Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #91
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    .. konstaterad fakta?
    Hm, det är inte ok, Anders, men jag har en ide som kan hjälpa dig att samla lite mer fakta.
    Du tar din CC DC häller i lite saltvatten och förvarar den kallt och fuktigt i ett par månader. Se till att ta bra bilder!

    Häls //T

    Kommentera


    • #92
      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Hm, det är inte ok, Anders, men jag har en ide som kan hjälpa dig att samla lite mer fakta.
      Du tar din CC DC häller i lite saltvatten och förvarar den kallt och fuktigt i ett par månader. Se till att ta bra bilder!

      Häls //T
      Nä nu får du vässa knivarna, eller har jag missat något? Då ber jag om ursäkt. - ditt förslag här ovan ger sannolikt rost men det är inte alls samma sak som att de bruna rullarna på bilderna ovan verkligen har råkat ut för just den saken? En möjlig förklaring är väl inte samma sak som fakta?

      Du har rätt, det här är inte OK... By the way...


      "Did your hear about what happend in Sweden the other day?!

      Those crazy sweds put salt water in a baitcaster and when rust developed they blamed a fine Japanese Company??!!

      I Heard it from a reliable source, no question about it! Those sweds must be mental... go figure?! I mean Sweden??! Really?!


      T.
      Senast ändrad av anteman; 2018-03-22, 22:16.

      Kommentera


      • #93
        Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Många delar klarade sig mkt bättre än jag trodde, trots det bristfälliga materialkvalité som Conquest har idag. Tack för bilderna!
        Vilket tydligt visar antingen okunskap eller ovilja att läsa tråden från din sida.
        Merparten av kullagren som visas står helt still, oavsett hur de ser ut måste de bytas om rullen ska fungera. Bespara mig gärna sarkasmer, för mig är ämnet högst allvarligt.

        Du avfärdar nu skadorna med att rullen tappats i vattnet och sedan förvarats kallt. Så är inte ens fallet med den riktigt rostiga Conquesten.
        Om det vore sant, hur förklarar det då de ganska svåra skadorna på bromskoppens gängor jag också visat bild på?
        Det är en helt annan rulle som var betydligt bättre skött.

        Att vissa rullar håller på grund av petigt, eller endast adekvat, underhåll är strålande men att modellen i fråga kan visa så svåra skador på bara några månaders tid OAVSETT underhållsnivå är dåligt enligt mig då jag jämför med erfarenhet från många hundratals rullar av andra modeller.

        Jag har haft flera rullar hemma som badat i både sött vatten och varit flera gånger äldre än de Conquest jag visat i tråden men ändå klarat sig bättre. Det är allt som är intressant för min del och handlar inte om märken, modeller eller annat.
        Det handlar om att konsumenten ska få bästa, mest hållbara, rulle för sina pengar.
        Försvara märken får man gärna göra men var helst öppen med det så vi andra vet vad som ligger bakom alla hypotetiska inlägg som inte bevisar någonting alls.

        Kommentera


        • #94
          @Jontak

          Okunskap, ok, det var trevligt att höra. Agerar du så respektlös mot mig för att jag tycker annorlunda? Du visste exakt vad jag menade. Förmodligen kan jag mer mekanik än många här och framför allt , köper jag inte bull från vem som helst.

          Om det är verkligen så illa som du/ni påstår, då skulle alla CQ som har sålts under de här 4 åren varit en rosthög eller återkallade av Shimano. Inte sant? Du kan inte döma en hel modellserie pga av en rulle eller två. Skulle vi prata om att 10-15-25% av alla sålda CQ är rostiga , då snackar vi skandal.

          Så till sist, sen lägger jag av för att jag orkar inte längre med det här: Hur i hela friden kan mina CQ fortfarande fungera [med helt vanliga och normala serviceintervaller]? Det är ett mirakel, får jag höra snart. Du behöver inte ens anstränga dig med att besvara...

          Du övertygar inte mig oavsett svaret, men "haters" är väl glada.

          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 19:39.

          Kommentera


          • #95
            Du väljer att läsa det du vill läsa, tonyex.
            Jag skrev okunskap eller ovilja att läsa tråden, du bevisar återigen att det sistnämnda är högst aktuellt.

            Har ett flertal gånger skrivit att cirka 8-10 rullar av cirka 20 haft olika former av skador, mer eller mindre allvarliga.
            Du skriver nu "en rulle eller två" vilket tyder på att du inte läser det jag skriver.

            Jag gillar Conquest för sin funktion, är extremt noga med att alla "får" ha sina egna favoriter men är samtidigt än mer noga med att
            påpeka svagheter jag märker genom helt oberoende felsökning som är en hobby för mig.
            Problemet är att du ens tänker i termer som "haters", det är liksom fiskerullar vi pratar om. Diskussionen blir alltid löjlig när märkesfantasterna träder in.
            Jag visar upp ganska tydliga problem på en rullmodell, beskriver premisserna tämligen väl med hjälp av förstahandsinformation från brukarna och är noga med att påvisa att dessa rullar INTE är särskilt välskötta.

            Min poäng är heller inte skötselrelaterad utan att material ger upp på så kort tid vilket jag sett på väldigt få andra rullar och modeller (av vilka jag sett majoriteten av alla som säljs/har sålts på vår marknad senaste 15 åren).
            Kalla det oberoende upplysning, en amatörmässig konsumentinformation, en uppmaning att ta hand om sina guldfärgade rullar eller vad som helst i den stilen.
            Bättre att lägga ner animositeten från samtliga håll, den leder ingen vart.
            Tyvärr är det tråkigt i längden att stöta på patrull när man helt enkelt visar bilder och redogör för en rulles potentiella brister för att hjälpa nuvarande och framtida ägare.

            Det här är ingen tävlingstråd.

            Kommentera


            • #96
              Nu blir jag orolig! Har en 200 HG som gått 2 Hö säsonger i havet utan service. skyller på att jag gruvat mig lite för att plocka isär den. Har tidigare sedan 1997 flitigt använt 2 st Calcutta 250 som fått regelbunden service, och de fungerar fortfarande fint. Med denna CQ köpte jag även Shimanos fett DG 06, har tidigare använt Cal,s universal som verkar funka mycket bra, även till Norgerullarna. Vilket fett ska jag välja?
              Önskar tips om bra servicebeskrivning, brukar vara noga och fota under demontering men kan vara bra med moraliskt stöd av erfaren första gången. Ska bromsen fettas eller inte?

              Kommentera


              • #97
                Faktaresistens. Det var inte en eller två rullar T, du skarvar så det passar. Hittar på förklaringar som snart nog presenteras som i princip sanningar, refererar till dig själv för att stärka din tes.

                Uttalandet "helt vanliga och normala serviceintervaller" är nog gripet ur luften eller står det i instruktionsboken? Tror du på fullt allvar att de flesta servar rullen som du? Tyvärr så kanske man är tvungen med en CC 2014...

                Du vill inte ens pröva tanken att orsaken till rost kan vara relaterad till sämre material, helt eller i vart fall delvis. Vi vet inte hur det förhåller sig men i din värld är alla fel relaterat till kunden. Det "vet" du eftersom dina rullar är så fina å du kan mekanik.

                Ensidigheten i din ståndpunkt trots vad som skrivits är ledsam att se. Att man skulle vara en "hater" endast för att man inte är lika ensidigt övertygad som du om sakernas tillstånd är en obegripligt rigid ståndpunkt. Att vara så lojal mot en produkt är fascinerande men inte imponerande.

                Jag är nöjd med min CC 200DC+ och Exsence DC men jag kommer inte att springa efter en CC 2014. Ömsom vin ömsom vatten, allt är inte guld som glimmar? Ja det vet vi inte men det ligger ännu i farans riktning för en del av oss.

                Kommentera


                • #98
                  Ursprungligen postat av Högakusten Visa inlägg
                  Nu blir jag orolig! Har en 200 HG som gått 2 Hö säsonger i havet utan service. skyller på att jag gruvat mig lite för att plocka isär den. Har tidigare sedan 1997 flitigt använt 2 st Calcutta 250 som fått regelbunden service, och de fungerar fortfarande fint. Med denna CQ köpte jag även Shimanos fett DG 06, har tidigare använt Cal,s universal som verkar funka mycket bra, även till Norgerullarna. Vilket fett ska jag välja?
                  Önskar tips om bra servicebeskrivning, brukar vara noga och fota under demontering men kan vara bra med moraliskt stöd av erfaren första gången. Ska bromsen fettas eller inte?
                  Har du sköljt och förvarat den väl är den förhoppningsvis riktigt snygg inuti!

                  Jag tycker personligen Shimano DG06 ger en riktigt fin gång och passar hemskt bra till framförallt haspelrullar. Salttåligheten verkar däremot inte på topp, det torkar ut tämligen fort.
                  Cals tål salt och vatten väldigt bra men det blir en lite "segare" känsla i både drev och koppling med detta fett, åtminstone till en början.
                  Personligen hade jag valt Cals om rullarna inte öppnas ofta.

                  Tror det finns enkla beskrivningar här och var på nätet. Jag har inga Conquest hemma just nu och kan inte vara behjälplig med någon guide för tillfället men vi är flera här som har hyfsad koll på CQ'ns uppbyggnad och som därmed kan svara på frågor.
                  Det är en hyfsat lättskruvad rulle utan större "fällor".
                  Bromslamellerna är relativt grov kolfiberväv, jag föredrar att rengöra försiktigt med rödsprit och fetta om med Cals.


                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Uttalandet "helt vanliga och normala serviceintervaller" är nog gripet ur luften eller står det i instruktionsboken? Tror du på fullt allvar att de flesta servar rullen som du? Tyvärr så kanske man är tvungen med en CC 2014....
                  Jag har tyvärr ingen Conquest hemma och har därför inte tillgång till någon manual så jag gissar att den är liknande den jag postar nedan:
                  Click image for larger version

Name:	CDMaintenance01a.jpg
Views:	1
Size:	342,5 KB
ID:	1786540
                  Serviceinstruktioner för en Calcutta 400D.

                  Kan säga att rullar som sköts efter dessa enkla instruktioner har en bra chans att klara sig helt okej. Intressant är dock att jag haft flera Shimano-rullar, Conquest och Calcutta D, som inte uppnått ett års ålder men som ändå haft korrosionsproblem. Hade även en mycket fräsch Curado 71 som var cirka 4 månader gammal där lagret i bromskoppen var rostigt.
                  Samtliga är rullar jag VET är sköljda åtminstone efter fiske i bräckt vatten.
                  Det räcker alltså inte med tillverkarens rekommendation, det där med "at least once a year" blir ju alldeles för ospecifikt för den typiska användaren. Särskilt problematiskt är det att både CQ och D ofta säljs som nära oförstörbara, en osanning man även kan få matad till sig här på forumet uppenbarligen.
                  Senast ändrad av JontaK; 2018-03-22, 20:48.

                  Kommentera


                  • #99
                    Ja den där instruktionen lät ju vettig och hyfsat rimlig (att skölja efter varje sötvattenstur känns dock som överkurs det är väl inte magnesium i rullen?) tack för påminnelsen!
                    Senast ändrad av anteman; 2018-03-22, 21:04.

                    Kommentera


                    • Här har ni en bra service beskrivning:
                      [Edit: 17 Nov 2015. I’ve added more details as parts wear and get replaced. I’ve also edited some details. The edits are marked in brackets such as this.] The Shimano Calcutta Conquest …

                      Finns även mycket annat intressant på hans blogg

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 273 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 665 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      544 svar
                      91 059 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Nila
                      av Nila
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X