ang. supersnabba spolar, keramiklager etc - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ang. supersnabba spolar, keramiklager etc

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ang. supersnabba spolar, keramiklager etc

Tja Jag funderar emellanåt på varför vissa byter ut kullagrena på sin multirulle mot mer högkvalitativa (snabbare, typ keramik).

Är det inte bara att minska på centrifugalbromsen? och magnetbromsen etc? Då snurrar ju spolen snabbare.

Dyrare/bättre kullager ger mindre rullemotstånd och då dom som är erfarna kör med noll spolbroms utan bara tillräcklig spolbroms så spolen inte glappar i sidled så blir kasten längre. Bättre kullager spelar mer roll ju lättare beten du har,

Kommentera

Ok tack för svar Ekman! misstänkte att det var för dom som knappt har bromsen på, men måste krävas en del övning innan man är så skicklig!

Kommentera

Slänger in en till nybörjarfråga, så jag slipper skapa ny tråd.

Min första multirulle som jag köpte för ett år sen, var en ambassadeur beast. Den kastar jag jättesäkert med och har aldrig fått skatbo, förutom när jag har provocerat fram ett.

Men när jag skulle köpa en lågprofil, bara för att testa (revo alx) så kastar jag inte alls lika säkert med den

Revo alx känns ju ny och modern, medans amban känns mer gammeldags till designen, så jag trodde alx:en skulle ge bättre resultat.

Men med alx:en kastar jag bra ett par kast, och sen plötsligt så kommer nåt kast där man känner att linan vill lyfta mycket från spolen, och ibland får jag hemska skatbon. Måste nästan alltid ha magnetbromsen på max

Fråga: Beror hela den här stora skillnaden på att amban har centrifugalbroms? Gör den så stor skillnad?

Kommentera

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
          Slänger in en till nybörjarfråga, så jag slipper skapa ny tråd.

Min första multirulle som jag köpte för ett år sen, var en ambassadeur beast. Den kastar jag jättesäkert med och har aldrig fått skatbo, förutom när jag har provocerat fram ett.

Men när jag skulle köpa en lågprofil, bara för att testa (revo alx) så kastar jag inte alls lika säkert med den

Revo alx känns ju ny och modern, medans amban känns mer gammeldags till designen, så jag trodde alx:en skulle ge bättre resultat.

Men med alx:en kastar jag bra ett par kast, och sen plötsligt så kommer nåt kast där man känner att linan vill lyfta mycket från spolen, och ibland får jag hemska skatbon. Måste nästan alltid ha magnetbromsen på max

Fråga: Beror hela den här stora skillnaden på att amban har centrifugalbroms? Gör den så stor skillnad?

Troligen för du fiskar med lättare beten till ALX. Det är lite skillnad att kasta och det blir lite mer resning av linan då.
          Men för att fråga, vad har du för spö och vad kastar du med den?
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tja Jag funderar emellanåt på varför vissa byter ut kullagrena på sin multirulle mot mer högkvalitativa (snabbare, typ keramik).

Är det inte bara att minska på centrifugalbromsen? och magnetbromsen etc? Då snurrar ju spolen snabbare.
            Keramiska lager skall tåla saltvatten bättre oxå sägs det, men om det verkligen är så vetifan, tycker att mina boca orange kändes jävligt grusiga när jag rengjorde dom sist och om det berodde på att dom blivit dränkta i salt några gånger har jag ingen aning om.

Kommentera

Sent skall syndaren svara..
              Min alx sitter på ett venerate (abu), upp till 32 gram. Beasten sitter på ett fantasista beast upp till 100g. Så visst stämmer det att jag kastar tyngre beten med amban, men jag tycker ändå att den kastar lätta beten bättre än min alx.

Tror ni att jag märker förbättring om jag byter min alx mot en revo premier 4? Eller är det bara min oerfarenhet som spökar?

Kommentera

Du har helt rätt magnetbromsarna på Revo rullarna är inte superbra å svårare att få bra kastlängder med än deras centrifugalbromsar sålänge vi inte nu pratar om superlätta vikter å det är därför alla dyrare Revo rullar har en centrifugalbroms. Däremot finns det väldigt bra magnetbromsar som dom som sitter i Daiwas rullar så det går att få det att fungera bra.

Kommentera

Jag har tagit bort alla bromspluppar på min UT-moddade 6000 och använder bara tummen , fungerar klockrent till tungjerk .
                  Spiggpimplare

Kommentera

Det är en hel del missförstånd i denna tråd. Som vanligt höll jag på att säga. Speciellt när märkesfantasterna kliver in.

Det är absolut inget fel på ABUs magnetbromsar. Både Shimano och Daiwa använder samma typ av magnetbroms men i lite olika konfiguration. En helt vanlig linjär magnetbroms. Daiwa har vidareutvecklat sin magnetbroms i vissa av sina rullar där bromsen kallas Mag Force med en efterföljande bokstav så den har blivit olinjär. Men alla Daiwas rullar med MagForce (utan någon bokstav efter) har samma linjära magnetbroms som ABUs och Shimanos. Rätt inställda så är skillnaden mot tex Daiwas MagForce Z rätt liten i praktiken. Snarare så är en olinjär magnetbroms säkrare mot skatbon men kan i vissa fall kasta lite kortare innan man lärt sig ställa in dem. Orsaken är den bromskurva de har. Så varför ska en linjär magnetbroms från Abu vara sämre än en linjär magnetbroms från Daiwa eller Shimano ? Den som påstår så har inte förstått hur en magnetbroms fungerar. Men det kan kosta lite i kastlängd.

Jo det är en rätt stor skillnad på c broms och magnetbromsar. Bromskurvorna ser helt olika ut. Men faktum är att en magnetbroms av den konstruktion som Abu använder är i teorin säkrare mot skatbon för nybörjare än c bromsar eller Daiwas olinjära variant.

Alla magnetbromsar är i grunden linjära. Dvs de bromsar lika mycket oavsett rotationshastighet på spolen. En c broms är olinjär. Kraften ökar kvadratiskt med spolens rotationshastighet. Det betyder att en c broms bromsar mest när spolen snurrar som fortast. I praktiken vill man inte ha på detta sätt då det begränsar spolens maximala rotationshastighet för mycket och kortar av kasten. Det är i princip noll risk för skatbon i denna fas. I takt med att spolens rotationshastighet avtar så avtar c bromsens kraft kvadratiskt. Dvs den går snabbt ner mot noll. Mot slutet av kastet så bromsar den inte alls vilket är bra.

En mag av ABUs typ är som sagt linjär. Den begränsar inte maximal rotationshastighet på samma sätt men å andra sidan bromsar den för mycket mot slutet av kastet.

Daiwas variant är genialisk på så sätt att den kombinerar (vissa modeller) en mag med centrifugalfunktion som gör att bromskraften minskas vid lägre varv på spolen. Det är en vanlig mag men den styrs alltså av en centrifugalanordning som minskar bromskraften vid lägre varvtal på spolen. Lite av det bästa ur bägge världar MEN. Nackdelen är att allt detta väger och tunga spolar är en synd när man använder lätta beten. Abu hade en variant på variabel magnetbroms redan på 90 talet i sin XLT serie med automag. Den fungerade sisådär medan Daiwas fungerar fint men det är knappast den revolution som så många påstår.

Att Abu använder c broms i sina finare LP rullar och mag i de enklare har nog mer med marknadsföring att göra än funktion. Kostnaden för de små plastarmar som utgör c bromsen kostar garanterat mycket mindre än magnetbromsen. De väger också mindre och här är en annan stor sak som Abu slår på den stora trumman för. Vikten på rullen. Abu leder viktbesparingsracet. Bra? Ja du. Jag bryr mig inte speciellt mycket om en rulle väger 20 gr mindre än en annan rulle men det ser fint ut i broschyren.

Det var i teorin. I praktiken så är skillnaderna inte så stora. Jag har rullar från alla tre stora märkena. Med c broms, med mag, med Daiwas varianter, kombinerade i några av ABUs rullar. När man lärt sig hur de fungerar så är de alla i princip lika bra. Det enda som egentligen påverkar är vikten på spolen, med lina. Med tyngre beten märks det inte så mycket men med lätta beten så blir det uppenbart hur stor påverkan spolens vikt har.

Abu ALX lider dessvärre av samma sjuka som många andra LP rullar från Abu gör. En i grunden lätt spole som tar sjukt mycket lina. Lina väger. Du får lätt på 150m 0.14 flät på en ALX. Vad ska man med 150 m lina till? Dödkött som bara kostar kastlängd och pengar. Det är inget som märks med lite halvtunga beten. Tex en 3-4 ” jigg med en 15 gr skalle. Men sätter du på en liten spinnare på 7-8 gr eller en 5 gr jiggskalle med en 3 ” jigg så påverkar det massor. Det går givetvis att kasta dessa beten men en tung spole kräver mer broms för att kontrolleras och därmed kortas kastlängderna av. Den absolut bästa rulle jag har för lätta beten är en gammal Mörrum SX med en mag av ABUs enkla variant. Den har en ultralätt spole som kräver minimalt med broms och klarar av beten som nästan inte väger någonting alls.

Så summan är förmodligen att du kastar för lätta beten. Nu har du inte skrivit vilka betesvikter du använder så jag får gissa. Andra saker som påverkar är spöt. Valt spö påverkar massor. Mycket mer än med haspelrullar. Så prova olika spön om du har möjlighet men annars är grundtipset att öka på med mer broms. Obs. Magnetbromsen alltså. Inte förspänningen på spolen som Abu mfl kallar för kastbroms odyl.
                    Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-09, 12:27.
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 627 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46