Förvånad över resultat med 4 multirullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förvånad över resultat med 4 multirullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förvånad över resultat med 4 multirullar

Hej på er.

Jag blir mer och mer konfunderad över mina egna slutsatser jämfört med det jag läser på webben om hur ett visst märke, rulle etc är överlägsen allt annat. Jag är en rullnörd som älskar att grotta ner mig i det tekniska. Få rullen att fungera optimalt. Jag har genom åren lyckats rätt bra med det då jag oftast kastar både längre och med mindre trassel än mina båtkamrater. Fångar inte mer fisk dock.

Jag har länge använt runda Ambassadeurer av olika orsaker. Gillar det svenska ursprunget, den genialt enkla konstruktionen, utseendet och känslan. Dock har jag varit en notorisk otrogen typ likväl. Äger eller har ägt det mesta inom rullar. Med tyngdpunkt på Daiwa, Abu och Shimano.

Nu till ursprunget till mitt inlägg. Har rätt nyligen ökat på min spöarsenal och köpt några fler rullar. Då jag ofta tycker att vissa rullar fungerar bättre än andra på ett givet spö så tog jag med mig mitt nya SZ Signature 40-140 och fyra rullar för att hitta den perfekta kombinationen. En Daiwa Zillion TWS, en REVO Beast, en 5600 Rekord i originalutförande samt en UT trimmad 5500 Black Edition Rocket. Alla hade Spiderwire Smooth 8. Beast i 0.30 medan resterande i dimension 0.35. Betena jag använde var Pig shad Jr och SZ Squarepusher.

Satte på en rulle efter varandra. Döm om min förvåning när jag efter en kort tids laborerande med bromsarna hamnade inom en radie på 2 meter med alla rullarna med respektive bete. Dessa rullar är fundamentalt olika och trots det så lika i kastlängder. Tws och magnetbroms på Daiwan. C broms på alla Abu, mag på Beasten var avstängd. Stillastående spridare vs synkroniserad sådan. Jag kanske skulle ha provat med fler beten och förmodligen skulle skillnaderna blivit större med beten mer ut mot ytterkanterna viktmässigt.

De betedde sig lite olika. Tystast var Daiwan. Beast lät lite mer pga sin c broms och stillastående linspridare. Linan gör ett konstigt ljud när den tvingas till en snäv vinkel när den rasslar igenom spridaren. På Daiwan uppstår inte detta ljud. Nu är Smooth stealth 8 en av de tystaste linor jag provat och ändå låter det. Mest lät de runda Ambassadeurerna med sina synkroniserade linspridare. Konstigt nog kan en sådan vara rätt tyst om den har rätt komponenter medan andra exemplar låter betydligt mer. Rekorden är rätt tyst medan min BE rasslar lite mer.

BE är snygg men inte så skön att hålla om. Rekorden är störtskön i formen om man gillar storleken. Daiwan är skönast. Ingen större skillnad mot Revo Beast dock men min tumme hamnar precis på skruven som håller ihop Beasten. Det tar ner betyget lite. Med Ambassadeurerna och Daiwan spelade det ingen roll var linspridaren stod. Jag ställer in mina rullar på gränsen för att få maximal längd. Dvs med en tendens till linresning. Orsaken är att jag oftast fiskar från land och behöver längderna. Med Beast så varierade linresningen beroende på linspridarens position.

Mitt test säger absolut inget om hållbarheten .Bara kastegenskaper på just det spö jag provade och med ett fåtal beten.

Så min slutsats var att jag är och förblir förvånad över resultatet. De gav alla ett ytterst snarlikt resultat trots en så fundamentalt olika uppbyggnad.
    Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-15, 09:51.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Vilken blev den perfekta kombinationen då?

Kommentera

Haha. Ingen faktiskt, eller rättare sagt flera. Skillnaden mellan rullarna är så pass små i slutändan att jag kunde välja fritt. Det var lite det som var poängen med mitt inlägg. Skillnaden var minimal! Skulle ha tagit med min Shimano Calcutta Conquest 200 DC bara för att se hur den beter sig på samma spö. Har jämfört den förut på andra spön och även om den har varit fantastisk så har den knappast levt upp till sitt rykte om att spöa skiten ur allt annat

Det blev lite omflyttning av flera rullar. Daiwa Zillion blev den rulle som fick äran att användas på mitt SZ Signature 40-140. Revo Beast hamnade på mitt SZ BS Downsize. Kunde precis ha blivit tvärtom. Normalt använder jag trimmade Ambassadeurer på dessa spön men jag vill testa LP rullarna ordentligt. Ambassadeurerna fungerar även de helt klockrent dessa två spön. Men med en annan känsla. Rekorden är för övrigt en enda runda Ambassadeur jag inte på något sätt trimmat. Det behövs inte. För det fiske jag till största delen bedriver. Alla andra Ambassadeurer jag har är på något sätt trimmade.

Både Revo Beast och Daiwa Zillion TWS fungerar som en dröm för det lite lättare fiske jag avser använda de till på dessa spön. Upp till ca 100 gr men med tyngdpunkten på Pig Shad Jr, Mc Rubber Jr och Ticsaren. Bägge har muskler att klara av betydligt tyngre fiske men det känns helt enkelt bättre med de större Ambassadeurerna på kraftigare spön. Jag gillar inte riktigt känslan i mitt SZ Signature när betesvikterna klättrar över ca 100 gr. Föredrar alla gånger tex ABU Verdict 180 gr för tyngre beten.

Vissa spön tycker jag är svårare att få till känslan med. Hade tidigare ett Savage Gear MPP 160 gr (tror jag det var klassat till). Provade flera olika rullar men ingen kändes rätt. Till slut bytte jag av ren nyfikenhet ut de keramiska lagren i en annars UT topptrimmad 5600 C4 till UT bronsbussningar. Vips så föll alla bitar på plats. Känslan fanns där. Kastade som en dröm. Balansen var rätt. Ja inte för att balansen ändrades med bussningarna men kastegenskaperna blev bättre. Kunde avaktivera fler bromsklutchar och kastlängderna blev längre men samtidigt mer stabila kast.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-15, 14:15.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Kul test, inte förvånad över resultatet.
        Detta bekräftar samma som Micke på Sportfiskenboden har sagt , med gäddbeten då är det betena som är den stora bromsen.

Kommentera

Hadedutestatentranxhadedukastattillgötlaborg

Skämt åsido så förstår ja testet och tror på dig. Nåt som ja söker mer än kastlängd och andra liknande ting är en Najs kombo som lirar ihop, Spelar lixom ingen roll om ens rulle har 7kg broms eller 9 enligt mig.

Kommentera

Håller faktiskt inte med fullt ut. Betets vikt och luftmotstånd spelar en stor roll som alltid även om dess påverkan är större med lättare beten. Viktskillnaden mellan spole och bete blir större med UL vikter än med relativt tunga beten för gädda. Det kniviga är att få spolen att gå ytterst lite snabbare än vad betet orkar dra ut linan genom hela kastet. Då kommer man maximalt långt med en given kombination av spö, rulle, bete, lina och väder. Bromsar rullen det minsta så kortas kastet av. Snurrar den för fort så blir det trassel. Men visst har Micke rätt i sak. Med lättare beten blir påverkan större.

Det gäller att få till rullens inställningar. Annars kortas kasten obönhörligen av. Det ser jag tydligt bland mina båtkompisar. Det är rätt stor skillnad på en Mc Tail med en Biggietail eller en Squarepusher. Den förstnämnda har ett luftmotstånd som en buss med en spinnaker medan den sistnämnda flyger genom luften som en gevärskula. Så utan att veta vad du gör så får du antigen onödigt korta kast eller trassel.

Men det ”roliga” som jag anser det är att rullen spelar mindre roll så länge som den är rätt inställd. Magnetbroms, c broms, gammaldags eller hypermodern spelar ingen roll. Betet flyger lika långt oavsett. Rullarna jag testade var verkligen i ytterändarna av spektrumet,. Förutom DC från Shimano då. Med Hightech mag från Daiwa till lowtech c broms från Abu. De verkar fungera lika bra. Jag har faktiskt samma erfarenhet från lättare fiske. Jag har ett gäng Mörrum 1600 som alla är rimmade med ultralätta spolar. De kastar skjortan av alla moderna LP rullar jag testat. Från 2 gr är inga problem. Det roliga är att dessa Mörrum finns med både magnet och den mer moderna IVCB bromsen. Ingen större skillnad i kastegenskaper på dem. Med dessa lätta beten spelar spöt en större roll

Ska bara för att det är kul testa med min Shimano Cpnquest 200 DC i morgon.

Och jag håller med dig om att det är viktigare med en kombination som lirar ihop. Men för mig så har det varierat över tiden. Min smak förändras i takt med kunskap, erfarenhet etc. Det som fungerade galant för något år sedan är inget jag skulle föredra idag. Men ett undantag. Haha, var iväg för att köpa ett HÖ spö. Tänkte först köpa ett haspelspö men efter att ha känt på en mängd olika så tyckte jag mig känna igen känslan. Avstod från köpet och klättrade upp på vinden och tog fram mitt 25 år gamla gäddspö. Ett värstingspö i IM 6 kolfiber från Abu som när det var nytt kostade massor av pengar. Klassat 10-35 gr. Precis samma känsla som dagens moderna HÖ spön. Tom samma längd. Med en Conquest 200DC eller en Revo Premiere är det en dröm att fiska HÖ med.
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-04-15, 23:44.

Kommentera

Ang DC rullar. Flera testar ja sett mellan Metanium mgl och Metanium dc så kastar mgl längre, dock säger dom att man ska välja DC för bekymmersfritt kastande.

Kommentera

Hade du kastat lättare bete med tunnare lina hade nog spridningen varit större.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sg Visa inlägg
                  Hade du kastat lättare bete med tunnare lina hade nog spridningen varit större.
                  Undrar det faktiskt. Men om det skulle visa sig bli någon skillnad så skulle jag gissa att de gamla Ambassaderuerna med UT trim kommer att klara av lättare beten bättre än de andra två. Det är rätt enkelt, vikten på spolen är i princip allt när det gäller lättare beten. Givet att spö och lina är anpassade.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                    Ang DC rullar. Flera testar ja sett mellan Metanium mgl och Metanium dc så kastar mgl längre, dock säger dom att man ska välja DC för bekymmersfritt kastande.
                    Det gäller definitivt inte den generation av DC som sitter i min rulle. Inget man kan påstå vara trasselfritt. Då är DC versionen i Metanium DC klart bättre men fortfarande inte riktigt den revolution som man får intryck av.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 591 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46