Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad krävs för att Calcutta Conquest ska se ut så här efter cirka ett år?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
    Sjukt, brukar enbart serva mina rullar under vintern och fiskar nästan uteslutande i bräckt vatten. Aldrig ens varit nära det här.

Vet du om conquest kommer relativt torra från fabrik? Ex som många daiwa gör
    Intressant information om dina rullar!

Ja, både Conquest och Tranx är relativt snålt smorda från fabrik.
    Det brukar talas om "torra" Daiwa Lexa, jag kanske inte haft något skräckexempel bland de cirka 50 jag synat insidan på för jämfört med Shimano-rullarna som nämns är Lexorna ungefär likvärdiga när det gäller mängden smörjmedel.

Kommentera

Ja det har jag gjort och mitt inlägg syftade på rubriken och den första bilden, jag hoppas verkligen att den är tufft fiskad i sälta utan avsköljning och att tillståndet inte är resultat av ett år på Mälaren...

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Intressant information om dina rullar!

Ja, både Conquest och Tranx är relativt snålt smorda från fabrik.
        Det brukar talas om "torra" Daiwa Lexa, jag kanske inte haft något skräckexempel bland de cirka 50 jag synat insidan på för jämfört med Shimano-rullarna som nämns är Lexorna ungefär likvärdiga när det gäller mängden smörjmedel.
        Det gäller väl främst spollagrena? Dom som börjar skrika. Kan det vara fettet som inte lirar så bra med saltvatten?
        Fiskade hela förra säsongen med en Luna 300 med i arsenalen. Inte go to rullen men fiskades varje pass. Den hade legat i polarens garderob i ca 4år innan det här och är fortf silkeslen nu efter hela den här säsongen

Kommentera

Läs ovan, det handlar om fler än en rulle.
          Ja det har jag gjort och mitt inlägg syftade på rubriken och den första bilden, jag hoppas verkligen att den är tufft fiskad i sälta utan avsköljning och att tillståndet inte är resultat av ett år på Mälaren...

Mitt förra inlägg skrevs medan du svarade på F Sjöborgs inlägg, rubriken fick mig på fel spår - hur länge har rulle i bild ett gått och var måtro?
          Senast ändrad av anteman; 2018-03-18, 23:12.

Kommentera

Det gäller väl främst spollagrena? Dom som börjar skrika. Kan det vara fettet som inte lirar så bra med saltvatten?
            Fiskade hela förra säsongen med en Luna 300 med i arsenalen. Inte go to rullen men fiskades varje pass. Den hade legat i polarens garderob i ca 4år innan det här och är fortf silkeslen nu efter hela den här säsongen
            Har inte riktigt förstått det där med så snålt smorda Lexor. Tycker modellen är smord ungefär som flertalet andra rullar, förutom då kanske ABU's Korea-rullar som nästan alltid kommer med spollagren fullkletade med blåfett.
            Tror Lexans lagerproblem kan ha något att göra med den enorma skillnaden i storleken på dess spollager i kombination med tungt fiske, citera mig inte på det bara då jag är inte ingenjörsmässigt begåvad.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Det hoppas jag också.
            Jag hoppas den spenderat sin vilotid liggande i saltlag men så är nog inte fallet. Att rullen behandlats extremt omilt kan man nog vara säker på men frågan är om det ens ska gå att behandla en så exklusiv "gäddrulle" så illa att den ser ut som på bilden efter relativt kort tid?

Kommentera

Jag har sett flera friska CQ också, har nog haft hemma runt ett tjugotal.
              Tyvärr är det en stor andel av dessa som haft skador av typen som visas på bilderna, om än inte lika allvarliga.

Jag har svårt att tro att Conquest-ägaren är mer slarvig än ägare av andra rullar, vill heller inte tro att Conquest håller
              låg kvalité men det är ju lätt att börja fundera kring båda dessa två.

Hur noggrant underhåll har du utfört på din Conquest under 2.5 år?

EDIT: Naturligtvis är vänstervevat sämre, det trodde jag var självskrivet.
              Jag har isär den lite då och då för att smeta lite, men har aldrig gjort en fullständig genomgång.
              Har inte behövts då allt sett så fint ut. Men tänkte göra det inför denna säsongen.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

> Vad krävs för att Calcutta Conquest [eller vilken som helst rulle] ska se ut så här efter cirka ett år?
                Okunskap och idioti. Det bör räcka.

Fiskar enbart i brackvatten och har aldrig sett någon liknande på CQ eller andra mkt "sämre" rullar.
                Undrar och rullarna tappades i saltvatten och sen förvarades kallt och fuktigt. Det kan förklara ett och annat.

Själv cyklar åter runt och och kan bekräfta att all metall tar stryk av kyla och fukt.

Häls //T

PS: Så här ser den CQ jag har 60+ fiskepass i skärgård'n per år. Servar den en gång per år och oljar när det behövs.

Click image for larger version

Name:	20180318_233717.jpg
Views:	2
Size:	825,9 KB
ID:	1786503
                Senast ändrad av tonyex; 2018-03-18, 23:47.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                  > Vad krävs för att Calcutta Conquest [eller vilken som helst rulle] ska se ut så här efter cirka ett år?
                  Okunskap och idioti. Det bör räcka.

Fiskar enbart i brackvatten och har aldrig sett någon liknande på CQ eller andra mkt "sämre" rullar.
                  Undrar och rullarna tappades i saltvatten och sen förvarades kallt och fuktigt. Det kan förklara ett och annat.

Själv cyklar åter runt och och kan bekräfta att all metall tar stryk av kyla och fukt.

Häls //T
                  Men hur kan även du förneka det uppenbara?

Kommentera

Men hur kan även du förneka det uppenbara?
                    Du ska inte tro på allt du läser på nätet. Men det visste du redan kanske.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Du ska inte tro på allt du läser på nätet. Men det visste du redan kanske.
                      Ne, shimanos marknadsföring har ju bevisat det både här och i JontaK's tidigare tråd.

FYI så har mina shrapnel klarat sig fint i bräckt vatten och allmän misshandel...underligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46