Jag har skruvat rullar sedan barnsben och på senare år har den stora mängden slitage. korrosion och andra typer av skador samt fel fascinerat mig något enormt.
Det är nästan så att felen som drabbar rullar är mer intressant än själva rullarna.
Senaste året har jag sett ett flertal Calcutta Conquest av nya generationen med tämligen svåra skador inuti.
Mina egna rullar, oavsett om de är ett år eller tio år, fiskade i sött eller salt, uppvisar inte alls den här sortens problem.
En rulle där 9 av totalt 13 lager var så svårt skadade att utbyte var enda lösningen.
Att envägslagret inte ville vara med mer är ganska uppenbart.
Här en närbild på en annan Conquest där först eloxering sen själva metallen i stativet fått rejäla skador.
Jag har själv haft Calcutta B av flera storlekar, ett par TE, en 200GTB samt ett gäng olika Conquest av olika storlekar från gamla generationen och har aldrig sett någon som ens är nära dessa skadeverkningar.
Har funderat på det här en längre tid och förstår naturligtvis att bristande underhåll har ett stort finger i spelet men hur illa måste en rulle behandlas för att den ska se ut som ovan efter något års tid?
Är det någon på forumet som ägt en rulle i ett år eller liknande och faktiskt upptäckt svåra rost- och/eller ärgskador inuti som kan upplysa mig om hur rullen i fråga behandlats?
Det är nästan så att felen som drabbar rullar är mer intressant än själva rullarna.
Senaste året har jag sett ett flertal Calcutta Conquest av nya generationen med tämligen svåra skador inuti.
Mina egna rullar, oavsett om de är ett år eller tio år, fiskade i sött eller salt, uppvisar inte alls den här sortens problem.
En rulle där 9 av totalt 13 lager var så svårt skadade att utbyte var enda lösningen.
Att envägslagret inte ville vara med mer är ganska uppenbart.
Här en närbild på en annan Conquest där först eloxering sen själva metallen i stativet fått rejäla skador.
Jag har själv haft Calcutta B av flera storlekar, ett par TE, en 200GTB samt ett gäng olika Conquest av olika storlekar från gamla generationen och har aldrig sett någon som ens är nära dessa skadeverkningar.
Har funderat på det här en längre tid och förstår naturligtvis att bristande underhåll har ett stort finger i spelet men hur illa måste en rulle behandlas för att den ska se ut som ovan efter något års tid?
Är det någon på forumet som ägt en rulle i ett år eller liknande och faktiskt upptäckt svåra rost- och/eller ärgskador inuti som kan upplysa mig om hur rullen i fråga behandlats?
Kommentera