Bra inlägg som väl i princip visar att rätt skötsel och regelbunden service alltid är nödvändig oavsett priset på rullen. Tar man hand om prylarna håller dom länge. Min gissning är att dom malätna Conquest rullarna har fått leva ett hårt liv utan TLC från sina ägare.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inläggBra inlägg som väl i princip visar att rätt skötsel och regelbunden service alltid är nödvändig oavsett priset på rullen. Tar man hand om prylarna håller dom länge. Min gissning är att dom malätna Conquest rullarna har fått leva ett hårt liv utan TLC från sina ägare.
FS:are servar nog mer än genomsnittet men många öppnar ju inte en rulle på flera år och när det gör det så ser de nog ofta bättre ut. T ex min gamla Ambassadeur Ultra Mag XL som inte sköttes så väl med dagens mår mätt efter havsöringsturerna på 90-talet. Men trots det såg den ut att ha klarat av det förhållandevis bra senast jag öppnade den.Senast ändrad av anteman; 2018-03-22, 09:55.
- Gillar 1
Kommentera
-
Tycker Anders öppnar en ny diskussion. Är det rimligt att man ska riva hela rullen direkt och smörja om den? Och frågan är hur ofta ska man behövs serva rullen?
Egentligen anser jag att en storservice per år ska räcka. Och max någon gång då och då lite olja i spollagren.
Rullarna förr krävde inte mer. Nu skyller man på handhavande fel. Om inte man har dragit den bakom bilen så köper jag inte det. En rulle ska tåla att fiska med.
Kräver de mer än så. Tycker jag att någon varnings text ska följa med. Precis som rena sötvatten rullar skriver ut att de ej tål salt.
De här rullarna kräver extra omvårdnad.
- Gillar 3
Kommentera
-
Ursprungligen postat av engqvist Visa inläggOch frågan är hur ofta ska man behövs serva rullen?
Egentligen anser jag att en storservice per år ska räcka. Och max någon gång då och då lite olja i spollagren.
Rullarna förr krävde inte mer. Nu skyller man på handhavande fel. Om inte man har dragit den bakom bilen så köper jag inte det. En rulle ska tåla att fiska med.
Som jag skrev till dig tidigare, jag har sett under mina år liknade fel på gamla calcuttor, calcuttor dc, felen fanns inte IAR delar utan i frikopplingsdelarna , daiwa luna med rostiga IAR och rostiga skruv på insida, på plattan alltså och vi kan säga såhär att listan med rullar som har blivit "fel omhändertagna" och/eller som har haft fabrikationsfel kan blir längre än man tror.
Till sist kommer vi fram till det vi redan vet: Kunskap om sina prylar är a och o, tillverkare spelar mindre roll. Det finns något som jag tror stämmer rätt bra med mina erfarenheter och det är att något enklare rullar kräver mindre underhåll.
//TSenast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 10:27.
Kommentera
-
T ex min gamla Ambassadeur Ultra Mag XL
Kommentera
-
Ja gamla runda Ambassadeurer byggdes för att hålla länge, dagens rullar oavsett fabrikat förefaller vara byggda med ett helt annat fokus...
Kanske borde man köpa på sig lite slit- och reservdelar redan nu till en nyare kär modell som man vill hålla liv i en längre tid - någon som vet hur länge tillverkare har delar i lager? Eller kan man utan problem hitta ett pinjongdrev till min Conquest 200 om 5-10 år?
Kommentera
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggEller kan man utan problem hitta ett pinjongdrev till min Conquest 200 om 5-10 år?
Idag är det inne att behandla sina fiskeprylar som "säsongsprylar" och det vi ser är resultatet av det. Vi , läs jag , som vill ha mina rullar några år, tar hand om dom väl. Faktum är att de flesta av mina Conquest är mer än 10 år gamla .... Vill du se bilder på dom? hm... du kanske du vill ta några kast med dom oxå?
//T
Kommentera
-
Hej alla rullfantaster
Lite hur jag fungerar/ tänker: JAG vill kunna fiska med mina gamla rullar.... Använder än idag min Ambassadeur Ultra Mag XL II (bara en i mängden av många äldre rullar) som jag köpte ny i ABU butiken (när den fortfarande låg i det röda byggnaden som även var Museum) 1987 för att bända lite gädda med ibland. Funkar som sagt klockrent än idag.. Ser fortfarande lika fin ut innan som utanpå med vanligt underhåll..
Tar alla dagar i veckan en rulle där man förstår mekaniken, är enkelt uppbyggd, stadig,stabil och där oftast inte reservdelar är svåra att få tag i. Vidare ska de vara lätta att serva - för att senare ev. på ett enkelt sätt gå att modda och få en mer personlig rulle.
Jag behöver inte mer för mitt fiske- då är jag nöjd ..Kan själv betyder mkt!
Tycker man märker på så många områden i vår stressade värld hur kvalitén sjunker på diverse produkter...Hoppas fabrikanterna tar sig i kragen och ger oss konsumenter bra prylar som håller igen - det går ju!! .... Kanske är lite av en bakåtsträvare i vissa fall.. gillar veteranbilar med....nåja.
.... Ser i alla fall som så många andra framåt att snart få nyttja våra kära rullar igen.. av alla märken - gamla som nya :-)
//Simma lugnt
Anders
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggSvar på dina frågor finns med i tråden jag skapade. Kolla där.
Som jag skrev till dig tidigare, jag har sett under mina år liknade fel på gamla calcuttor, calcuttor dc, felen fanns inte IAR delar utan i frikopplingsdelarna , daiwa luna med rostiga IAR och rostiga skruv på insida, på plattan alltså och vi kan säga såhär att listan med rullar som har blivit "fel omhändertagna" och/eller som har haft fabrikationsfel kan blir längre än man tror.
Till sist kommer vi fram till det vi redan vet: Kunskap om sina prylar är a och o, tillverkare spelar mindre roll. Det finns något som jag tror stämmer rätt bra med mina erfarenheter och det är att något enklare rullar kräver mindre underhåll.
//T
Det jag är ute efter är faktiskt att tillverkarna tar sitt ansvar och informerar vad som krävs för att ens dyra rulle ska hålla och fungera bra. Nu säljs de till kreti och pleti. Utan de har en aning vad som krävs av dem. Ju mer avancerad en rulle är destå mer underhåll krävs självklart!
Många som köper conquest borde välja en enklare modell.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 620 visningar
0 gillar