Ursprungligen postat av anteman
Visa inlägg
Det är samma sak med magnetbromsar, nästan. En magnetbroms är linjär vanligtvis. Tex ABUs alla magnetbromsar utom den idag gamla AutoMag samt Daiwas Magforce (med bokstav) och Shimano BFS. Daiwa OCH Shimano har dock lyckats skapa magnetbromsar med bromskurvor som har olika kraft beroende på varvtalet på spolen. Som du säkert känner till så är rotorn rörlig på MagForce med en tilläggsbokstav. Den rörliga rotorn påverkas av centrifugalkraften i spolens rotation och trycker vid högre varvtal in rotorn i magneten. Vanligtvis är magnetbromsade rullar oftast överbromsade i slutet av kasten, främst med lätta beten. Men med MagForce (med bokstav) har Daiwa adresserat problemet. Samma sak med BFS bromsen i Shimanos BFS rullar. På låga varvtal dras magnetbryggan bort från spolen. Problemet med MagForce är att all rörlig mekanik sitter I spolen. Svårt att tillverka riktigt lätta spolar pga detta. Och spolens vikt betyder mer än allt vid lätta betesvikter. I BFS bromsen har Shimano satt all ”tung” mekanik i chassit. Spolen är superlätt. C bromsar har också sina egenheter. Oftast överbromsade i början av kastet. Eller rättare sagt de begränsar spolens maximala varvtal lite för mycket om de ska vara stabila igenom hela kastet.
Jag tycker faktiskt att Shimano MGL är rätt likvärdiga Daiwas SV kastmässigt. De fungerar ofta kalas inom sina resp betesvikter. De bägge koncepten fokuserar på att göra det enkelt, smidigt och stabilt. Det som gör att jag föredrar MGL, tex Aldebaran MGL före SV är att rullen är smalare framtill. Ligger bättre i mina (stora) händer. Zillion och Tatula är ju samma rulle exteriört och rätt breda framtill pga TWS. Men å andra sidan saknas TWS i MGL. TWS tycker jag är fantastisk men mest på rullar där jag använder tjockare lina eller rullar med bred spole. På en Aldebaran MGL fungerar det kalasfint med 0.14-0.17 flätlina utan att vinklarna på linan påverkar. Jag föredrar också Aldebaran före Metanium, Casitas, Scorpion eller Curado. Aldebaran är lite mindre och lättare. Den klarar trots det lätt av betesvikter upp till de 35-40 gr jag belastar den med. Valet mellan dessa rullar och Daiwas SV eller ABUs finare Revo för allt utom det allra lättaste fisket är enbart en smaksak. Jag har även testat Tatula CT som är tänkt att lösa breddproblemet med TWS. Den var ljusår ifrån min Aldebaran MGL. Mer som en Black Max från Abu. Kalasrulle men inte med de betesvikter där SV eller Aldebaran MGL fungerar så bra.
bor du i Stockholmsområdet är är det bara att höra av dig om du vill testa mina rullar.
men nu är det riktigt med OT.....
Kommentera