Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av svivlo

    Tack!

    Vi har planer på andra modeller samt tillbehör till dessa, men vi kan inte avslöja mer än så just nu. Det finns inget som hindrar att man sätter i en grund spole.

    Man kommer inte kunna serva CastGuard själv utan det görs av oss, däremot går hela bromspaketet att bytas ut om det skulle behövas.

    [.
    Grattis att ni lyckades att få ut rullen, hoppas få prova den vid tillfälle.

    Förstår att garantin rycker om man ger sig på CastGuarden, men om man skulle vilja serva rullen, öppna den göra rent & smörja, ryker garantin då med?
    Av erfarenhet öppnar jag alltid upp mina rullar direkt när jag har köpt dom, det är inte ovanligt att det är undermåligt gjort från fabrik,

    Kommentera


    • Jag har sagt det förr, men upprepar det; brist på marknadsanalys.
      Rullen uppstod för att någon tyckte att det var för svårt att kasta med en multiplikatorrulle och ständigt fick trassel. Denna personen fick således idén om att hen skulle få fiska mer om kastbromsen var "snällare" och tolererade brukarfel i större utsträckning. Vilket säkert är sant. För någon som inte är van vid en multirulle och därför ofta får trassel låter det bra.

      Problemet är att priset på rullen är så högt att köp i stort sett bara är aktuellt för fiskeentusiaster. Fiskeentusiaster tycker å andra sidan inte att rullen löser några problem eftersom de inte känner igen sig i marknadsföringen där multirullar framställs som svåra/långsamma att justera och genererar en massa trassel.
      Så är det naturligtvis inte. Moderna rullar, eller snarare; Rullar med moderna spolar är i det närmaste trasselfria. Däremot går det naturligtvis att få till ett redigt overrun. Men det är också meningen. Det skall så klart gå att få spolen att spinna så friktionsfritt att spolhastigheten övergår beteshastigheten. Inte konstigare än att man vill ha en bil som kan köra 160 km/h trots att det inte är tillåtet på motorvägen.

      För fiske handlar ibland om att "safea" med tighta, kontrollerade och trasselfria kast. Men vem vill begränsas av sin rulle? För ibland är fiske att polera bromsbanan och jaga de sista metrarna, grammen osv. Harmonin som uppstår i det perfekt stämda instrumentet, snarare än det självspelande pianot.

      Som avslutning kan jag säga att jag fått ett större overrun detta år, som tog på sin höjd 3-5 minuter att lösa. Litesmåfluff ibland som jag fått dra ut. Skulle tro jag lagt absolut maximalt 10 minuter på trasslande under detta årets fiske. Är det någon som spenderat mer? Mindre?

      Kul, som sagt att rullen äntligen kommit ut för försäljning. Jag ser fram emot att sätta skruvmejseln i den! Och då menar jag så klart kastbromsen
      Senast ändrad av barnmorskan; 2023-11-23, 20:41.

      Kommentera


      • Nu tillhör jag också den generation som bromsar med tummen. Men det kommer nya fiskare som nog gärna ser en innovation som gör fisket enklare. Hoppas det i alla fall. Min dröm som tonåring på det unga 80-talet var en röda Amba, när sparat ihop till den blev jag grymt besviken då den inte gick att använda som en haspelrulle.
        ​​​​

        Undrar om det var samma muttrande när Ambassadeur 5000 såg dagens ljus och gjorde kasten enklare relativt tidigare konstruktioner? Eller de (högprisade) DC-rullarna, som väl har datorstyrd kastbroms?

        Fortsätt Svivlo, håll er fana högt för kommande generationer sportfiskare! Vi gamla uvar verkar vara fast i våra inkörda spår.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av svivlo

          För att du kommer ha draget längre tid i vattnet.
          Jag köper inte det här argumentet faktiskt. Jag är van vid multirullar och får sällan overruns. Det vill säga, jag har betet i vattnet precis lika ofta som jag skulle ha med eran rulle. Så, finns det något ytterligare argument för mig som är säker på multirulle. Kastar jag längre än mina perfekt inställda Daiwa Alphas CT SV, Zillion SV TW eller mina UT-trimmade Ambassadeurer? Jag är väldigt nyfiken på bromsen, men måste få klart för mig vad den skulle bidra till för mig.

          Jag försöker inte vara överkritisk alls, men det är en genuin fråga som jag tror många entusiaster gärna vill ha svar på. Jag tycker att det är häftigt att det kommer nya teknologier. Det gynnar jag gärna i sig, men jag gillar att göra mycket research så att jag kan få en omfattande uppfattning om vad jag köper för något.

          Kommentera


          • Superkul med nya innovationer och speciellt när det kommer från Sverige.

            Har följt tråden och Svivlos utveckling. Tyvärr känner jag att Svivlos bemötande är lite dryg när det kommer kritik eller frågor som inte bara berömmer allt. Tråkigt att det blir försvarsposition istället för bra "kundservice"

            Håller fullt med Benajmin S svar på "För att du kommer att ha draget längre i vattnet"
            Det håller inte för många potentiella köpare av rullen. Med det argumentet inriktar man sig till "nybörjare" eller fiskare som oftast inte har tiden, intresset att lära sig mera av sitt intresse. Erfarenheten av den kundgruppen är att dom heller inte är villiga att lägga mycket pengar på utrustningen eller fisket. Har jobbat inom sportfiske branschen och medveten om hur den ser ut.

            Viktigaste är att skapa bra relation till branschen, trevligt bemötande och få kunder(fiskare) att tala väl om din produkt, speciellt dom som är entusiaster till sitt fiske. Ser, hör folk fiskare som är kunniga och kan fiska och dom använder eller talar väl om dina prylar får man bra skjuts för sin vara.

            Branschen är hård och svår så man behöver verkligen använda alla hjälpmedel för att lyckas.
            Nu känns det som Svivlo rullen är en Porsche som man inte kan köra mer än 120km samt att inte kunna använda hälften av funktionerna bilen är avsedd för MEN du kan köra längre än med original Porschen, Skämt åsido.

            För mig har multirullen just det jag vill ha möjligheten att kunna laborera och justera efter mina behov. Har jag problem med skatbon är det bara att dra åt kastbromsen lite men även lossa på kastbromsen vid behov eller bara för skojs skull för att det är roligare. En av dom viktigaste aspekterna med multi för min del är inte att maximera kastlängden. Olika fisksituationer kräver olika inställd kastbroms beroende på jag kan kasta på den aktuella platsen. Kontrollen med multirullens inställningar och möjligheter är det som lockar.
            Vill jag bara dänga iväg betet så långt som möjligt och bara hålla i spöt köper jag hellre haspelrulle och för priset av multirullen blir det flera haspelrullar och ev ett spö också för samma pris

            Bara my point of view.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av svivlo


              Vi vet inte ens var vi ska börja med att svara på ditt inlägg, men vi vet var vi ska sluta.
              Sjukt drygt svar, på seriös kritik. Om det är så Svivlo tänker bemöta sina kunder önskar jag lycka till!
              Jag förstår att det är svårt att bemöta kritiken utifrån den begränsade kunskap vi hittills sett prov på. Men i fall du någon gång har lite mer distans till produkten och inte tolkar all kritik som ett personangrepp, finns det säkert en del vettiga synpunkter här att samla in. Som producent kan man inte räkna med unison hyllning och om du visste vikten av den samlade kompetens som ifrågasätter din beskrivning av verkligheten, skulle du kanske vara lite mer blygsam.

              Det är inte din pappa vi kritiserar, eller ens hans uppfinning. Så ta det piano och lyssna istället för att förklara för de som vet bättre!

              Kommentera


              • Anar ett mönster när svaren raderas när det inte är inlägg som passar - har fått äldsta grabben(12år) att andvända lågprofilare till både abborre och gädda i sommar och det är inga jätteskatbon där heller trots att han är ny på det så att rullen löser ett problem som egentligen inte finns är rätt uppenbart

                Kommentera


                • Märkligt att Svivlo raderat alla sina svar??? Har han/dom även hoppat ur FS helt å hållet?
                  Tråkigt agerande av Svivlo och tyvärr kommer sånt att straffa sig i längden i nästan vilken bransch som helst. Kunden är ändå alltid viktigast för dom betalar din lön.

                  Kommentera


                  • Synd, var intresserad av att köpa och testa en Svivlo rulle. Men med en sådan inställning till kundservice, lär de inte vara kvar länge.

                    Kommentera


                    • Följt tråden på avstånd en tid, främst i väntan på att faktiskt få hem ett testexemplar av rullen i fråga.
                      Har inte lyckats med det än men känner mig tvungen att skriva några rader trots det.

                      Tråkigt att en tråd om denna potentiellt stora innovation inom fisket ska behöva förvandlas till någon form av internetdrama, än mer tråkigt att det (enligt min personliga åsikt) främst orsakats av ägaren själv samt dennes oförmåga/ovilja att dels svara på frågor och kritik, dels verka känna sig "påhoppad" av sagda frågor och kritik.

                      Visst, några av oss har eldat på här och annorstädes.
                      För mig personligen är det kritiska förhållningssättet inte på något vis enbart riktat mot Svivlo eller personer anslutna till företaget.
                      Ni som vet vem jag är vet att jag i många herrans år kritiserad tiotals, eller snarare hundratals, rullmodeller. Försöker hålla kritiken kring det jag kan bäst; rullars hållbarhet över tid, eventuella svagheter hållbarhetsmässigt samt deras faktiska tillämpning.

                      Min kritik handlar i dagsläget relativt lite om kastbromsen, även om jag är nyfiken (och något tveksam) kring kastlängder samt bromsens faktiska målgrupp, istället fokuseras den på vilken/vilka rullar Svivlo valt att använda sig av.
                      Jag tycker det fortfarande finns många frågor utan svar, därför är Svivlos bortfall i tråden tråkigt.
                      Risk finns att attityden inklusive raderandet av svar potentiellt ger ledtrådar om hur eventuellt agerande/kundbemötande vid service- och garantiärenden kommer se ut i framtiden...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 318 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 608 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X