Ny haspel till havsöringen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspel till havsöringen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Till skillnad från alla andra tycker jag det bara vore bra med en rulle närmare 300 gram än 200

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
      Till skillnad från alla andra tycker jag det bara vore bra med en rulle närmare 300 gram än 200
      Jag håller med såtillvida att absolut vikt har sekundär betydelse, balansen spö/rulle är mycket viktigare för att man ska orka nöta med grejerna en hel dag. Det är ju ganska lätt utrustning oavsett, ej att jämföra med gäddpåkar.

Kommentera

Du borde nog prova en TP 4000 på spöt då. Jag har en sån fast väldigt lågutväxlad på mitt lätta gäddspö (7’7” 145g). Inte för att jag får så starka gäddor utan för att det balanserar mitt spö perfekt. Du får bara kolla lite omdömen på de högutväxlade 4000-rullarna. De lågutväxlade har i alla fall en underbar gång.
        Senast ändrad av Kulfisk; 2018-10-01, 18:14.

Kommentera

Jag tänker mer åt framtiden också. Om du nu köper ett nytt spö senare, och det balanserar helt fel med en tung rulle? Mitt Prorex AGS balanserar just nu jättemycket framåt med en stradic ci4+ 1000 (det enda jag har att tillgå med atm). Caldia LT som är tänkt att sitta på senare väger 30g mer, så det borde bli perfekt.
          Senast ändrad av Aspir3; 2018-10-01, 18:34.

Kommentera

Man kan ju peta in en vikt i butten också, där gör den mest nytta, skulle nog föredra den metoden istället för att köpa en tung och stor rulle. Finns/fanns vissa spön med gängad butt just för den saken, t ex mitt Shimano B. Select Shad, tyvärr ovanligt.

Kommentera

Jag har denna:

Mittemellan, och ändå på toppen

Kommentera

Jag lyckades vinna ett presentkort på Tajtlajn nu i helgen och det tog inte lång tid innan TPXD C3000 XG satt på mitt HÖ-spö. Extremt skön rulle, visst den kostar därefter men fy satan säger jag bara! Gick några varv längs älven och kastade. 60 meter+ utan att behöva ta i nämnvärt och silkeslen invevning! Och 5 års garanti är helt okej det med
                Click image for larger version

Name:	IMG_20181007_190135.jpg
Views:	1
Size:	745,4 KB
ID:	1787689

Kommentera

Kul att du verkar nöjd med den så långt! Får man fråga vad den gick på hos Tajtlajn? Jag väntar på att just den ska komma in på ett annat ställe just nu.

Är det ett Shimano Dialuna spö förresten? Sneglar lite på ett 806 ML också

Kommentera

Kul att du verkar nöjd med den så långt! Får man fråga vad den gick på hos Tajtlajn? Jag väntar på att just den ska komma in på ett annat ställe just nu.

Är det ett Shimano Dialuna spö förresten? Sneglar lite på ett 806 ML också
                    Ord.pris var väl 4200. Men jag gav 2600 då jag hade presentkortet också, så det var ett ganska givet val
                    Spöt är ett Daiwa Prorex AGS 802MLFS 10-30g. Extremt skönt och passar perfekt till havsöring i min mening. Dialuna-spöt är också väldigt trevligt vad jag förstått men något dyrare? Just nu balanserar spöt ca 2 cm framför spolen på rullen vilket är rätt skönt speciellt om man ska stå med toppen riktad nedåt hela dagarna.

Kommentera

Tack för infon! Utgående modellen av Dialuna (XR) går att köpa till reducerat pris på sportfiskeprylar.se så den blir tillochmed lite billigare än Daiwat. Har inte själv kännt på det men frestande att klicka hem ett

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 633 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46