Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
    Nu börjar ja undra lite, Jag känner en kille som åker varje år och fiskar stör och lax i canada. närmare bestämt i Chilliwack och ja TROR
    dom fiskar i Fraser river och Harrison lake och han köpte nyligen upp ett stort lager med calcutta conquest 400/401 som han sen skickar till
    sin vän/guide i canada för han/dom säger att det är den enda rulle som klarar år efter år i dessa vatten, Men när man tittar på kartan så är det
    ju bräckt vatten så ja måste fråga han nästa gång jag är där och handlar om hur calcuttorna mår där uppe,

Dags för fosterställning igen. ja har så mycket fungeringar och frågar nu om conquests.
    Vad ska dom använda rullarna till? Tror ju knappast stör, lax är nästan tveksamt...rymmer dom inte rätt tunt med lina?

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det finns många klåpare som kallar sig för rullnördar idag och det kan vara så att de har varit i farten på den rulle.

Det är tråkigt , men enligt det jag läser mellan raderna, du vet alla svaren redan, så varför frågar du oss andra om det?
      Ja, att det finns folk som skruvar rullar som inte vet vad de gör och/eller ser har bland annat den här tråden tydligt visat.

Jag har inga säkerställda svar, det är därför jag frågar. Det verkar dock som inte ingen annan heller sitter på svaren, då blir det diskussion, vilket jag tycker är intressant. Jag försöker så neutralt jag kan påvisa felen och felens frekvens på en viss rullmodell.
      Utöver ovanstående har jag teorier som naturligtvis ska tas som just sådana men när märkesreligiösa försöker förklara bort dem med tunna teser som att det finns "klåpare" som skruvar rullar när rullarna i fråga aldrig ens är öppnade är inte positivt för diskussionen.
      Jag får gärna mina teorier avfärdade om det är substans bakom avfärdandet. Har personligen inga problem med att ha fel då det är en del av min eviga läroprocess.

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
      Förnekelse är den vanligaste reaktionen när ens universum håller på att störta samman och teser man hållit för okränkbara skakas i sina grundvalar...
      Halleluja!

Ursprungligen postat av NoLackOfFeedback Visa inlägg
      fick lov att registrera mig på forumet efter att ha följt tråden som utomstående. Några funderingar har Normark (Shimano) kommenterat detta faktum som påvisats? Något ansvar lär de väl ta? För oss som har en CQ och inte är direkt sugna på att riva paketet vad blir då era rekommendationer? (vad menas med torra rullar från fabrik gäller även tranxen (annan tråd) och hur åtgärdar man detta? Är det alltid så?)
      Jag har endast talat med säljare om problemen då jag varken jobbar inom fiskebranschen eller är intresserad av att göra det.
      Säljarna, oavsett om det är för butik eller grossisten i fråga verkar obotligt förvånade att detta ens kan ske. Därmed har jag heller inte fått något svar vad man ska förvänta sig av en modell som Conquest i framtiden.
      Med "torra" rullar menar jag rullar som är snålt smorda med främst fett från fabrik. Det ligger en tunn hinna fett precis under vissa glidande delar just för att dessa ska tillåtas glida lätt men mängden är inte tillräcklig över ens kort tid och det finns inget fett i rullarna för att skydda utsatta punkter.
      Hör gärna av dig via PM om du vill så kan jag dra den långa förklaringen och sätt att åtgärda detta så gott det går.

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
      Killen som jobbade åt Sportings på mässan sa till mig när jag höll i Conquest 401 och jag citerar:

Fiska ALDRIG i saltvatten och undvik bräckt vatten om du vill att rullen ska hålla länge?!

Undrat lite varför han sa så?
      Högst intressant.
      Det är alltså inte bara denna "klåpare" till smålänning som försöker påvisa att det kan finnas en problematik kring Conquestens hållbarhet i kombination med salt...

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Vore intressant att få veta om Shimano kör med annan aluminiumlegering numera eller om eloxeringen är tunnare? Kan det verkligen vara en klåpare som orsakat gängkorrosionen i bilden och vad för fel har hen gjort måtro? Vad är det förresten för material på knoppen som sitter utanpå?

Eller är det så att de som noggrant sköljer, smörjer och rengör bortom det "gängse" helt enkelt aldrig utsätter sina känsliga (?) rullar för det som rullar förr i världen klarade utan dessa problem?
      Intressanta funderingar.
      Rullen med dåliga gängor var väldigt lite fiskad har jag för mig. Kan blanda ihop den med en annan men jag tror den var runt 6 månader gammal.
      Ingen direkt smuts på gängorna och bromskoppen (också den i aluminium) var inte skadad alls, därmed är jag övertygad om att det är korrosionsskador.
      Jag tror att den mer skötselintresserade dels har en tendens att ha betydligt bättre koll på vad som behöver göras och när denne ska göra det i underhållsväg. Alltså kan även betydligt mer känsliga rullar klara sig bra.
      De Conquest jag sett har använts som troligen den stora majoriteten av intresserade fiskare använder sina rullar.

No worries. Det handlar om några enstaka rullar: Se inlägg 33 /T
      Visst är det ett fåtal rullar det handlar om, närmare bestämt cirka 8-10 rullar av totalt cirka 20 stycken jag har synat.
      Dessa är från fiskare som varken känner varann eller fiskar i samma vatten. Förutsättningarna är alltså vitt skilda och även om antalet är för litet för att dra en statistisk slutsats skulle jag påstå att en felprocent på runt eller nära 50% är ganska oroande även när det gäller ett litet urval.

Kommentera

8-10 av 20 är en oroväckande hög procent. Men dessa 20 rullar, fick du in dem för att de gick dåligt eller bara för att de behövde en omgång årlig smörj? Dvs om 8-10 rullar av 20 illa fungerande såg ut på det här sättet så säger det mindre om kvaliteten i stort (men en hel del om en tänkbar variation i kvaliteten), Men om det är 8-10 av 20 rullar du fått in på måfå utan att de gick dåligt så är det en helt annan sak. Hoppas att ni förstår vad jag menar.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
          8-10 av 20 är en oroväckande hög procent. Men dessa 20 rullar, fick du in dem för att de gick dåligt eller bara för att de behövde en omgång årlig smörj? Dvs om 8-10 rullar av 20 illa fungerande såg ut på det här sättet så säger det mindre om kvaliteten i stort (men en hel del om en tänkbar variation i kvaliteten), Men om det är 8-10 av 20 rullar du fått in på måfå utan att de gick dåligt så är det en helt annan sak. Hoppas att ni förstår vad jag menar.
          Förstår precis hur du menar och det är i allra högsta grad viktig information som jag glömt nämna.

Jag har letat efter Conquest att kika på som fiskats minst några månader, just av den anledningen att jag varit nyfiken på att se hur modellen klarar sig i våra förutsättningar.
          Den kraftigt rostiga rullen i trådstarten fick jag kika på för att den inte fungerade, i övrigt är de enda klagomålen som varit på alla Conquest jag kikat på som allvarligast att det funnits något litet gnissel eller att rullarna inte känts som nya.
          Alltså inte på något sett några märkbart defekta rullar, däremot ett flertal där ägarna tyckt de gått några månader och det därmed varit dags för service, helt i linje med hur de tänkt om sina andra rullar. Vissa rullar har gått längre tid men ändå fungerat.
          Hur sen den enskilda fiskaren resonerar kring servicebehovet är en annan femma, flera av dessa rullar hade åtminstone behövt smörjas tidigare men med facit i hand bör man nog smörja dem innan användning.

Tack för att du tog upp den här synvinkeln, den skulle jag naturligtvis haft med från början.

Det här väckte en annan smått intressant tanke; hur bra vissa rullar faktiskt kan kännas trots att ett eller fler kullager står still. Har just nu en två år gammal Calcutta 400D hemma där det yttre pinjonglagret är totalt sönderrostat, den går inte som ny men jag skulle aldrig gissat att att lager stod still.

Kommentera

No worries. Det handlar om några enstaka rullar: Se inlägg 33 /T
            NO WORRIES ! ! Jag skulle snarare bli skogstokig om jag ägde en av dessa rullar. Det är ju inte direkt en billig rulle och det jag kan se på bilderna är verkligen nått att oroa sig över om problemet ligger i konstruktionen/materialvalen mm.

Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
            Killen som jobbade åt Sportings på mässan sa till mig när jag höll i Conquest 401 och jag citerar:

Fiska ALDRIG i saltvatten och undvik bräckt vatten om du vill att rullen ska hålla länge?!

Undrat lite varför han sa så?
            Han sa antagligen så för att han har erfarenhet av att rullarna inte tål det. Men å andra sidan kan man fiska i vilket vatten som helst med vilken rulle som helst (nästan med vissa undantag) det gäller bara att som ägare känna till problemen och vidta rätt åtgärder. Tex. pensla alla känsliga ytor med skyddande fett samt rengör rullen (även invändigt) efteråt.

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            [ATTACH=CONFIG]99358[/ATTACH]

Kan det vara en konsekvens av det eskalerade gängvåldet?
            Man kan i alla fall konstatera att problemet i det här fallet är gängrelaterat
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              NO WORRIES ! ! Jag skulle snarare bli skogstokig om jag ägde en av dessa rullar. Det är ju inte direkt en billig rulle och det jag kan se på bilderna är verkligen nått att oroa sig över om problemet ligger i konstruktionen/materialvalen mm.
              Om du läser mitt och Jontaks inlägg igen och tänker lite till [typ hur stor är Sverige marknad i jämför med andra marknaden t. ex. ] , så kanske förstår du att det inte så är fallet. Jag är inte det minsta orolig och jag har 2 st som jag har fiskat en del med i flera år nu och enbart i "våra vatten"

OM det vore så illa, som flera av er här tror, då skulle alla miljontals sålda [ inklusive mina ] CQ NG varit en rosthög vid det här laget. :wink.

//T

Edit: Självklart att jag skulle vilka veta orsaken till dessa skador, framför allt för att se om man kan undvika dom, även om jag själv och mina bekanta är inte drabbade.
              Senast ändrad av tonyex; 2018-03-20, 17:11.

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                Han sa antagligen så för att han har erfarenhet av att rullarna inte tål det. Men å andra sidan kan man fiska i vilket vatten som helst med vilken rulle som helst (nästan med vissa undantag) det gäller bara att som ägare känna till problemen och vidta rätt åtgärder. Tex. pensla alla känsliga ytor med skyddande fett samt rengör rullen (även invändigt) efteråt.
                Så är det ju. Det är därför jag tycker det är kanon att JontaK lyfte det. Vet man att problemen kan uppstå, så kan man förebygga problem. Rykten om dessa rullar är ju att de är närmast oförstörbara små panser. Så är tydligen inte fallet. Iaf gäller det inte alla exemplar. Min egen öppnade jag idag för att leta efter mikroskador. Detta eftersom jag inte såg något grovt vid sista servicen efter sista bruket i höst. Kan inte hitta det minsta lilla tecken av korrosion, vilket känns bra. Hela rullen är ffde nästan som ny. Och den är väl fiskat.
                Jag konstaterar att för nya Conquesten gäller samma som för alla rullar jag köpa- öppna direkt, ser till att allt är väl fettat och oljat på respektive ställe, pensla alla ytor på insidan med fett för marina bruk- och du blir lycklig långvarig ägare av en grym liten rulle!
                Under de åren jag haft rullen har jag dock fått byta ut båda spollager. De är mest känsliga hos mig eftersom jag brukar avfetta de och bara sparsamt olja med speed x. Att de inte klarade sig men allt annat i bräckt vatten tyder på att det kommer in en beskedlig del vatten i rullen.

Kommentera

Efter trådens inledande bilder blev jag lite orolig över min sparsamt sötvattenfiskade CC 200 DC+.
                  Den var fint smord när jag öppnade den alltför länge sedan... Fått utvändigt underhåll med fett och olja och rengjorda/smorda spollager sedan dess...
                  Click image for larger version

Name:	DSC_3945.jpg
Views:	1
Size:	720,2 KB
ID:	1786524
                  Click image for larger version

Name:	DSC_3946.jpg
Views:	1
Size:	756,4 KB
ID:	1786525
                  Fin men snart dax för en grundlig genomgång!

Kommentera

TE/Conquest av första generationen är riktigt bra.
                    Har råkat kika i fem sådana på kort tid, samtliga saltfiskade i många år men ändå relativt fina.
                    I sötvatten borde en sådan hålla för evigt, förutsatt att de gräsliga slirbromslamellerna byts ut då.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Det här väckte en annan smått intressant tanke; hur bra vissa rullar faktiskt kan kännas trots att ett eller fler kullager står still. Har just nu en två år gammal Calcutta 400D hemma där det yttre pinjonglagret är totalt sönderrostat, den går inte som ny men jag skulle aldrig gissat att att lager stod still.
                      Haha. Inte sällan det hänt för mig heller. Bla ett par Shimao och Abu. I min Rekord hade lagret innanför ratten till spolbromsen totalt rostat ihop. Den rullen kändes precis som ny när jag vevade. Jag har tom roat mig med att märka upp spolaxeln som är lagrad i det fastrostade lagret för att se om det över huvudtaget roterar. Med ett nytt lager givetvis och se, det rör sig men det är minimalt. Både vid kast och vevning. Säger egentligen mer om att tillverkarna stoppar in lager där det går för marknadssyfte.
                      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46