ang. supersnabba spolar, keramiklager etc - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ang. supersnabba spolar, keramiklager etc

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av pygmen Visa inlägg
    Tja Jag funderar emellanåt på varför vissa byter ut kullagrena på sin multirulle mot mer högkvalitativa (snabbare, typ keramik).

Är det inte bara att minska på centrifugalbromsen? och magnetbromsen etc? Då snurrar ju spolen snabbare.
    För att återgå till din ursprungliga fråga så är det inte helt enkelt att svara på den. Skulle säga att placebo är den största orsaken. Dvs det känns bättre för fiskaren än vad det defacto ger i ökad prestanda. Jag har sedan jag återupptog fisket för några år sedan gått genom hela trimningsfasen och provat det mesta. Från absurt dyra trimningar till mer modesta.

Jun på Japan Tackle har en bra artikel om hur man bäst trimmar en klassisk Ambassadeur. Den fungerar även fint som riktlinjer för andra rullar. http://japantackle.com/Tackle_topics/abu_tuneup.htm.

Efter att ha gått igenom en stor mängd rullar så vill jag påstå att ett par väl rengjorda originallager i spolen med en tunn olja som tex Rocket fuel Yellow fungerar precis lika bra som de flesta uppgraderingar som går att göra inom spollager. De flesta originallager är faktiskt av bra kvalitet men de har ofta en för tjock olja som smörjmedel. Men visst finns det situationer där ett par högpresterande keramiska lager är bättre. Dels så rostar de inte som redan är nämnt. Fiskar du med ultralätta spolar och beten så presterar de bättre, mest för att inertian är lägre. Dvs de väger mindre och har därmed lägre startmotstånd. Att de snurrar lite längre vid ”torrsnurrning” betyder minimalt ute vid praktiskt fiske. På din Beast är det meningslöst med keramiska lager. OM du använder Beasten som det är tänkt vill säga. Med lite tyngre beten.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Kom på en sak jag glömt ang din ALX. Pga de olika bromskurvorna i c broms vs mag och beroende på dina färdigheter (som jag inte vet ett dyft om) så kan det vara värt att berätta att med multirullar så är det oftast bäst att svepa iväg kasten. Inte snärta som går utmärkt med en haspel. Det går fint att snärta iväg betet med en multi men då efter lite träning.

Vad som sker i snärten är att du laddar spöt mer i baksvingen och snabbar på så sätt upp accelerationen av spolen. Med en c broms så gör det mindre då ett givet bete på ett givet spö inte klarar av, i princip, att få spolen att snurra snabbare hur mycket du än tar i. Orsaken är bromskurvan. Minns att en c broms ökar bromskraften kvadratiskt med ökad rotationshastighet på spolen. En liten ökning av rotationshastigheten gör att bromseffekten ökar massivt. Med ALX och dess linjära magnetbroms är det lätt hänt att ta i för hårt. Hade inte spelat någon roll om du använt en Daiwa heller. I de högre farterna på spolen så fungerar dess broms identiskt med Abu/Shimano. Dvs helt linjär.

Oftast uppkommer trasslet strax efter att man släppt tummen från spolen i kastet. Orsaken är att spolen fortsätter att accelerera upp i hastighet trots att betet och linan slutat göra det samma. Det är fysiska lagar som påverkar detta. Inte mycket att göra något åt än att sätta an lite mer broms trots att det påverkar spolens maximala rotationshastighet.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-08-11, 08:13.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Mankan G - Vilken kille!

blir mycket imponerad varje gång jag läser dina svar! tack för att du tar dig tid att lära oss okunniga!
        Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 627 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46