Aborrfiske med lågprofilare. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aborrfiske med lågprofilare.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aborrfiske med lågprofilare.

Tjena, ny här på forumet.
    Kände att det var dags att lära sig borrfisket med lågprofilare. För att börja köra lite crank o.s.v.
    Så jag slängde ihop en snabb kombo. Shimano yasei 10-30g/ABU xrossfield 7/Daiwa J-braid 0.13.
    Men har sjukt svårt att få iväg betena. Speciellt om jag ställer bromsar efter bete (centrifugal/magnet. Har magneten på ca 6-7/10). Släpper jag lite på centrifugalen och kör tummbroms kommer jag iallafall en liten bit men efter 10kast gör man ju självklart en miss och får ett rejält fågelbo.
    Jag är van att fiska låg/multi fast med lite tygre fiske. Är det så enkelt att jag är ovan och har fel teknik eller bör jag förändra min kombo på något vis? Spö med annan klass/aktion, annan rulle, annan lina?

På mina rullar som har både CV och Magnet broms så avaktiverar jag alla CV och kör endast magnetbroms
    Detta funkar för mig varje fall kastar mellan 7-30g med dessa rullar
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av P. Fisk Visa inlägg
      Tjena, ny här på forumet.
      Kände att det var dags att lära sig borrfisket med lågprofilare. För att börja köra lite crank o.s.v.
      Så jag slängde ihop en snabb kombo. Shimano yasei 10-30g/ABU xrossfield 7/Daiwa J-braid 0.13.
      Men har sjukt svårt att få iväg betena. Speciellt om jag ställer bromsar efter bete (centrifugal/magnet. Har magneten på ca 6-7/10). Släpper jag lite på centrifugalen och kör tummbroms kommer jag iallafall en liten bit men efter 10kast gör man ju självklart en miss och får ett rejält fågelbo.
      Jag är van att fiska låg/multi fast med lite tygre fiske. Är det så enkelt att jag är ovan och har fel teknik eller bör jag förändra min kombo på något vis? Spö med annan klass/aktion, annan rulle, annan lina?
      Daiwas rullar är att föredra när du kastar lågdensitetsbeten. Mycket mer kontrollerade kast och du drar inte ner något på kastlämgderna. Vet inte hur det yasei-spöt beter sig men 10-30g låter lite för styvt för cranks och liknande.. 5-20 är nog mer ett viktspann man ska sikta på och sedan se till att spöt har bra ladd med just cranks och wobblers. Sedan så märkte jag när jag började att man inte kan kasta cranks som du kastar jiggar etc, utan du ska mer pendla ut betet; Håll spöt intill kroppen, ta tag i buttcapen och håll den intill magen när du kastar och rör den inte därifrån, utan gör kaströrelsen med handen du håller i rullen med. Se även till att ha lite längre lina ute än vad du brukar ha! Jag kör ca 60cm från spötoppen till betet. Bra kastlängd är runt 35-40 meter. Finns en video på när jag kastar jag kan visa där det syns litegrann hur jag menar

Kommentera

Perfekt, tur att jag har bytesrätt på spöt Då ska jag byta till lite lägre kastvikt. Tror det är lite snabbare action på de spö jag kommer byta till också. (kommer inte ihåg vad det heter). Sen är det bara hem och ställa lite bromsar och öva teknik.

Tack för snabbt svar grabbar����

Kommentera

Du vill nog ha långsammare aktion på spöt så att det laddar mer.

Kommentera

Framgår inte vilka vikter det rör sig om. Finns de som menar att nästan alla rullar fixar 10g och uppåt men jag vill hävda att vissa rullar (med en i övrigt anpassad utrustning) klarar det klart bättre än andra, ffa med lågdensitetsbeten som många, men inte alla cranks är.

Med bättre menar jag, lättare, längre och säkrare utan linresning och skatbon. Läs denna tråd för olika aspekter av relevans för ditt crankfiske. https://www.fiskesnack.com/forum/sho...-V-S-Curado-71

Kommentera

Men lite hjälp av den lokala fiskebutiken med rullen, Aspir3s video och lite jävlar anamma så har jag äntligen börjat få in tekniken. Börjar närma mig hyffsad kastlängd iallafall. Nu är det bara finslipa och nöta på så ska det nog börja komma upp lite borrar på detta spö också.

Stort tack för hjälpen

Kommentera

Som vanligt höll jag på att säga eller vad säger du Gösta så är det en massa galenheter i denna tråd.

Abu Crossfield har bara en magnetbroms. Ingen centrifugalbroms. Daiwa är inte på något sätt generellt sätt bättre än Abu eller någon annan tillverkare. Den som påstår det är väldigt insnöad på ”sitt” märke och missar en massa godbitar inom andra fabrikat. Hur kan jag veta det? Helt enkelt genom att vara öppen och nyfiken och sist men inte minst att prova. Jo jag har rullar från både Abu, Shimano och Daiwa i denna storleksklass. Från Abu Extreme via Daiwa Steez Tws Sv till Shimanos BFS rullar. Och billigare alternativ därimellan. Alla har sina för och nackdelar men att påstå att Daiwa är bättre är bara löjligt

Du skriver inget om betesvikterna. Den rulle du har tillhör ABUs lågprissegment. En fantastisk rulle men den har sina begränsningar. Speciellt när betesvikterna börjar krypa nedåt 10 gr eller så. Det är dess spole som är för tung för att kunna hantera lätta beten. 10 gr är ingen absolut gräns. Med rätt spö, lina, bete, användare så går det att komma lägre. Med fel kombination så kanske gränsen går vid 15 gr. Det är inte heller så att den slutar fungera vid en viss betesvikt. Det som sker är att rullen börjar få svårt att hantera krafterna i spolen och trassel uppstår. Man får då kompensera med mera kastbroms. I ditt fall med mer magnetbroms. Och vips så blir kastlängderna kortare.

Ang ditt spö så ska du tänka på vilka beten och betesvikter du tänkt använda. Tycker nog att med ett 5-20 gr spö som rekommenderas i tråden och du ämnar använda dess nedre regioner mest så är det snarare rullen som bör bytas ut. Klassningarna på spöna är inte standardiserade utan ett 5-21 gr spö av ett fabrikat kan upplevas likvärdigt med ett 10-30 från en annan tillverkare. Känslan mellan olika spön skiljer också mycket. Men som sagt, för det lägre viktspannet så har du fel rulle.

Så, om du tänker dig använda tex jiggar med 10 gr skallar och uppåt så borde rullen och det spö du redan har fungera fint. Jag har bl.a. två av dess företrädare, Abu Black Max och den används av min son för just detta fiske. Fungerar kalas.

Om du tänkt dig använda 5-10 gr balsawobblers från tex Rapala så bör du tänka om. Antingen bör du köpa dig en riktig finessrulle från vilken som helst av de stora tillverkarna vilka kostar tre fyra gånger så mycket som din Xrossfield eller kasta in handduken och använda haspelrulle. Och skaffa dig ett annat lättare klassat spö. Jag hade också rekommenderat dig att byta rulle OM du ämnar använda små cranks. Tex Crank X från Stike Pro. Xrossfields tunga spole kommer inte att ge dig några stora lyckliga stunder genom långa kast.

Jag har nog tom undvikit Xrossmax med de mer moderna plastvobblerna med kastkulor såsom Berkley Juke eller Cutter. Dessa väger in på ca 12-14 gr men de är ett gränsfall med Xrossmax. Det fungerar men kommer att bli mycket roligare med rätt utrustning.

Själva rullen då. Hållbar som få och faktiskt gedigen. Det du kallar för centrifugalbroms gissar jag är den lilla ratten innanför vev och slirbromsen. Det är ingen centrifugalbroms!!! Enligt Abu ska den användas till att förspänna spolen så att spolen stannar när betet slår i vattnet. Ingen bra lösning alls då lagren i spolen är rätt känsliga för belastning i sidled som denna ” broms” ger. Mycket bättre att använda tummen när du ser att betet slår i vattnet. Dra åt ratten så att spolen glappar ytterst lite i sidled, inte mer. Använd istället magnetbromsen för att minimera trasslet. Om den inte räcker till, dvs trassel uppstår trots att den står på max så är det fel på någon del av kombinationen jag räknade upp tidigare. Förmodligen för lätta beten.
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-31, 20:31.
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Du pratar om de svensktillverkade Abu-rullarna som håller mycket högre klass än de koreanska Doyo-rullarna (som f.ö även gör rullar till Lews). Abu's magnetbroms på deras lågprofilare (som oftast är den sortens rulle man använder till abborrefiske) kommer tyvärr inte i närheten av Daiwas konstruktion på varken jämnhet eller styrka. Har ägt två lågprofilare från Abu (promax 3 och revo ALX) och båda två hade starka tendenser till overruns och skatbon om man inte drog åt spolbromsen i min mening alldeles för hårt, och därmed tappade i kastlängd. Mina Daiwarullar och mina shimanorullar har jag aldrig haft det problemet med. Just my five cents

Kommentera

Det finns inga svensktillverkade lågprofilrullar från ABU. Alla görs utomlands.

Vi har helt enkelt olika erfarenhet av Abus rullar. Jag har eller har haft ett tiotal LP från ABU. Från BlackMax med en enkel magnetbroms till deras värstingar. Inga problem med ovverrus med någon av dem så länge som man är inom respektive rulles komfortzon avseendes på betesvikter. Har även haft eller äger en mängd andra fabrikat. När det gäller ProMax så är det samma rulle som Xrossfield. I princip. Den har bara lite flera kullager. Så om du använde den med lätta beten så förstår jag att du hade bekymmer. ALX är en finfin rulle men även den har sina bekymmer med lättare beten. Spolen i den är för tung för lätta balsavobblers. Den är helt enkelt inte designad för detta finlir till fiske. Hade du använt en Extrem istället så hade det garanterat fungerat bättre.

Vet inte hur mycket kunskap du har om Daiwas bromssystem jämfört med tex Abus? Men storheten i med Daiwas finare system såsom Z-mag ligger INTE i att hantera lätta lågdensitetbeten. De gör det bra men inte bättre än någon annan rulle. Alla magnetbromsar är linjära i grunden. Oavsett man använder ABUs variant med små magneter eller Daiwas annorlunda lösning. Det fina med Daiwas lösning med tex Z mag är att den kombinerar en linjär magnetbroms med en centrifugalfunktion som stänger av eller minskar bromsen vid lägre spolhastigheter. Skulle säga att Daiwas lösning i princip är sämre än alla andras vid finessfiske då komplexiteten i bromsmekanismen gör att spolen väger mer. Spolens vikt är i princip det enda som är avgörande vid riktigt lätta betesvikter. Pratar vi fiske med jiggar och betesvikter på kanske 7 gr och uppåt så fungerar de däremot finfint

Det finns fina lätta trimspolar till i princip alla rullar. Speciellt på den japanska marknaden och då är det en helt annan sak.

Daiwa har fina rullar för lätta lågdensitetsbeten men inte på den svenska marknaden. Inom JDM finns det flera. Daiwa har och länge ägt denna marknad med dessa rullar såsom Daiwa Air, Daiwa Pixy mfl men dessa finns inte längre tillgängliga som nya.

ABU lider av ett annat problem och det är linkapacitet. Generellt sätt så har Abu de lättaste spolarna. Men Abu har av någon anledning valt spolar med stor linkapacitet. Lina väger en hel del. Tex så tar min ABU Revo MGX hela 150 m 0,16 m flät. Vad ska jag med all denna lina till?

Bästa märket i originalutförande för riktigt lätta beten idag är Shimano med deras BFS rullar. Tex Aldebaran BFS. Nu är vi visserligen inne på verkligt finlir och det är inte det som TS frågar efter men.... eftersom vi dragit igång diskussionen så. Det roliga i sammanhanget är att Shimano har bytt ut sin slitvarg till broms i Aldebaran BFS till en magnetbroms av samma typ som ABU använder. Ett flertal små magneter som verkar på spolen. De har dock valt en liten annan design.

Det är som sagt inga som helst problem med att trimma rullar till att ge fantastiska resultat med lättare beten. Tex så är den överlägset bästa rullen jag har i dagsläget för riktigt lätta beten en gammal ABU Mörrum SX1600 ICVB där spolen är ersatt med en grund trimspole. Den spolen väger endast 8,5 gr inkl lina. Den tar ca 60 m 0,14 mm lina och det räcker och blir över för detta fiske. Det finns ännu lättare spolar till tex Shimanos BFS rullar men då tar de ännu mindre lina. Min Mörrum hanterar tex en weedlessriggad 2 tums jigg utan skalle alldeles galant. En 4 gr Rapalavobler kastas lika långt som med en bra haspeluppsättning.

Grundproblemet för TS kvarstår. Hans kombination av rulle och spö och framför allt med de rekommendationer han fått om att byta ut spöt mot ett lättare klassat är inte den bästa. OM vederbörande ämnar använda beten ned mot den lägre gränsen av vad spöna är klassade för så har han helt fel rulle.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-06-01, 08:42.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 627 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46