Ambassadeur Djungelfråga! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Djungelfråga!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
    Jäklar den var läcker .
    Den i 4500 stl & vänstervev
    Riktigt läcker. Likadan spec som på min lila raket i fotoalbumet, minus veven då..
    Ser dock ut att sitta en Predatorvev på den, går ju utmärkt att pilla i kullager där!

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
      Riktigt läcker. Likadan spec som på min lila raket i fotoalbumet, minus veven då..
      Ser dock ut att sitta en Predatorvev på den, går ju utmärkt att pilla i kullager där!

Är det verkligen bekvämt med den justeringen på sidan?
      Senast ändrad av _Ekman_; 2018-03-27, 12:53.

Kommentera

Lättad linspridare, lättare spole(?), mekaniska bromsratten plus bronsbussningen saknas på icke vev sida. Ca 30gram viktbesparing.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          Är det verkligen bekvämt med den justeringen på sidan?
          JAG tänker inte på skruven men det bästa är väl att försöka prova en rulle.
          Däremot tycker jag att rocketmodellerna kastar bättre, är inte på det klara om varför

Kommentera

Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
            Lättad linspridare, lättare spole(?), mekaniska bromsratten plus bronsbussningen saknas på icke vev sida. Ca 30gram viktbesparing.
            vilken pratar du om nu?

Kommentera

Vill du inte betala onödigt mycket för en kanonbra gädd-Amba så köper du en JB eller en Pro Rocket. Svartzonkerrullen är i princip en Rocket med en slät gavel på icke vevsidan. Eftersom mina mest använda rullar är 2500C och 1500 C så kommer bromsratten på icke vevsidan vare sig man vill eller ej och inte stör det mig. Men försök kolla på både JB (som inte längre har rostfria drev) och Pro Rocket så känner du ju vilket som passar dig bäst. Hur många kullager det sitter i en rulle för tyngre beten spelar egentligen inte så stor roll, inte heller om det i stället sitter bussningar i spolen som i en JB. Snarare är det så att bussningar passar bättre till tyngre fiske och i min 6000 C och min JB har jag sintrade oljebronsbussningar.
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Jag kanske var otydlig. Din fråga nummer två.
                Jag menar svartzonkerns rulle, vad som gör den lättare än pro rocket original. Den svarta pro rocketen är ju ännu lättare och i den är bottenplattan av aluminium.

Kommentera

ABU blandar och ger i sin marknadsföring. ”Dual brake” är inget annat än ett fint namn på 6 pinnars c broms OCH den mekaniska spolbromsen. Samma ”dual brake” finns på alla Ambassadeurer. Undantagen är 6500 CS Chrome som har en 2 pinnars C broms och de specialare som har en 4 pinnars broms. Som Predator och Beast

Mycket riktigt har inte JB längre drev i rostfritt. Alla Ambassadeurer har samma material i dreven numera vad jag vet. Trots att Abu väljer att marknadsföra rullarna annorlunda. En del rullar omnämns ha drev i supermässing. Som sagt så är det samma material på dreven i alla Ambassadeurer trots det. Jag kan ha fel men då jag har öppnat rullar av alla modeller under de senare åren och alla drev har sett identiska ut så är det knappast troligt att det skiljer.. Inte heller så svårt att lista ut. Bara att titta i sprängskisserna. Det enda som skiljer är utväxlingen. Artikelnummer är samma så länge som utväxlingen är lika.

Att JB är tyngre än SZ edition beror mest på att den sistnämnda har bromsplatta i alu istället för den tyngre och starkare mässingen på JB.

Den amerikanska ”Rocket” har kupad icke vevgavel. Rullarna vi kallar för Rocket här hemma heter Elite i Amerika. Och de finns med magnetbroms eller utan. Valbart. Jag har en underbar 6500 Elite Mag Chrome som alltså är en kromad 6500 CS Pro med magnetbroms OCH 6 pinnars C-broms men också i en C5 spec. Alltså med dubbelt kullagrad linförarskruv. En helt underbar kombination. Speciellt UT kittad som min är.

ABUs marknadsföring tangerar faktiskt enligt min mening lurendrejeri. Det är i alla fall väldigt nära. Många rullar är ytterst snarlika eller tom identiska så när som på färgen men de marknadsförs som helt olika. Och med en annan prislapp givetvis. De byter bara namn på vissa delar eller väljer att utelämna att andra rullar har samma delar. Tex som nämnda drev som i vissa rullar påstås ha den mycket bättre varianten supermässing. Om andra rullar skrivs det inget trots att det är i samma material. Eller för den delen den sk ”dual brake” som förs fram som något fantastiskt men som alla rullar har.

ABUs runda klassiker är som en låda lego. Allt passar på alla rullar och alla kombinationer är möjliga. I princip. Det är upp till beställaren att konfigurera rullarna som just de önskar. Sedan om det är ABU USA eller sportfiskeboden som ”bygger” sina egna rullar är oväsentligt. Likaså betyder namnen rätt lite. Tex att en Rocket i USA är något helt annat än en Rocket i Sverige. Vad är en Pro Rocket? I Sverige är det en med dubbla rattar för centrering av spolen, chassi och bottenplatta i mässing och lite till. Men hur kan då Black Edition som släpptes förra året vara en Pro Rocket? Den har ju helt andra specifikationer.,,, marknadsstrategier kallas det.

ABU är dessvärre inte på något sätt ensamma om detta. Det finns fler tillverkare som vandrar på samma slaka lina när det gäller sin marknadsföring.
                  Senast ändrad av Mankan G; 2018-03-27, 22:45.
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tack för det fina svaret mankan. Lutar åt svartzonkern faktiskt. Dock har ja en fråga och det är om man kan modda den så man får lager i båda ändar på spolen på den?

Kommentera

Ja det är bara att peta ut bussningarna och sätta i ett par kullager..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 628 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46