag fick tips om den på FS och är mer än nöjd. Tycker iofs att det känns som om 832 har en slitstarkare yta. Varför ha en rulle med silkeslen gång om lina låter som en piassavakvast? Jag blev verkligen varse det i helgen att ett kit inte bara är rätt spö och rulle utan rätt spö, lina och rulle. Det slog mig plötsligt medan jag vevade att det inte fanns några vibrationer eller ljud alls från utrustningen. Det blir nog PRO 8 på 1000-rullen också till sommaren
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 651 visningar
0 gillar