Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
    Det jag är ute efter är faktiskt att tillverkarna tar sitt ansvar och informerar vad som krävs för att ens dyra rulle ska hålla och fungera bra.
    Det kommer några papper med rullen bl a. ett som heter heter manual/instruktionsbok, där finns mkt bra info om man tar hand om sina rullar. Ska man skylla på tillverkarna för att man struntar i att läsa den? Kan det vara så att vissa tror att om de öppnar rullen blir av med garanti?

Många som köper conquest borde välja en enklare modell.
    Vet inte om det är rätt att uttrycka sig på det här sättet, men vad har du för förslag annars? Köpa en Abu från 1979 eller shimano bantan från 1980?

Det finns andra problem, som kanske är allvarligare än man tror. Man vill köpa kvalitetsprylar så billigt så möjligt och då är man bered att köpa dessa kvalitetsprylar från tvivelaktiga sajter till ett bra pris, så nya rullar t. ex. inte så "nya" som påstås i annonsen. Det har jag varit med flera gånger om, när bekanta har ropat på hjälp!

Häls //T

Kommentera

I instruktionsboken står det hur ofta du bör serva rullen?

Tycker absolut man kan säga så. Inte någon snart 40 år gammal rulle.
      Men kanske en ny jb, rocket eller kanske cardiff skulle passa bättre...
      Man får tycka vad man vill om conquest men någon bruksrulle är det inte. Till skillnad mot mina exempel.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Något tillspetsat kan man säga att TS befogade fråga nog var om en ny rulle för 4000kr fiskad i Sverige som knappt fått någon TLC överhuvudtaget ska få lov att se ut som de på bild efter 6-12 månader av fiske... ny till vårfisket och brun invändigt till senhösten skulle i vart fall göra mig besviken...
        Inte ens tillspetsat faktiskt!
        Precis det som är min poäng. Jag är fullt medveten om att rullarna i trådstarten, och flera andra jag sett, inte fått det sedvanliga underhållet med regelbundna avsköljningar, avtorkningar samt rätt förvaring.
        Har ändå hört MÅNGA säljare i butiker skrika sig hesa kring Conquests fenomenala hållbarhet. I mina ögon har modellen, oservad, en av de sämre hållbarheterna på marknaden.
        Har haft hemma otaliga Revo Toro, Daiwa Lexa, runda Ambassadeur, äldre Calcuttor med flera som brukats på precis samma sätt men inte visat upp lika allvarliga fel trots att dessa i vissa fall använts helt utan service i 3-4 år.

Förr sa man inte att en rulle var saltvattensbeständig fast den var det... nu är de "saltwater fine" fast de blir invärtes bruna utan initial TLC...
        Här är du något på spåren.
        Har talat en hel del med representanter ur säljarkåren, både på grossist- och butiksnivå.
        Okunskapen slår mig som en slägga i ansiktet. Generellt finns inte ens den mest basala kunskap om hur man håller en rulle vid liv.
        Har haft denna diskussionen på olika platser i södra Sverige, ingen nämnd ingen glömd.

Kanske borde man köpa på sig lite slit- och reservdelar redan nu till en nyare kär modell som man vill hålla liv i en längre tid - någon som vet hur länge tillverkare har delar i lager? Eller kan man utan problem hitta ett pinjongdrev till min Conquest 200 om 5-10 år?
        Har gjort precis så med några av min Daiwor från 2000-2010 samt min gamla Conquest 100.
        Delar finns i Japan till en majoritet av ovan nämnda märkens modeller.
        Det som är slut är främst prylar till specialmodeller, vevar samt vissa spolar. Så visst håller japanerna igång försäljningen av delar över tid men det kan för all del vara läge att köpa på sig kritiska prylar.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Mkt möjligt, men vem vill fiska med gamla rullar/fiskeprylar idag ....
        De flesta jag pratar rullar med, och det är ganska många, vill ha grejor som funkar!
        Vet att några bekanta exempelvis köpt Curado 301E efter att ha prövat nyare rullar. Känner även några, som inte är direkta entusiaster, som
        antingen köpt hem eller bett mig köpa hem Conquest gen1 i storlek 300 samt 400 för tungt gäddfiske.
        Det merparten av dessa har gemensamt är att de sagt att de är "trötta på grejor som inte fungerar".
        Om det sen beror på omvårdnad eller inte vet jag ej.

Faktumet är att enligt mig, och säkert några andra, finns äldre rullar som är minst lika bra som det marknaden har att erbjuda idag.
        En gammal Conquest, gammal Ryoga, Alphas 103/F/R eller dylikt ser jag inte som reliker som kräver en sentimental entusiast för att uppskatta. Tvärtom är det tekniska högkvalitétsrullar med prestanda som den typiska svenska fiskaren ens inte kan utnyttja på grund av teknisk okunskap eller för dålig kringutrustning.

Ursprungligen postat av MrMustang Visa inlägg
        Tar alla dagar i veckan en rulle där man förstår mekaniken, är enkelt uppbyggd, stadig,stabil och där oftast inte reservdelar är svåra att få tag i. Vidare ska de vara lätta att serva - för att senare ev. på ett enkelt sätt gå att modda och få en mer personlig rulle.
        Jag behöver inte mer för mitt fiske- då är jag nöjd ..Kan själv betyder mkt!
        Jag tolkar absolut inte det du skriver som bakåtsträvande!

Håller helt och hållet med att en grundförståelse för sina rullar, eller kanske snarare för deras servicebehov, skulle leda till otroligt mycket mer välfungerande prylar.
        Här tycker jag tillverkare, grossister, butikssäljare och slutkund har ett gemensamt ansvar.
        Informationen är i dagsläget för dålig.

Det jag är ute efter är faktiskt att tillverkarna tar sitt ansvar och informerar vad som krävs för att ens dyra rulle ska hålla och fungera bra. Nu säljs de till kreti och pleti. Utan de har en aning vad som krävs av dem. Ju mer avancerad en rulle är destå mer underhåll krävs självklart!
        Många som köper conquest borde välja en enklare modell.
        Precis detta jag är ute efter också!
        Har haft diskussionen i flera fiskebutiker och lämnar oftast med mer frågor än svar. Självklart vill man som butik sälja fler rullar men lika självklart ska en kund som köper en av de dyrare rullarna i sin klass få veta vad som krävs för att garantin ska gälla samt hur rullen hålls välfungerande över så lång tid som möjligt.
        Om kunden sedan följer dessa rekommendationer är en helt annan sak. Gör kunden inte det riskerar rullarna se ut som i trådstarten efter ett år eller mindre än så, bättre verkar kvalitén inte vara idag.

Det kommer några papper med rullen bl a. ett som heter heter manual/instruktionsbok, där finns mkt bra info om man tar hand om sina rullar. Ska man skylla på tillverkarna för att man struntar i att läsa den? Kan det vara så att vissa tror att om de öppnar rullen blir av med garanti?

Det finns andra problem, som kanske är allvarligare än man tror. Man vill köpa kvalitetsprylar så billigt så möjligt och då är man bered att köpa dessa kvalitetsprylar från tvivelaktiga sajter till ett bra pris, så nya rullar t. ex. inte så "nya" som påstås i annonsen. Det har jag varit med flera gånger om, när bekanta har ropat på hjälp!
        Det ska aldrig skyllas på tillverkarna när rullarna ej tas om hand OM inte rullen i fråga visar upp skador/slitage som uppfattas som alldeles för omfattande baserat på ålder/fisketid/förutsättningar.
        Likadant ska det aldrig skyllas på kunden när denna inte fått tillräcklig information eller "lurats" att köpa en produkt som beskrivs som nästintill oförstörbar, har har säljledet ett större ansvar än tillverkaren.
        Detta drabbar naturligtvis inte bara Shimano men fallet Conquest är kanske det som väcker mest uppmärksamhet vilken tråden visar.

Att folk handlar begagnade rullar som är slutkörda är ett helt annat ämne, även om det också kan påverkas av dålig kvalité från tillverkarhåll.

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg

Att folk handlar begagnade rullar som är slutkörda är ett helt annat ämne, även om det också kan påverkas av dålig kvalité från tillverkarhåll.
          .... eller kanske lite handhavarfel, kanske lite grann ...

... så att förvara en fiskerulle i saltvattenlösning så att 9 av 13 kullager är slutkörda är något man kan skylla på tillverkare? Give me a break, Jontak. Du kan bättre än så. Det är första gången någonsin jag hört om detta i en fiskerulle. Vad kul att det blev en av den bästa rullarna pengarna kan köpa och som dessutom har bäst track rekord när det gäller kvalité och nöjda brukare [utanför Jönköping iaf ]

Vet du hur lång tid behövs för att metallbrickan ska vara täckt av rost som på bilden i första inlägget? :wink Gissar på IAR klarade sig!

Det jag skulle vilja veta lite mer om är: Blev rullen reklamerat? Vad fick ägaren för svar från butikspersonal?

I instruktionsboken står det hur ofta du bör serva rullen?
          Står det, i instruktionsboken, hur ofta bör du fiska ?

Faktum är att om man är helt okunnig när det gäller service på fiskerullar, då manualen kan vara en bra start. Där finns inte bara text utan även bilder på hur man gör och självklart finns du , jag och flera till här på fiskesnack som hjälper till

Detta är ett urklipp från TE DC manual. Tycker att informationen är relevant.
          Click image for larger version

Name:	20180322_173524.jpg
Views:	1
Size:	660,3 KB
ID:	1786538

Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 17:45.

Kommentera

Mkt möjligt, men vem vill fiska med gamla rullar/fiskeprylar idag .... Vi är ganska ensamma om det, tror jag.

Idag är det inne att behandla sina fiskeprylar som "säsongsprylar" och det vi ser är resultatet av det. Vi , läs jag , som vill ha mina rullar några år, tar hand om dom väl. Faktum är att de flesta av mina Conquest är mer än 10 år gamla .... Vill du se bilder på dom? hm... du kanske du vill ta några kast med dom oxå?
            //T
            Jo jag har sett dina äldre Cuttor här på FS förr, fina! Frågan är om CC av senaste generationen ser lika fina ut om 5-10 år...Jag och säkert fler vill kunna fiska med bra rullar länge! Min CC 200DC+ är inte en speciellt gammal rulle tekniskt sett jämfört med flertalet rullar idag, även om den saknar Hagane, MM och Core Protect.... Jag saknar inte dessa tekniska "landvinningar" vars nytta nu kan och bör diskuteras.

MM t ex, är det en "nytta" att den är lite lenare i gången? Tveksamt. Ger det fler hugg? MM må vara livskvalitet för vissa eller kanske självbedrägeri för andra. Bra men inte världsbäst "gång" och lång livslängd utan en massa underhåll vore då en bättre nytta för mig. Det betyder inte att jag är en bakåtsträvare, jag är bara mindre intresserad av köpa nytt hela tiden...

Jag köper vanlig blended också medan en polare gärna kör rökig single från avlägsna öar och jag har prövat flera gånger. Gillar det också men är inte avundsjuk alls på hans fäbless för det fina. Det är inte en fråga om förstånd eller inte utan om olika val och prioriteringar. Vem som gör det mest medvetna valet i dessa konsumtionstider kan diskuteras...

Gillar man senaste CC så kör man på det - själv väntar jag tills mina rullar slutar "leverera". Den nya multikastbromsen som det skrivits om skulle, om den gav mig bättre kastlängder, enklare handhavande, god livslängd och lågt underhållsbehov kunna vara av intresse.

Om den bara gav 5 meter längre kast och juvlig gång men allt annat sämre så, nej.
            Senast ändrad av anteman; 2018-03-22, 15:19.

Kommentera

Jo jag har sett dina äldre Cuttor här på FS förr, fina!
              Tack! Jag gör det jag kan för att ha dom som bruksrullar!
              Du har en nästan "ny" CC DC oxå! Bra jobbat!

... Det betyder inte att jag är en bakåtsträvare, jag är bara mindre intresserad av köpa nytt hela tiden...
              Det gör jag inte heller. I mitt tyckte , vissa av dessa förbättringarna gör skillnad. Själv var jag lite tveksam från början oxå och detsamma gäller digitala kastbromssystem ... Men jag vill inte och ska inte sälja MM med mera till alla. Om man är tveksam till de då ska man inte ha de, men man behöver inte påpeka att MM, Hagane och allt vad-det-nu-heter är självbedrägeri varje gång ämnet kommer upp och alla som tycker det minsta om dessa förbättringar är lurade.

Ibland får man frågan: Varför ska man köpa en rulle med digitalt kastbromssystem, när det mekaniska är så bra idag? Har du funderat på det?

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 17:30.

Kommentera

Jag tror att detta beror på felaktig förvaring. Rullarna har antingen förvarats i bil eller båt.
                Temperaturväxlingar och kondensbildning har fördärvat rullarna.
                Jag har sett kameror, elektronik och fiskerullar fördärvade på bara några månader.

/John

Kommentera

.... eller kanske lite handhavarfel, kanske lite grann ...
                  Tror jag skrivit att rullarna i originalposten inte skötts bra i väldigt många inlägg i tråden, det är inte det som är poängen.

... så att förvara en fiskerulle i saltvattenlösning så att 9 av 13 kullager är slutkörda är något man kan skylla på tillverkare? Give me a break, Jontak. Du kan bättre än så. Det är första gången någonsin jag hört om detta i en fiskerulle. Vad kul att det blev en av den bästa rullarna pengarna kan köpa och som dessutom har bäst track rekord när det gäller kvalité och nöjda brukare [utanför Jönköping iaf ]
                  Vilken rulle har förvarats i saltlösning? Det tror jag ingen gör.
                  Rullen i första posten hör hemma i inlandet och är fiskat ett antal gånger i vatten med låg salthalt.
                  Ja, jag tycker definitivt att man kan skylla det delvis på tillverkaren då jag haft otaliga rullar från Shimano, ABU och Daiwa hemma som behandlats EXAKT likadant över längre tid men inte alls uppvisat samma skador.
                  Det verkar väldigt vanligt med rost i dels envägslager med även lagret/lagren i bromskoppen hos nyare Shimano-rullar, framförallt Conquest och Calcutta D är de modellerna jag sett detta i upprepade fall.

Vet du hur lång tid behövs för att metallbrickan ska vara täckt av rost som på bilden i första inlägget? :wink Gissar på IAR klarade sig!
                  Nej, inte precis hur lång tid men däremot att det tar några få månader med en handfull resor till bräckt vatten och däremellan fiske i sötvatten gällande rullen i trådstarten.
                  Det tycker jag är dåligt.
                  Envägslagret var ihoprostat precis som flera andra lager vilket ledde till att rullen var extremt trögvevad, rostpartiklarna kommer främst från de sönderrostade rullarna. Frikopplingen fungerade heller inte alls.

Det jag skulle vilja veta lite mer om är: Blev rullen reklamerat? Vad fick ägaren för svar från butikspersonal?
                  Butikspersonalen tyckte det var helt otroligt illa att den såg ut som den gjorde.
                  Jag tror rullen är eller har varit hos Normark.

Name:	Conquestlager01b.jpg
Size:	366,1 KB
ID:	1786535
                  Kullagren från rullen i fråga efter en avtorkning.

Name:	Conquestlager01c.jpg
Size:	555,1 KB
ID:	1786536
                  Spollagret satt rejält fastrostat på axeln och fick bada i krypsmörj några timmar innan det släppte.

Kommentera

Ursprungligen postat av CampDavid Visa inlägg
                    Jag tror att detta beror på felaktig förvaring. Rullarna har antingen förvarats i bil eller båt.
                    Temperaturväxlingar och kondensbildning har fördärvat rullarna.
                    Jag har sett kameror, elektronik och fiskerullar fördärvade på bara några månader.

/John
                    Det är så självklart att kommentarer är överflödiga. Se inlägget #7.

Name:	cq-forv.JPG
Size:	40,7 KB
ID:	1786537

@Jontak.

Många delar klarade sig mkt bättre än jag trodde, trots det bristfälliga materialkvalité som Conquest har idag. Tack för bilderna!

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2018-03-22, 16:30.

Kommentera

Nu talas det om saltlösningar och felaktig förvaring som om det vore konstaterad fakta? Lägg ut det på fejan så är det snart sanning också... Att referera till ett eget inlägg som belägg för det man påstår var riktigt kreativt!

Jag var nyfiken på digital kastbroms så jag köpte en, nej två. Om än trevligt och bra rullar i övrigt enligt mina preferenser så har de inte ersatt andra med mekanisk/magnetisk broms, så stor, nyttig och prisvärd är inte skillnaden, jag är inte "såld" på konceptet.

Påminner om skillnaden med MM kanske? Den må finns där men är den nyttig? En aning mjukare gång med MM är för mig oväsentligt, annars hade jag ju bytt redan. Nyttan med MM så här långt är enligt mitt sätt att se bedräglig, man vinner något litet (som jag inte saknat) men förlorar möjligen något annat (större?) verkar det som.

Ett slags sirenernas sång känner jag men om någon annan upplever MM eller digital broms för den delen, som en helt annan och bättre nivå av tillfredställelse och insikt som man icke kan leva förutan eller enbart vill ha en rulle som kan sägas var lite, lite bättre (och sämre?) än den förra så, fine köp så många du vill
                      Senast ändrad av anteman; 2018-03-22, 17:41.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46