Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Och tänk jag tolkade TS inledande fråga om vilken rulle av två som skulle leverera bäst med wobbler 8-15g naturligtvis utgår från samma spö och lina.... dvs ett spö anpassat till wobblers mellan 8-15 gram med samma teknik och lina...

Då upplever jag svaret ”båda, tja alla funkar” eller ”det beror mer på spö och lina” som... lite off men får man tro delar (inte alla) av multieliten i tråden så kan man inte uttala sig något hur bra (långt, säkert, lätt) de rullarna kommer att klara uppgiften, bara att de kommer att göra det men att det beror på andra faktorer... å jag som trodde att rullen hade viss betydelse - Nu vet jag bättre! Å TS hann inte invänta den visdomen utan köpte både rulle och spö innan!

Kommentera

Där Anders slår du huvudet på spiken. Det finns inget facit. Så många faktorer spelar in. Och det är otroligt individuellt. Det jag gillar och passar mig perfekt behöver inte passa dig alls.

Kommentera

Ergo: Rullen i sig betyder inget för en specifik uppgift eller spö, bara en massa annat.
        Det var som sagt nyheter, varför trimmar du rullar då? Dessutom har ju TS gett flera ramar, "faktorer" av betydelse.

Jag har inte prövat men specifikationerna anger för mig att Curado 70 är mer gjord, fabrikstrimmad för lättbeten än Conquest 100 och sannolikt bättre lämpad om man ska kasta wobbler 8-15g med ett 6'10"- 7'6" spö gjort för det men så är alltså inte fallet?
        De är lika bra eller rent av tvärtom på aktuell uppgift/spö? Rullar har inga inneboende egenskaper i någon riktning alls som kan antyda något. Jaha, ja.
        Senast ändrad av anteman; 2018-05-09, 10:11.

Kommentera

Självklart spelar rullen in. Det är väl ingen som sagt något annat? Dock är de flesta mindre rullar gjorda för beten mellan 7-8g upp till 30-35g
          8-15g klarar alla små rullar av hyfsad kvalité. Vilken som är bäst där är är ju individuellt.
          Den intressanta skillnaden är isåfall i ytterområden. Kanske ner åt 4-5g och upp till 40-50g. Där är skillnaden större och viktigare vilken rulle man väljer.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Självklart spelar rullen in. Det är väl ingen som sagt något annat? Dock är de flesta mindre rullar gjorda för beten mellan 7-8g upp till 30-35g
            8-15g klarar alla små rullar av hyfsad kvalité. Vilken som är bäst där är är ju individuellt.
            Den intressanta skillnaden är isåfall i ytterområden. Kanske ner åt 4-5g och upp till 40-50g. Där är skillnaden större och viktigare vilken rulle man väljer.
            Ja bäst är individuellt men, puh, hela min poäng nästan, är hur de två kastar. Jag vet att "alla rullar klarar" 10g eller men hur bra? Hur långt? Hur säkert? Hur lätt? Istället för att ge eventuell råd där om dessa två rullarnas hur för en explicit uppgift så blev det enbart en spö och linfråga...

Om du ändå skulle välja helt vilt då - Curado 70 och Conquest 100 till wobbler 8-15g med 7 fots spö om du vill ha en så lugn och långkastande rulle som möjligt till dessa beten? Kan rullen ge dig en indikation om dess kastegenskaper?

Kommentera

Du frågar gång på gång vilken som kastar bäst. Jag försöker förklara gång på gång. Det går inte säga. För det är en individuell fråga. Vilken man gillar. Båda klarar det galant.
              Vilken jag skulle välja? Jag skulle inte välja någon av dem. Vad jag och du tycker är helt ointressant. Det viktiga är vad den som ska fiska med dem tycker.

Kommentera

Ok. jag ger mig!
                Vi tycker uppenbarligen olika om en rulles eventuella subjektiva och objektiva egenskaper, om de ens kan ha båda.
                Min erfarenhet av multirullar är iaf att en viss rulle inte bara subjektivt utan objektivt kan passa, kasta bättre än en annan rulle i en given applikation, att objektiva prestanda kan skilja, så även här.

Sen att jag inte gillar den ena eller andra är en annan sak för mig - bland annat därför jag inte bytt ut mina gäddrullar mot Tranx, hur bra den än är!

Kommentera

Haha. Jag delar din åsikt Anteman. Tycker inte alls att det är fel att ställa frågan såsom TS gjorde och som du upprepade rent hypotetiskt. Och att det finns ett svar, även om det givetvis är en smaksak och det måste bli ett glidande svar. TS eget experiment visar väl det mycket väl. Hans utfall stämmer dessutom rätt väl med mina egna erfarenheter.

Däremot ställer jag mig väldigt frågande till påståendet att ”alla rullar klarar 8-15 gr.”. Citatet är inte helt korrekt så häng mig inte för detta snälla. Men det kan vara en väldigt stor skillnad på beten med samma vikt i kastegenskaper. Inertian är den samma men därefter är det en enorm skillnad på tex en balsavobbler på 8 gr och en jigg med en blyskalle. Mycket är en fråga om inställningar för det är egentligen bara en fråga om hur väl kastbromsen klarar av att hantera spolens rotation för att följa deaccelerationen i betet och lina. Men det är mycket lättare att kontrollera den med en lättare spole. Det finns också rullar vars form på spolen gör arbetet lättare.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-09, 18:11.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Och oavsett existensen av objektiv och ovedersäglig fakta är det ju inget fel att be om åsikter och erfarenheter.

För många hjälper det att förstå rullarnas olika egenskaper och optimala användningsområden bortom producenternas och försäljarnas stundtals svårnavigerade beskrivningar.

Kommentera

Vissa rullar är bra vissa saker och ännu bättre på vissa.
                      Det är som de flesta vet stor skillnad i hur det hanterar olika drag.

Testade två spolar med Tatula CT och en balsapopper.
                      Med den ena gick det utmärkt att hiva iväg en acceptabel längd. Med den andra var det bara att glömma.
                      Denna vägde om jag minns rätt runt 7-8gr.

Göra det med min Conquest 100 hade varit ännu sämre om ens hanterbart utan mest problem.

Men ja, hoppas Curadon infriar alla drömmar.
                      Ska ju vara en bra liten rulle.
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden