Ny haspel till havsöringen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny haspel till havsöringen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mikael.T Visa inlägg
    Jepp, kommer försäkra mig om att det blir sådan knopp/vev som jag gillar

Förutom Angel Domäne, några andra europeiska sidor värda att kika på?
    Helt ärligt; Ingen jag har hittat som liknar Angel faktiskt. Bra service osv.

Kommentera

I ärlighetens namn behöver man ingen superrulle för HÖ fisket, i vart fall inte som vid jiggfiske där linuppläggning är helt avgörande. Mina dyrare rullar sitter därför på abborspöna, kör Penn Battle II för HÖ, byggd som en pansarvagn till väldigt lågt pris. Trots detta riktigt mjukstartad broms, vilket verkligen är viktigt, knappast något finlir i övrigt. Värdesätter slitstyrkan som krävs för alla tusentals kast per öringsäsong, rullen låter som ett tröskverk men ett pålitligt sådant.

Tillägg, 2500 storlek räcker såvida utväxlingen är 6 eller högre, men det är ju mer av en smaksak.
      Senast ändrad av holden; 2018-09-30, 17:19.

Kommentera

Tack Holden. Fick faktiskt Penn (conflict) som rekommendation av en kompis. Inte omöjligt att det blir något åt det hållet

Lite OT, men har kollat vidare på Gilbey’s sida och de ytbeten han använder för havsabborre ser ju giftiga ut och lär ju kunna trigga även tröga öringar (samt bjuda på en del spektakulära hugg). Dyra dock. Nån som provat?

Kommentera

Hej Micke.
          Jag har valt o satsa på kvalitet ( dyrt förhoppningsvis bra ). Jag fiskar långt över 100dgr/år efter öring så slitaget på mig själv o utrustning är stort. Har fiskat mig igenom en hel del rullar framförallt Shimano : Aspire,Twinpower o Stella FI. Har alltid hållt mig till storlek 2500 , har aldrig känt ngt behov av större . Vikten på rulle och spö o balansen i handleden är för mig av största vikt för att undvika skador , samt upplevelsen att drilla fisk ska va maximal. Har aldrig eftersökt så mycket high speed - tycker att motståndet ökar och känslan minskar. Nya Stella 2500FJ kommer att ha ngt större intag än föregångaren , risk för att de blir en sån.
          Jag har 150-160 m 0.15 flät på mina rullar. Har testat Penn Battle men returnerade 2 st då jag fick massor av problem med lösöglor vid kast - har aldrig såna problem med mina Shimanos . Jag kör nästan bara bombarda så jag har långa spön 11-11.5 fot . Min absoluta favorit är Westin W8 - dyr men helt underbar. Jag tycker du skall vara försiktig med att överdimensionera din utrustning risken är att du förlorar mycket känsla. Se om du kan få testa irl och bilda dig en känsla för vad du vill ha.
          Jag kommer att åka till Gbg för o testa ett Sportex spö. Du får gärna återkoppla. Om du har nån mer fråga fundering och tror att jag kan bidra så hör av dig.
          Peter b
          PS glömde gratulera till snygga firrar

Kommentera

Vill bara tillägga att Daiwas nya LT är lätta, de billiga ligger strax norr om 200g, de lite dyrare klart söder om 200g, lättare än så behövs inte och kan tvärtom ge lite felbalans i kitet om spöt är 9'-9'6"... (håller ofta spöt med rullen mellan Ringfinger/lillfinger).

Jag upplever inte min 6,0:1 som tungvevad alls, det rör sig om slimmade beten som generellt ger litet motstånd vid intag.

X-protect, core-protect och Magseal i all ära... Pallar det saltet och är det värt att prova 4000-6000kr rullen i den miljön? köper nog hellre en rulle för 2000 än 6000kr och servar/oljar regelbundet om västkustens salt stod på menyn.

Skulle den "billiga" rullen rosta över tid så finns det ju "pengar kvar" till en ny om några år... Men sköljer man och oljar då lär det dröja...
            Senast ändrad av anteman; 2018-09-30, 19:18.

Kommentera

Jag kör en äldre Shimano Biomaster 3000 och den funkar skitbra till både HÖ och även Downsize på gädda
              En spole med 0.16 och en med 0.28
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tack Peter! Jo, såna firrar hör inte till vanligheterna för mig, lite det som gör mig taggad på att köra mer haspel kommande säsong. Därtill känns det mer utvecklande just nu och bjuder på möjligheten att enklare fiska av större ytor och minskar behovet av vadare (de må heta andasvadare men ett par friluftsbrallor å Salomon-skor är ju 100 ggr skönare).

Jag har som sagt en Nasci 2500 idag och det är utifrån det jag kikar på nåt lite större. Jag vet ju inte ännu hur det blir men tänker att det kommer hjälpa mig med (nån slags rangordning på vad jag vill uppnå):

1. Högre linintag/varv. Gillar helt enkelt att kunna sätta ordentlig fart på betet. Nu känner jag att jag behöver tokveva för att komma upp i rätt hastighet.
                2. Vevknoppen. Den känns inget vidare för mig, vill ha nåt mer rejält.
                3. Lite bättre balans på utrustningen. Många verkar gilla lättast möjliga rullar men jag skulle nog vilja ha närmare 300 gram än 250 gram (som Nasci väger). Lite framtungt i nuläget.
                4. Kastlängd är minst viktigt egentligen, men alltid välkommet. Tänker mig att friktionen minskar framförallt i kastets senare skede med en lite större spole.

Tack för tipsen och lycka till med sportex-spöt

Kommentera

Det viktigaste är som sagt balansen i utrustningsvalet, landfiske med bombarda och långa spön ställer säkert helt andra krav än båtfiske med spön kring 9 fot och hårdbeten. Som det här med vindöglor som uppstår om kombinationen av spö, rulle, lindimension och kastteknik inte är riktigt rätt, minns inte att det drabbat mig sedan 80-talets svampiga glasfiberspön och haspelrullar överfyllda med nylonlina. Men så har jag aldrig fiskat bombarda som ju är en helt annan kastteknik.

Kommentera

Min nästa havsöringsrulle är helt klart denna! Denna går före Stellan pga vikt. 160g för 2000-rullen! och den räcker. Den kan man t.o.m. sätta på ett UL-spö utan att det blir klumpigt. Tycker man lincapacitet är dålig är det bara att gå upp till 2500 strl.

Kommentera

Ursprungligen postat av Heu Visa inlägg
                      http://fish.shimano-eu.com/content/f...NQUISH_FA.html

Min nästa havsöringsrulle är helt klart denna! Denna går före Stellan pga vikt. 160g för 2000-rullen! och den räcker. Den kan man t.o.m. sätta på ett UL-spö utan att det blir klumpigt. Tycker man lincapacitet är dålig är det bara att gå upp till 2500 strl.
                      Har själv Vanquishen till abborren, fast 2500. Jag skulle nog undvikit att ha den till havsöring då hela kroppen är gjort av magnesium.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46