Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Bara av nyfikenhet men kan du inte ta kontakt med ägaren av rullen för att få reda på hur det har gått till?
    Gissar på att du servar rullar åt någon butik eller liknande med tanke på mängden rullar.

Borde väl vara möjligt att göra det?
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Efter många många år med fiske, (ca 50 om någon undrar och skruvade ner min första rulle som 10 åring) så kan jag med ganska stor säkerhet påstå att problemet med dessa skadade rullar har 2 orsaker.

1. Tillverkarna av idag lägger 98% av sin utveckling på prestanda och high tech - status. Vid val av material så nischar man sig ganska hårt vilket köparen oftast inte har en aning om. Vissa rullar ÄR INTE avsedda att användas ens i bräckt vatten. De kan även medvetet innehålla detaljer som inte tål långvarig fukt allt för att andra parametrar prioriterats. Informationen till köparna hur dom ska sköta rullen är minimal. Gamla tiders tillverkare (läs ABU) valde material mm utifrån att rullen skulle tåla all helvetes misshandel i alla vatten över lång tid.

2. Dagens fiskare har oftast ingen aning om hur man sköter en rulle. Många inser inte ens att man behöver det. Kunskapen om material och hur dessa samverkar med andra material mm är obefintlig. Tänker då på hur man förvarar sin rulle, vilka medel man använder på den. Alu är faktiskt ett väldigt känsligt material även om det är korrosionsbeständigt. Men angripps lätt av andra material och orsaker, blir tex ganska lätt offeranod i samröre med koppar, stål mm.

Infogar några bilder på en gammal ABU som fiskats i saltvatten i flera årtionden: Man kan ju undra om kunskapen va så mycket bättre då för 50 år sedan!

Click image for larger version

Name:	20160922_070459.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1786508

Name:	20160929_175421.jpg
Views:	2
Size:	1,05 MB
ID:	1786506

Name:	20160929_175549.jpg
Views:	2
Size:	1,00 MB
ID:	1786507
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Kan de var så enkelt att just denna rulle saknar visa brickor/delar eller har blivit fel ihopsatt?
        Om så vore fallet hade jag istället skapat en tråd som hette något i stil med "Shimano Japan kan inte montera sina rullar korrekt" då merparten av de Conquest jag synat inte är öppnade in på vevsidan.
        Nej, rullarna är aldrig felmonterade, en Conquest är heller inte alls tät på vevsidan. Vatten tar sig in utan några som helst problem på vevsidan i en fabrikssmord rulle.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Man kan ta upp frågan om hur rullen har förvarats igen. Vad är det som krävs för att med hjälp av enbart gravitationskraften vatten/rost/skit tar sig in i rullen i fråga på det sättet?
        Det är fullt möjligt att förvaringen är en bov i dramat.
        För mig spelar den däremot mindre roll då jag inte tycker en rulle ska se ut på det här viset efter några månader i annat fall än att den förvarats i saltlösning.

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
        Bara av nyfikenhet men kan du inte ta kontakt med ägaren av rullen för att få reda på hur det har gått till?
        Jag har, sedan många år, ett i det närmsta maniskt intresse att kontrollera och granska framförallt multirullar.
        Tar hem/kollar på plats otaliga rullar ur en kraftigt vidgad bekantskapskrets för mitt eget höga nöjes skull samt bland annat för att få mer kunskap kring ämnen liknande det i tråden men även för att helt enkelt hela tiden fortsätta lära mig mer om rullar, deras funktion och hållbarhet.

Man kan väl säga att jag i många fall har en vägledande roll, försöker berätta för ägare hur rullar ser ut och vad de behöver. Ägarna får efter det avgöra själva vad som är lämpligt, om de nu gör åtgärder själva eller vänder sig till företag/privatpersoner.
        Jag tar inte åt mig särskilt många servicar och dylikt längre förutom åt nära bekanta när jag orkar och har tid.
        Den riktigt dåliga Conquesten i trådstarten tror jag hamnade i Normarks händer till slut, den delen av kedjan har jag ingen koll på.

Eftersom tråden handlar om ett flertal rullar är det också ett flertal ägare inblandade. Vissa känner jag, i andra fall har jag lyckats få kika på rullar från en bekants bekant eller dylikt.
        Att förhöra folk om förutsättningar är inte helt enkelt då de flesta inte verkar komma ihåg precis hur deras rullar använts, skötts och förvarats sett över ett antal månader.
        Jag vet själv precis vilken omvårdnad mina rullar får men vi äro alla olika...

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Efter många många år med fiske, (ca 50 om någon undrar och skruvade ner min första rulle som 10 åring) så kan jag med ganska stor säkerhet påstå att problemet med dessa skadade rullar har 2 orsaker.
        Jag tror dina två punkter är så nära sanningen det går att komma.

För trådens intresse plockar jag fram bilder på ytterligare ett Conquest-exemplar.
        Det är alltså inte samma rulle som de två i trådstarten.

Name:	Shimanox201k.jpg
Size:	524,4 KB
ID:	1786509
        Ännu en sparsamt fiskad rulle.
        Här syns fabrikssmörjningen, eller snarare bristen på den, tydligt.

Name:	Shimanox202b.jpg
Size:	745,5 KB
ID:	1786510
        Den här bilden är väldigt intressant tycker jag.
        Oringen är helt oskadd, avtorkad på bilden, den hade en väldigt tunn hinna fett när rullen togs isär.
        Trots att denna tätning alltså till synes är i fullt fungerande skick finns en större och ett stort antal mindre metallskador på gängorna.
        Ytbehandlingen har penetrerats och metallen har korroderat.

Detta bevisar det jag skrev tidigare att Conquest inte på något vis är tät.
        Den som sett insidan på många rullar vet att vatten letar sig ut till bromskoppen via spolaxeln. Har kan Shimanos "Super Free"-system kanske vara en nackdel då det inte är tätt mellan pinjong och spolaxel vilket innebär en enklare väg för vattnet.
        Har synat flera Calcutta D (men även Daiwor) där lagret/lagren i bromskoppen varit rostiga.

Kommentera

@Jontak,
          Det finns många klåpare som kallar sig för rullnördar idag och det kan vara så att de har varit i farten på den rulle.

Det är tråkigt , men enligt det jag läser mellan raderna, du vet alla svaren redan, så varför frågar du oss andra om det?

Sista bilden är självklart intressant.

//T
          Senast ändrad av tonyex; 2018-03-19, 13:25.

Kommentera

Förnekelse är den vanligaste reaktionen när ens universum håller på att störta samman och teser man hållit för okränkbara skakas i sina grundvalar...

Kommentera

*Fosterställning*

Kommentera

Jag tycker det finns två utryck som passar.
                Det är inte bara guld som glimmar. Och guldet blev till sand..

Kommentera

fick lov att registrera mig på forumet efter att ha följt tråden som utomstående. Några funderingar har Normark (Shimano) kommenterat detta faktum som påvisats? Något ansvar lär de väl ta? För oss som har en CQ och inte är direkt sugna på att riva paketet vad blir då era rekommendationer? (vad menas med torra rullar från fabrik gäller även tranxen (annan tråd) och hur åtgärdar man detta? Är det alltid så?)

mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                    Jag tycker det finns två utryck som passar.
                    Det är inte bara guld som glimmar. Och guldet blev till sand..
                    haha, men man kan fortsätta med det här: Man hittar alltid sand, om man gräver djupare.

Kommentera

Killen som jobbade åt Sportings på mässan sa till mig när jag höll i Conquest 401 och jag citerar:

Fiska ALDRIG i saltvatten och undvik bräckt vatten om du vill att rullen ska hålla länge?!

Undrat lite varför han sa så?
                      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                      Flugfiske är en Livs-stil
                      2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar