Conquest 101 V/S Curado 71 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Conquest 101 V/S Curado 71

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Klart att det fungerar. Allt fungerar, nästan. Frågan är bara varför någon ska använda en rulle bara för att när det finns bättre alternativ om vederbörande ändå står inför ett köp.

Men som sagt, ligger tyngdpunkten på de "moderna" plastvobblerna" som användes i Perch fight så fungerar sv rullarna från daiwa ok. Jag har både Tatula SV och Zillion SV och de fungerar ok. Det finns bättre altetnativ om tyngdpunkten snarare är lättare balsavobblers.

Nu var det egentligen inte Daiwa tråden handlade om. Men samma resonemang gäller för Calcuttan och Curadon.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-05, 13:46.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
      Klart att det fungerar. Allt fungerar, nästan. Frågan är bara varför någon ska använda en rulle bara för att när det finns bättre alternativ om vederbörande ändå står inför ett köp.

Men som sagt, ligger tyngdpunkten på de "moderna" plastvobblerna" som användes i Perch fight så fungerar sv rullarna från daiwa ok. Jag har både Tatula SV och Zillion SV och de fungerar ok. Det finns bättre altetnativ om tyngdpunkten snarare är lättare balsavobblers.

Nu var det egentligen inte Daiwa tråden handlade om. Men samma resonemang gäller för Calcuttan och Curadon.
      Jag förstår faktiskt inte fullt ut dina inlägg givet 8-15g wobblers,är ju inte BFS De Luxe han ska ägna sig åt.

Menar du att TS ska dissa t ex SV spolar eller Curado 70 och gå Aldebaran med Avail spole för ytterligare 150 USD? Har du prövat dina SV rullar med en Kinaspole för 35USD gjord för 1,5-15g som Joens fick fina resultat med även med små, lätta beten? Kanske funkar det bra från 5g och allt bättre med ökande kastvikter? Så såg jag det i videon men "bra" är ett relativt ord.

Kan TS tänka sig en billig, begagnad T3 som har 3D magbrake så får han en rulle som kan hantera SV-spolen än mer varierat än nuvarande Tatula/Zillion.

Eller så går han All in på Shimano om det fabrikatet är nödvändigt

Eller haspel!
      Senast ändrad av anteman; 2018-05-05, 17:26.

Kommentera

Tjääna
        Inser att när det gäller den tekniska biten så är det inte mycket jag kan,därför väldigt värdefullt med era synpynkter och eran kunskap.
        Så här kommer mitt upplägg bli.

Conguesten laddar jag med flät (kanske köper ny spole)
        Curadon (redan inköpt, gick snabbt där , beställde idag) 0.25 nylon.
        Skall bli spännande att se vilken jag hanterar bäst.

Sen när det gäller de allra lättaste betena (balsa) så blir det liten haspel.

På spöfronten är det tämligen tunnt har endast 2 alternativ för tillfället.
        Har ett Rst Tailchaser 7,4 fot 15-45 gr, samt ett Rst Suncaster 8 fot 5-25 gr.

Har förstått att man bör välja ett lite styvare samt kortare 6-7 fot för att kunna hantera betena/wobblerna på ett attraktivt och effektivt sätt.
        Kommer att köpa in ett spö till, vore bra och tacksamt med lite input på vad som kan passa. Det blir Curadon som får ett spö och det blir som sagt mest wobblers mellan 10-15 gram.

Bajen -Sundsvall 4-3, fortfarande serieledare.

På dom igen
        Bb
        Senast ändrad av Barabajare; 2018-05-05, 17:15.
        [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
        [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
          Curadon (redan inköpt, gick snabbt där , beställde idag) 0.25 nylon.
          Skall bli spännande att se vilken jag hanterar bäst.

Grattis till en trevlig rulle, har själv precis köpt en till abborre fiske.
          Har provat den på jiggar och det kastar den galant.
          Ska bli intressant att höra hur du den är till lättare vobbler

Kommentera

Ja jag hoppas det funkar med Curadon!
            Vad gäller spö så har jag precis köpt ett okastat Svartzonker 7,5" 6-21g som känns precis rätt för mina 9-19g wobblers. Ska du köra lättare så tror jag att ett något klenare spö blir bättre, Westins Cast 7' 5-20g månne?

Kommentera

Känns som bra val. Grattis
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Jag förstår faktiskt inte fullt ut dina inlägg givet 8-15g wobblers,är ju inte BFS De Luxe han ska ägna sig åt.

Menar du att TS ska dissa t ex SV spolar eller Curado 70 och gå Aldebaran med Avail spole för ytterligare 150 USD? Har du prövat dina SV rullar med en Kinaspole för 35USD gjord för 1,5-15g som Joens fick fina resultat med även med små, lätta beten? Kanske funkar det bra från 5g och allt bättre med ökande kastvikter? Så såg jag det i videon men "bra" är ett relativt ord.

Kan TS tänka sig en billig, begagnad T3 som har 3D magbrake så får han en rulle som kan hantera SV-spolen än mer varierat än nuvarande Tatula/Zillion.

Eller så går han All in på Shimano om det fabrikatet är nödvändigt

Eller haspel!
                Vet inte var vi missat varandra. Var har jag skrivit att TS ”ska dissa Curadon”? Eller köpa en Aldebaran OCH en trimspole från Avail? Om det är någon rulle som knappast behöver en trimspole så är det snarast Aldebaran BFS! Var hittar du allt detta i mina inlägg? Har du ens läst mina inlägg? Jag har inte försökt få TS att köpa vare sig den ena eller den andra rullen. Eller en Aldebaran för den delen..

Jag har försökt få TS att förstå att det är en stor skillnad på en 8 gr balsavobbler och en 15 gr plastvobbler med kastkulor i sig. Den förstnämnda kommer inte att bli speciellt kul att använda på någon av de rullar han valde mellan. Det kommer att gå att fiska med den men kasten lär knappast bli speciellt långa. Den sistnämnda kommer att fungera fint på bägge alternativen. Eller med en Abu Black Max för 700 kr.

Faktiskt ganska festligt att två människor kan misstolka varandra så till den milda grad. Ledsen om jag bidragit med förvirring....
                Senast ändrad av Mankan G; 2018-05-05, 23:16.

Kommentera

Suck, hänga upp sig på specifika ord... 7?
                  Även om du inte använde ordet "dissa" så sa du att det finns bättre rullar "om si och så, osv" å då använde jag ordet "dissa" istället för "välj ngt annat" kanske ett alldeles för tufft ordval... sorry, sedan började du prata Avail när jag nämnde Kinaspole för 35 USD... Där någonstans tappade du mig...

Så då lämnar jag rullfrågan... Vad ska vi rekommendera för spö till dessa 8g balsawobblers för där lär inte Westins Cast 7' 5-20g... leverera, knappt fungera... kanske Loomis GLX har nått lightspö?
                  Senast ändrad av anteman; 2018-05-06, 22:50. Anledning: Ja nu pratar vi spön...

Kommentera

Tjääna
                    Återigen tack för support och svar.

Ska kolla in Svartzonkerspöt och spön som liknar. Är jag rätt ute när jag letar efter ett styvare spö. Som jag skrev så blir det haspel till de lättare betena.

Tänkte också på handtagets längd. Jag gillar ju långa bakhandtag i helkork. Inser att jag nog måste tänka om där. För det är väl så att man måste arbeta med mycket handled för att hålla betet igång. Och då är ett kortare handtag att föredra. Är mitt resonemang riktigt eller är jag ute och cyklar.

Kan väl berätta att jag köpte Perchfightspöt för haspel, 7,3 fot 5-30 gram. Testade det sist, använde då wobblers som vägde runt 10-15 gram. Skall jag vara riktigt ärlig så tycker jag att det var för styvt för min smak. Men jag inser att styvheten gör att det är lättare att dirigera och styra betet och att känsligheten blir bättre. Kastlängden var inte längre än med ett mjukare spö, men visst betet kan man "leka" som man vill med. Så det är väl bara att vänja sig.

Sen ifrågasätter jag den första spöringen (ni vet den där typen med en liten ring mitt i), tyckte den bromsade kasten vilket den inte skulle göra. Använde 0,14 flät när jag testade.

Har ni fler förslag på multispön som funkar till wobblers mellan 10-15 gram så tar jag tacksamt emot förslag.

På dom igen
                    Bb

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja jag hoppas det funkar med Curadon!
                      Vad gäller spö så har jag precis köpt ett okastat Svartzonker 7,5" 6-21g som känns precis rätt för mina 9-19g wobblers. Ska du köra lättare så tror jag att ett något klenare spö blir bättre, Westins Cast 7' 5-20g månne?
                      Tjääna
                      Kollade söders och dogger och kunde inte hitta ditt svartzonker. Vore snällt med länk. Eller utförligare namn och modell.
                      På dom igen
                      Bb

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 651 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46